Jobsøgning

Kom øverst i bunken med dit per­son­li­ge vær­di­til­bud

Ved at vise konkret hvordan du kan skabe værdi med et værditilbud, gør du det nemmere for dem at ansætte dig! Men hvad er et værditilbud?

Med gennembruddet for virtuelle møder og fleksible arbejdspladser øges den geografiske mobilitet på arbejdsmarkedet. Konkurrencen om de gode job bliver derfor endnu hårdere i fremtiden og derfor nytter det ikke noget, at du ”kun” kan vise din kommende arbejdsgiver, hvad du kan. Hvis du vil lande øverst i bunken af ansøgninger, skal du i stedet beskrive, hvordan du kan skabe værdi FOR DEM! Hvilke af deres konkrete problemer kan du løse? Hvordan påvirkes bundlinjen positivt hvis de ansætter dig i jobbet?

Hvordan skal man forstå værdiskabelse?

Hvad vil det egentlig sige at skabe værdi? Ja, først og fremmest kan værdi jo ofte opgøres i kroner og ører. Men økonomer definerer også værdi som nytte, og skelner mellem tings bytteværdi og deres brugsværdi. Nogle definerer værdiskabelse som ”at forøge markedsværdien af virksomhedens egenkapital”. Det kan også forklare som det at betjene nye eller eksisterende behov på en ny måde: At noget bliver smartere, lettere, nemmere - bedre, simpelthen.

Hvad er et værditilbud?

Ordet ”værditilbud” er en oversættelse af det engelske value proposition, som kort forklaret er en positionering af dig i forhold til den værdi, du kan bibringe en virksomhed eller kunde, samt hvad det er, der gør dig i stand til at skabe denne værdi.

Formålene med at udvikle dit værditilbud er flere. Dels giver dit værditilbud dig et overblik over, hvad din kommende arbejdsgiver efterspørger, så du effektivt kan designe et værditilbud, der præcist imødekommer deres mest aktuelle udfordringer, pain points og gevinster. Samtidig skaber du i processen en ny selvindsigt, som gør det muligt for dig at producere en strategi og et salgsmateriale, der knivskarpt kommunikerer til kommende arbejdsgivere præcis, hvordan du, med netop dine faglige og personlige kompetencer og erfaringer, kan skabe netop den værdi de efterspørger.

Du er lige den, de står og mangler

Vi ved jo ikke, hvor selvsikker du går rundt og er til hverdag, men ved at udvikle dit værditilbud vil du opdage, at du i sandhed er en værdiskabende ressource. Èn, der kan gøre en forskel, et unikt bundt af kompetencer, der kan flytte virksomheder lige derhen, hvor de gerne vil være. Fordi jobsøgningsprocessen ofte godt kan føles lidt som om, man står med hatten i hånden, kan udvikling af dit værditilbud derfor også medføre et radikalt skifte i perspektiv og selvopfattelse. Du kommer nu til virksomheden med et unikt tilbud om at løse netop deres problemer, på en måde alene du kan. Nu er det pludselig dig, der har overhånden.

Design dit værditilbud med værdiskabelsesmodellen

Værdiskabelsesmodellen kan se i grafikken nedenfor. Vi har adopteret modellen fra Alexander Osterwalders, Value Proposition Design og modificeret den originale model, så den passer til vores formål, nemlig jobsøgning.

Værdiskabelsesmodellen består af to ligestillede halvdele. På den ene side har du kundeprofilen, der giver dig indblik i virksomhedernes konkrete og aktuelle behov. På den anden side har du dit værdikort, der beskriver, hvordan du kan skabe værdi – holdt direkte op mod en specifik virksomhed eller branche. Det perfekte match opstår, når dit værditilbud passer sammen med virksomhedernes udfordringer.

Modellen har som det fremgår to sider: Kundens side og din side. Ved ”kunden” forstår vi de potentielle arbejdsgivere eller brancher, du ønsker at søge job i – altså de virksomheder, som skal købe og betale for din arbejdskraft. Du skal være helt skarp på, hvem din målgruppe er, så du ved præcis, hvem du skaber værdi for – og hvordan.

Start derfor med at definere din målgruppe. Det kan være i generelle termer eller helt konkrete firmaer, du gerne vil arbejde for. Har du flere målgrupper, kan du med fordel udarbejde flere forskellige kundeprofiler og tilpasse dit værditilbud til hver enkelt målgruppe.

Herefter analyserer og beskriver du kundesiden i modellen. Hvilke opgaver skal de have løst? Hvilke stillinger har de og hvad er kerneopgaverne i disse? Hvad er deres pain points? Hvilke konkrete udfordringer har virksomheden? Hvilke gevinster eftersøger de? Hvilke specifikke problemer søger de løsninger på, og hvad vil effekten være for dem når de bliver løst?

Når du har styr på kundesiden, skal du over på din side og kortlægge dig selv. Start med at beskrive dine personlige og faglige kompetencer. Oversæt herefter dette, til hvordan du kan benytte dine kompetencer og erfaringer til at skabe løsninger på de konkrete pain points virksomheden eller branchen har, og hvilke gevinster du dermed kan skabe for dem.

Når du har beskrevet begge sider af modellen, vil du – sikkert efter nogle forsøg – kunne skrive en enkelt sætning, som opsummerer hvilke værdier, du kan skabe og hvordan.

God arbejdslyst!

Få flere tips til hvordan du udvikler du dit personlige værditilbud. Se med i videoen her:

Har du brug for hjælp med at tage næste skridt i dit arbejdsliv, kan du kontakte karrierecoach og tekstforfatter Sophie Dam. Se mere på www.engagecph.dk

Har du brug for at hjælpe medarbejdere godt videre i outplacementforløb eller selv at udvikle dig i din ledergerning, kan du kontakte Rolf Bangsgaard. Se mere på www.raform.dk

Rolf og Sophie har sammen skrevet bogen Genstart dit arbejdsliv – en proces, som giver dig empowerment, afklaring, overblik og en konkret plan, hvis du har brug for at komme videre. Se mere på www.genstartditarbejdsliv.dk