AnsøgningJobsøgning

Kom forrest i køen til salgsjob­bet

Sekundet efter, at du er blevet fyret, eller du har truffet beslutning om at sige op – skal du gøre det, der kan placere dig forrest i køen til salgsjobbet: Skaffe dokumentation for dine resultater.

Den helt korte manual til en frontplacering i køen til det salgsjob, du har søgt, er at kunne dokumentere de resultater, du har skabt i det job, du nu forlader.

Kasper Rubæk, der er projektchef i Business Danmark, der er en fagforening og a-kasse for personer inden for salg og marketing, mener, at man hurtigst muligt skal sørge for at skaffe den dokumentation, når man ved, at man er på vej ud i kampen om et nyt salgsjob – for at være blandt frontkæmperne om jobbet.

”Vi kan se, at dem der kommer hurtigst i job blandt vores medlemmer er dem, der sekundet efter de er blevet fyret eller har sagt op, går ind og får dokumentation på de positive resultater, de har skabt. Det kan være svært at få adgang til, når man ikke længere er fysisk på arbejdspladsen,” siger Kasper Rubæk og tilføjer:

”Jo bedre, du er til at vise dine positive resultater, jo større sandsynlighed er der for at stå først i køen til jobbet. Mange har ikke så godt tjek på, hvilke nye kunder de for eksempel har skaffet, eller hvilke nye ekstra indtægtstunge produktkategorier, de var gode til at få ud over rampen.”

Opdatér dit netværk

Når du har sikret dig dokumentation for dine resultater, skal du ifølge Kasper Rubæk kort efter opdatere dit netværk på LinkedIn.

”Få overblik over dit netværk, dine kollegaer, kunder osv. Sørg for at få fat i alle, du mangler. Det er ikke nu, at du skal skrive, at du er arbejdssøgende – det kan du gøre en måneds tid efter,” understreger Kasper Rubæk.

Han mener, at man er nødt til at forstå, hvordan LinkedIn fungerer for at kunne gøre brug af det i jobsøgnings-sammenhæng. I den korte tekst under dit navn skal du sørge for at skrive de mest eftertragtede ord inden for branchen, så folk kan finde dig. Derudover mener Kasper Rubæk, at du – lige som i dine ansøgninger – ikke blot skal fortælle, hvor du har arbejdet – men virkelig skal være god til at fortælle om dine resultater de steder, du har været.

Derudover kan det være en fordel at sprede dit søgefelt ud, så du ikke kun er åben overfor den branche, du allerede har kendskab til. Dine resultater kan være konvertible til andre brancher og dermed give dig større muligheder for at få job.

Tig aldrig om jobbet

Næste skridt er at tage action, men det er måske ikke action på den måde, du tror.

”Mange sælgere ser sig selv som en, der er god til at få ting ud over rampen og gå lige til biddet. De går ud og tager fat i deres gode kunder og netværk for at høre, om de har tid til en kop kaffe. Under kaffesnakken spørger de direkte, om personen overfor ikke har et job til dem. Men det er virkelig et one-shot. Måske mener vedkommende ikke, at du er egnet for dem, måske har de ikke et job – måske vil de heller ikke stå på mål for at anbefale dig. Derfor skal du helt droppe at gå ud og spørge folk om arbejde,” siger Kasper Rubæk, der anbefaler, at man hellere går ud og søger rådgivning hos de selvsamme personer.

Når du har defineret, hvad der er dine kompetencer, så skal du gå ud og spørge nogle personer i dit netværk, om de er enige i, at det er dine styrker.

”Mange vil opleve, at det er en fed approach. Når de har fortalt om det, de mener, er dine styrker, så kan du forsigtigt spørge ind til, hvor der i deres netværk kunne være brug for de kompetencer. Du skal ikke tigge om at få et job, men konvertere personen overfor dig til en højt skattet rådgiver,” siger Kasper Rubæk.

LinkedIn er i øvrigt et godt sted at se på personens netværk, inden man inviterer til et møde. Husk også, at du til disse møder, lige som til jobsamtaler skal walk the talk – du skal agere på den måde, som du også ville agere på ude hos kunderne.

Han pointerer også, at du skal være dygtig til at synliggøre din potentielle fremadrettede værdi i den organisation, du søger job i. Hvad vil det tilføre organisationen, hvis den ansætter dig?

Han nævner desuden, at hvis man har svært ved at skaffe de gode resultater som dokumentation, som nævnt i starten af artiklen, fordi de reelt ikke eksisterer, og måske vil placere sig selv som nummer ni ud af 10 på en sælger top-10, så skal man virkelig grundigt overveje, om det er det, man skal. Hvis man derimod mener, man er placeret højere på listen og vil øge sine muligheder for at få jobbet, så prøv som nævnt følgende:

Tre skridt til at komme forrest i køen til salgsjobbet:

  1. Sørg for hurtigst muligt at skaffe dig dokumentation for dine positive resultater i det job, du nu forlader.
  2. Få overblik over dit netværk og opdatér det.
  3. Brug dit netværk som rådgivere og få på den måde adgang til jobmuligheder. Tig dem aldrig om jobbet.