Jobindex har netop udsendt en rapport om arbejdsglæden i transport- og logistikbranchen. Transport- og logistikbranchen er kendetegnet ved virksomheder, som de fleste danskere kender. Enten fordi de transporterer vores køb hjem til os, eller fordi vi transporterer os selv med dem.
Resultaterne er markante for denne branche, for uanset om respondenten er ansat/har været ansat i virksomheden eller ej, så har personen en holdning til virksomheden. Det, virksomhederne er kendt for, er ikke det prestigefyldte. Her spiller det generelle mediebillede også ind.
De store aktører i branchen er ikke kendt for noget attraktivt, og det påvirker, hvad jobsøgende synes om virksomheden. Så branchen som helhed lider under, at de jobsøgende har en holdning til virksomheden, selv om de ikke kender virksomheden som arbejdsplads eller ved, hvad den har at tilbyde.
Men zoomer man som jobsøgende ind på hver enkelt virksomhed, kan der være guldkorn at finde. Vinderen af undersøgelsen er DFDS – en virksomhed, de fleste kender fra en cruisetur, og som medarbejderne har givet 5 ud af 5 stjerner på alle parametre, der definerer jobglæde på en arbejdsplads.
5 ud af 5 stjerner til DFDS
Medarbejderne er glade for at være ansatte i DFDS, for de giver 5 ud af 5 stjerner på alle parametre i virksomhedens evaluering, og DFDS lander på en samlet score på 4,90 ud af 5 inden for arbejdsglæde.
Imageproblemer kendetegner branchen
Branchen som helhed bliver omtalt i medierne for dårlige lønninger samt som forurenende, fx fordi der sejles på dieselolie, færger/cruise ships udleder partikler i havneluften, lastbiler og busser kører på diesel og benzin – ja, listen over fossile brændstoffer, der driver branchen, er lang og sort i modsætning til fx energibranchen, hvor udvindingen af sol, vind og vand er med til at påvirke holdningen til den branche blandt jobsøgere.
Når man kombinerer det med, at nogle af branchens tunge drenge er offentlige institutioner i modvind, så smitter den offentlige mening af på jobsøgernes holdning til stedet som arbejdsplads. Det vil sige, at selv om DSB eller PostNord (som er undersøgelsens to offentlige virksomheder) måske har udfordrende stillinger, så drukner det i naboens klager til vejfesten over forsinkelser og køreledningsnedfald, eller at julekortet koster 29 kroner at sende.
Branchens virksomheder er ukendte som arbejdsplads
Selv om branchens virksomheder er meget kendte, og de jobsøgende har en holdning til virksomheden, så ved de fleste jobsøgende alligevel ikke, hvad virksomheden reelt kan tilbyde som arbejdsplads. For 9 ud af 10 siger i undersøgelsen, at de kender virksomhederne, men de ved ikke, hvordan det er at være ansat i de forskellige virksomheder.
Udfordr dine fordomme om arbejdspladser!
Baseret på rapporten har Jobindex således et råd til dig som jobsøgende: Kig nærmere på den enkelte arbejdsplads.
Så hvis du har set et spændende job hos en virksomhed, du måske har hørt mindre godt om, så undersøg virksomheden lidt nærmere. For selv om vi kender virksomhederne af navn eller qua deres produkt/service, så kender vi dem sandsynligvis ikke som arbejdsplads – og virksomheden kan meget vel vise sig at være noget andet og bedre, end du troede, uanset om du er mest interesseret i arbejdsopgaverne, lønnen eller kollegerne.
Om undersøgelsen
531 personer inden for:
- Speditører/disponenter/shipping
- Logistik/supply chain
- Lager
- Chauffører/buschauffører/lokomotivførere mv.
- Bud og udbringning
De udvalgte virksomheder
A.P. Møller-Mærsk, Arria, DFDS, DHL, DSB, DSV, Frode Laursen, GLS, PostNord og UPS.
Data
Undersøgelsens to datasæt blev afsluttet i henholdsvis maj og august 2019.