Hvis du i din ansøgning, forsøger at ligne en, der kan alt, så kan du reelt komme til at virke som en, der ikke kan noget.
Når en virksomhed har brug for en ny medarbejder, så slår den stillingen op med et præcist problem for øje. Et problem, som du skal være med til at løse. Derfor er det en stor ulempe for dig, hvis du beskriver dig selv som en, der kan alt. Ifølge J.T. O’Donell, der er CEO i Carreerealism, vil det rent faktisk betyde, at du ikke bliver kaldt til samtale.
”When you are marketing dozens of things about yourself, a/k/a being a Jack-of-all-trades, you overwhelm hiring managers. In fact, you distract them to the point they are unable to see you as a match,” lyder det fra J.T. O’Donell i en artikel på LinkedIn.
Hun mener også, at dine mange kvalifikationer kan få dig til at virke overkvalificeret, og at du samtidig vil få arbejdsgiveren til at tro, at du er dyr at ansætte.
Hvis du var en schweizerkniv
I stedet for at vise, at du kan alt i din ansøgning, så råder J.T. O’Donell til, at du tænker på dig selv som en schweizerkniv med et afgrænset sæt værktøj, og hvor du beskriver, hvad hvert enkelt værktøj kan.
Følg disse råd
- Start med at finde frem til dine fem vigtigste egenskaber.
- Find ud af, hvordan disse egenskaber kan spare penge eller være med til at øge indtjeningen for den virksomhed, du søger.
- Vis de tidligere succeser, som du har skabt ved at bruge lige præcis de egenskaber. Brug gerne dokumentation for, hvad det har resulteret i for de virksomheder, du tidligere har arbejdet for. Det vil vise din kommende arbejdsgiver, at det i den grad kan retfærdiggøres, at man skal ansætte dig.
- Optimér dine karriere-redskaber, for eksempel på LinkedIn eller i dit CV hos Jobindex ved at tilpasse dit ”summary” der. Teksten om dig skal afspejle dine egenskaber, og husk, at less is more. Den, der skal ansætte dig, skal hurtigt få den nødvendige information om dig, uden at det skal virke overvældende.
Fra generalist til specialist
Når du har gjort det – når du er gået fra at brande dig selv som generalist til specialist – så skal du begynde din mere proaktive jobsøgning.
”Just because you revamped your professional identity to be better suited for specific jobs, doesn’t mean employers will start responding to your online applications. If you really want to get an employer’s attention, you need to increase your networking efforts so you can spread the word about your special problem solving abilities as a way to get referred into positions,” skriver J.T. O’Donell.
Nu vil arbejdsgiveren måske få øje på dig – nu hvor de kan se dine nøjagtige egenskaber – og hvad du har opnået med lige præcis dem.