Øvrigt
Så højt elsker danske virk­som­he­der out­sourcing

Danske virksomheder elsker at sende it-opgaverne ud af huset og det giver store forskydninger hos leverandørerne. USA betaler, mens Indien vinder.

Danske virksomheder outsourcer it-services og it-drift som aldrig før. I perioden 2010 og 2011 blev der tegnet for 17 milliarder kroner it-outsourcing-kontrakter i Danmark. I de to efterfølgende år er der tegnet kontrakter for knap 30 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 74 procent. Det er en voldsommere stigning end i de lande, vi normalt sammenligner os med. Ligeledes stiger antallet af kontrakter, og de får nye former.

"Hvis vi ser på de danske kontrakter, der er større end 30 millioner kroner, er de steget fra 36 til 80 i de to forskellige perioder," siger Poul Tokkesdal, direktør for ISG i Danmark, der blandt andet fører statistik over outsourcing-kontrakter.

En anden tendens er, at kontrakterne bliver spredt ud over flere leverandører.

"Cirka 51 procent af det, der outsources, er restrukturering af eksisterende kontrakter, typisk til flere forskellige leverandører. En kontrakt bliver altså hurtigt til tre. Et typisk skift sker fra én til flere."

Det skyldes, at mange it-chefer skifter leverandører i forbindelse med en ændring af strategi, fra én stor total-leverandør til flere special-leverandører.

"Multi-sourcing breder sig, fordi mange af de store outsourcing-kontrakter bliver splittet op i mindre enheder, og kunderne efterspørger også leverandører med meget specifik viden," lyder det fra Poul Tokkesdal.

Disse disponeringer har fået konsekvenser for de 'gamle' traditionelle outsourcing-firmaer.

Det skal være fleksibelt

Outsourcingen forsvinder fra de etablerede amerikansk-baserede virksomheder, der var dominerende i de første outsourcing-årtier. I stedet vinder indiske og asiatiske udbydere terræn. De lokale spillere ligger nogenlunde konstant i dette regnskab. Kodeordet for ændringen er fleksibilitet.

"Kunder går efter en bedre service. Når udbyderne kun fokuserer på dele af en leverance i stedet for det hele, giver det mulighed for bedre service, typisk i form af fleksibilitet," siger han.

Et andet parameter for at sprede konktakterne ud er at skaffe lavere priser i form af øget konkurrence mellem outsourcing-firmaerne.

Hvilke outsourcing-firmaer er vindere og tabere i dette spil?

"Jeg vil ikke sætte navne på, men de amerikansk-baserede firmaer, der var tidligt ude, og som derfor har siddet på store dele af markedet, er gået tilbage, mens Asiens virksomheder er gået frem," siger han.

Hvis man ser på indgåede kontrakter i 2002, sad de etablerede på 70 procent. I dag er det tal på 53 procent. Omvendt sad Indien på nærmest ingenting i 2002, mens det tal nu er på 31 procent, oplyser han.

"Det er en meget voldsom udvikling."

Ingen dømmes ude

Han dømmer dog ikke de amerikanske udbydere ude af spillet.

"De nye selskaber har lært af de første firmaers fejl og problemer. På den måde har de høstet kunderne, der har oplevet udfordringer i de første år med outsourcing. De er mere fleksible og agile," siger han.

"Men den udvikling kan sagtens vende, hvis amerikanerne bliver lidt mindre centralistiske og lidt mere fleksible. Faktisk kan en modning betyde, at de vender tilbage med fornyet kraft. Så de er langt fra færdige," lyder hans analyse.

ISG danner grundlaget for tendenserne via en global database, der indeholder 2.700 nordiske outsourcing-kontrakter, hvor af godt en fjerdedel stammer fra Danmark.