Gode samarbejdsevner, selvstændig og struktureret. De er de tre vigtigste kompetencer for IT-medarbejdere ifølge en ny undersøgelse fra finduddannelse.dk.
I analysen har man set på, hvad arbejdsgiverne efterspørger i en række jobannoncer fra Jobindex og Computerworld it-jobbank fra marts 2018.
Det er altså nogle af de kompetencer, som du skal vægte højt, når du skal ud at søge job.
Generelt lægger arbejdsgiverne stor vægt på, at deres IT-medarbejdere kan arbejde struktureret, analytisk og målrettet med deres opgaver.
Derudover er der også stort fokus på kommunikationsevnerne i de jobannoncer, der er blevet slået op i løbet af marts måned.
Der bliver lagt vægt på, at du udadvendt, hjælpsom og serviceminded, når arbejdsgiverne kigger ansøgningerne igennem.
Business Intelligence, CRM og SharePoint
Udover de mere sociale og bløde kompetencer, så er der også en hel del konkrete IT-værktøjer, der bliver efterspurgt hos arbejdsgiverne.
Her finder vi blandt andet kompetencer inden for forretnings- og software-løsninger som business intelligence, CRM og SharePoint, som er nogle af de kompetencer, som flest arbejdsgivere efterspørger, når de leder efter nye IT-medarbejdere.
Ser man på kodesprog så er SQL, Javascript og C# blandt de mest efterspurgte hos danske virksomheder.
De 30 mest efterspurgte kompetencer I IT-branchen I 2018
- Gode samarbejdsevner
- Selvstændig
- Struktureret
- Gode engelskkundskaber
- Innovativ
- Ansvarlig
- Gode kommunikationsevner
- Analytisk
- Kan bevare overblikket
- Positiv
- Ambitiøs
- Udadvendt
- Teamplayer
- Nysgerrig
- Målrettet
- Grundig
- Fleksibel
- Serviceminded
- Relevant uddannelse
- Godt humør
- Imødekommende
- Kan varetage IT-drift
- Løsningsorienteret
- Systematisk
- Hjælpsom
- Troværdig
- Handlekraftig
- Detaljeorienteret
- Agil udvikling
- Kan holde hovedet koldt