En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen



Siden Middelfart Sparekasse i 2009 sidst stod øverst på sejrsskamlen i Danmarks Bedste Arbejdspladser, har pengeinstituttet været på en rejse. Finanskrisen har rusket grundigt i samfundet, en ny direktør har taget over, og 200 nye medarbejdere er kommet til. Med visionen ”Bedst til kunder” er fokus i øvrigt rettet mere udad. Men glæden ved arbejdspladsen er intakt og toppet med stolthed over stor faglighed og professionalisme.


Lizette Ottensten


FAKTA: Middelfart Sparekasse

Pengeinstitut

Hjemsted: 18 filialer overvejende på Fyn og i Østjylland. Hovedsæde Middelfart.

Antal medarbejdere: 296 fuldtidsansatte

Vision: Bedst til kunder

"Alt lykkes i år. Vi rydder simpelthen hele bordet," siger en glad og stolt Martin Baltser, som har været øverste direktør i Middelfart Sparekasse i snart fire år. Han hentyder til, at sparekassen ud over at være blevet kåret som Danmarks Bedste Mellemstore Arbejdsplads også har fået Finans Watchs imagepris, og for tredje år i træk har scoret højest i Finanssektorens Uddannelsescenters undersøgelse af bankkunders tilfredshed.

"Baggrunden er, at vi har en god arbejdsplads med tilfredse medarbejdere. Da jeg tiltrådte som direktør i 2012, mærkede jeg den specielle kultur i sparekassen fra første dag. Den er svær at sætte på formel, men her hersker en vilje til at hjælpe hinanden – og kunderne – og man vil hinanden det bedste. Her er ikke tale om hovedsæde mod filialer, men om at klare tingene sammen. Den ånd, sparekassen har stået for, siden den blev grundlagt i 1853, har det aldrig været på tale at vende ryggen til. Det er vores stærkeste konkurrenceparameter i en branche, hvor vores produkter ligner konkurrenternes på en prik," forklarer Martin Baltser.

Transparens er et mantra

Det flotte seks år gamle hvide hovedsæde på havnen i Middelfart udtrykker det, sparekassen gerne vil stå for både indadtil og udadtil. "Her er lyst, venligt og højt til loftet," siger direktøren metaforisk.

Man kan kigge direkte ind i bygningen og se, hvad medarbejderne foretager sig gennem vinduer og åbne plateauer op igennem sparekassen. Transparens og åbenhed om alle forhold er nærmest et mantra for Middelfart Sparekasse, samtidig med at bygningen også med et stort indre torv signalerer, at den er et naturligt, lokalt samlingspunkt.

Mange flotte placeringer

Middelfart Sparekasse er den arbejdsplads i Danmark, som har været på listen med Danmarks Bedste Arbejdspladser flest gange i træk, nemlig hvert år siden 2002, og endda med rigtig mange flotte placeringer – blandt andet tre førstepladser og en andenplads i 2015. Sidste gang, de lå nummer et, var i 2009. Siden er sparekassen vokset i både antal medarbejdere og filialer. Direktøren er som nævnt også ny, og fokus er flyttet mere i retning af kunderne end tidligere.

Medarbejderne med på rejsen

Trods de mange forandringer er det lykkedes at bevare den gode arbejdsplads," siger HR-chef Helle Lund Gregersen og fortsætter. "Vi er mere kundevendte og forretningsorienterede i dag, og det giver stolthed i organisationen, at vi kan bevare en rigtigt god arbejdsplads, selv om fokus er flyttet mere i retning af kunderne. Det giver også arbejdsglæde at være bedst til kunder."

En væsentlig grund er, at det er lykkedes at få medarbejderne med på rejsen.

Da den nye direktør blev ansat for fire år siden, havde medarbejderne en udstrakt frihed til selvledelse, men der manglede en strategi, som angav retningen. At finde frem til en strategi blev sat i værk som et projekt, alle skulle deltage i.

Værdigrundlag et fælles anliggende

"Vores værdigrundlag og strategi laver vi i fællesskab. Det koster meget tid og er enormt krævende, når alle skal være med til at komme med input af flere omgange. Til gengæld er det nemt at implementere, fordi medarbejderne kan spejle sig i resultatet. De har indflydelse, og alle parter er med til at tage ansvar", forklarer direktøren. "Og endnu vigtigere er det, at medarbejderne forstår, hvor strategien og visionen skal føre sparekassen hen."

Udlever visionen individuelt

Sparekassens vision hedder i dag ”Bedst til kunder”.

"I alle vores afdelinger bliver kunderne mødt af medarbejdere, der kigger op og er klar til at hjælpe, når de træder ind ad døren. Det kan man ikke instruere medarbejdere i at gøre, så opdager kunderne hurtigt, at det ikke er ægte. Vi skal alle have frihed til at finde vores egen måde at udleve vores vision på," slutter direktøren.

Publiceret 2016-11-24


Seneste artikler

Hvem ka’? Kollegaer kan!<
Hvem ka’? Kollegaer kan!
På spørgsmålet ”Hvad kendetegner en god arbejdsplads?” kommer gode kollegaer ind på en klar førsteplads.
Indrykket 5. december på Forside
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Selv om den aftalte ugentlige arbejdstid lyder på 38,9 timer blandt de højest lønnede i Danmark, så er den faktiske arbejdstid på 40,6 timer.
Indrykket 1. december på Forside
Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef
De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.
Indrykket 28. november på Forside
Kun glade mennesker kan skabe glade kunder
Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.
Indrykket 28. november på Forside
Trivsel er alfa og omega
Revisionsfirmaet Beierholm er de seneste år vækstet voldsomt – over 25 nye enheder er blevet del af virksomheden. Alligevel ligger den for syvende år i træk i Top 5 over Danmarks Bedste Store Arbejdspladser - denne gang på førstepladsen. At det lykkes, er ifølge adm. dir. Kenneth Jensen kun fordi Beierholm tager medarbejdernes trivsel alvorligt.
Indrykket 21. november på Forside
Annonce:
Jobindex Kurser
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.