Jobglæde

Dit job gør dig fed

Når du indtager mere energi, end du forbrænder, tager du på i vægt. Så løsningen må være at bevæge dig mere og spise mindre. Men hvad gør du så, hvis du har et stillesiddende job og lækker kantinemad ad libitum?

Lisa Bolting er chefdiætist hos SlankeDoktor.dk og arbejder dagligt med mennesker, som har udfordringer med at tabe sig i en hverdag med meget arbejde og for lidt tid til motion. Og hun fortæller, at de ekstra ’job-kilo’ ikke forsvinder igen uden kamp.

”Inaktivitet på jobbet gør, at din vægtøgning kommer snigende, da du tager på stille og roligt, og en øgning af vægten er svær at komme til livs, hvis du sidder stille i 8 timer om dagen. Det er ikke alle arbejdspladser, som endnu har en sundhedspolitik omkring kost og motion, og for nogen kan det være rigtig svært at håndtere en bugnende kantine med lækker mad ad libitum,” siger Lisa.

Ifølge Lisa Bolting forbrænder du meget mindre, når du sidder stille, og desuden giver det dig en dårlig kropsholdning. Og på sigt giver inaktiviteten og vægtøgningen dig et dårligere helbred.

”Det virker ikke længere naturligt for os at bevæge os på vores arbejdsplads. I stedet for at gå over til vores kollega, sender vi en e-mail eller ringer, og vi kommer slet ikke nok op fra kontorstolen i løbet af en dag,” mener Lisa.

Gnavegrønt frem for kagekalorier

En undersøgelse fra Kristelig Fagbevægelse viser, at vi spiser 28 procent mere kage eller andet sødt, end vi egentlig har lyst til, når vi er på arbejde. Og ifølge Lisa Bolting er det netop kagen og god kantinemad, der truer, når den lille sult melder sig i løbet af dagen. Men der er hjælp at hente. Skal du starte i job, kan du fra starten lægge en strategi, så dit job ikke gør dig fed.

”Start med kantinen. Her skal du sørge for kun at tage én portion. Det er vigtigt, at din tallerken bugner af grøntsager. Måske har du oven i købet lidt gnavegrønt i form af fx gulerødder med eller lidt frugt, hvis den lille sult i form af et stykke kage skulle melde sig efter frokost. Du kan også have noget knækbrød stående på dit bord til et hurtigt mellemmåltid,” foreslår Lisa.

Og ifølge Lisa Bolting kan din arbejdsplads sagtens hjælpe dig med at forblive sund, selvom du sidder foran skærmen.

”Mange arbejdspladser er allerede begyndt at have skrællede gulerødder og knækbrød frit tilgængeligt for medarbejderne, og mange steder er der også en frugtordning. Er der ikke det på din kommende arbejdsplads, kan du måske foreslå det – og ellers selv have et lager med i tasken,” siger hun.

30 minutter om dagen

30 minutter. Så længe siger Sundhedsstyrelsen, at vi skal være aktive hver dag. Er du ikke en af dem, der cykler til og fra arbejde eller har tid til træningscenter, så kan du alligevel godt snige lidt bevægelse ind sammen med dit skærmarbejde, mener Lisa.

”Prøv at stå lidt op i løbet af dagen – mindst et par timer. Det er godt for din holdning, og du vil forbrænde flere kalorier, end hvis du sidder ned. Tag også gerne trapperne i stedet for elevatoren. Og hvis du skal give beskeder til kollegaer, så gå hen til dem i stedet for at ringe eller sende en mail. På den måde får du lidt motion ind i din arbejdsdag, og du lærer dine nye kollegaer bedre at kende,” slutter hun.

At forbrænde kalorier og arbejde 8 timer om dagen er ikke altid et regnestykke, der let går op. Som jobsøgende har du friheden til at bevæge dig oftere og på flere tidspunkter af dagen. Men hvad gør du, når det job, du har udsigt til, består i 8 timer bag skærmen hver dag?

Henrik Duer, kendt fra programmet Ekstremt Fed på TV3, skriver på sin blog, at det kan være ”farligt” at gå på arbejde, hvor kageordninger og skærmarbejde lurer. Han mener, at vores computer, e-mail og telefon er med til at gøre os endnu mere inaktive.

Ifølge Henrik Duer øger inaktiviteten risikoen for fedme og dermed bl.a. hjerte-kar-sygdomme og sukkersyge. Og tager du ovenikøbet arbejdet med hjem og aftenen, giver det dig endnu mindre tid til at være aktiv.