Øvrigt

Brug trygt din smartp­ho­ne eller iPad på jobbet

Din arbejdsstilling kan ifølge en dansk fysioterapeut være bedre, når du sidder og arbejder med en smartphone eller en iPad frem for, når du sidder ved en traditionel computerskærm. En engelsk undersøgelse viser dog, at den sammenbukkede stilling kan give problemer med nakke og skuldre – men den danske fysioterapeut maner til besindighed.

Ipad’en har mange steder fundet sig godt til rette ved siden af tastaturet og den traditionelle computerskærm på skrivebordet – og er et vigtigt redskab til mange møder. Nakken bliver bukket nedad for at læse og for, at man kan trykke sig frem til den rette information på touchscreen’en.

Sven Dalgas Casper

Smartphones og iPads er blevet en stor international succes, men er succes’en lige så stor for den bukkede nakke? Sven Dalgas Casper, der er uddannet fysioterapeut og har en Master of Public Health – og ejer af ErgoPro sammen med Linn Trentel Busch – mener ikke, at arbejdet med for eksempel en iPad skulle være specielt dårligt. Faktisk mener Sven Dalgas Casper, at iPads og smartphones netop kan være de mobile redskaber, som gør, at medarbejderen kan indtage nye varierende og afslappende arbejdsstillinger.

”Mig bekendt har vi ingen undersøgelser i Danmark i forhold til det at arbejde med en smartphone eller en iPad, og man kan også sige, at det først er nu, at det er blevet relevant at undersøge,” siger Sven Dalgas Casper og tilføjer, at viden på den måde ofte halter efter problemstillingerne.

”Men kigger man på litteraturgennemgangen af skærmarbejde og øjenirritation og nakke-skuldre besvær, endte AMI – det nuværende Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø med at konkludere, at det ikke gør noget, at man kigger mere nedad, hverken for øjet eller for nakken. Omvendt er det sådan, at hvis skærmen er for højt placeret, som nogle desværre får gjort, så vil man anstrenge øjet mere, knibe øjnene mere sammen, og nakken bliver lænet lidt bagover. Ud fra det er jeg ikke sikker på, at det at have skærmen liggende på bordet eller lavt, som man har med smartphones eller iPads, betyder det store, så længe man ikke bøjer nakken mere end 30 grader,” siger Sven Dalgas Casper.

Vil flytte symptomer

Han mener desuden, at et af problemerne ved en klassisk kontorarbejdsplads, er arbejdet med en mus, fordi man har armen ude til siden – og det slipper man også for med de nye touchscreens. Fysioterapeuten mener dog, at risikoen opstår, hvis man kører for langt ned i skærmstørrelse på touchscreens, så det bliver svært for øjet at se – så vil man falde mere sammen for at se godt – og netop komme til at bøje nakken mere end 30 grader fremover.

”Generelt tror jeg ikke, at der er flere, som vil få problemer med at arbejde med en iPad, men det kunne gå hen og flytte lidt på folks symptomer, så der er færre, der får problemer med hovedpine og svie i øjnene – og hvis vi er rigtig heldige færre med problemer med det øverste af nakken – til gengæld kan man få problemer med det nederste af nakken og ryggen, hvis man arbejder for meget med en iPad,” siger han og henviser til, at vejledningen fra Arbejdstilsynet – den såkaldte AT-vejledning råder til, at man, hvis man bruger en bærbar computer (her nævnes ikke iPad eller smartphones, red.), i mere end to timer næsten hver arbejdsdag, så skal computeren opfylde de samme indretningskrav, som gælder for stationære computere.

Brugerne skal blandt andet kunne stille tastaturet skråt, står der, og det skal kunne skilles fra skærmen – ved tilkobling af ekstra tastatur og mus: se eventuelt dette link.

Englændere advarer

Ifølge en engelsk undersøgelse risikerer man smerter i nakken, skuldre og ryg, hvis man sidder og arbejder med en smartphone eller en iPad. Undersøgelsen er blevet foretaget mellem 2.100 kontorarbejdere, som i gennemsnit sad dagligt seks timer og 22 minutter foran computerskærmen på deres arbejde – og derefter fortsatte to ud af tre med skærmarbejde på tablet-pc’er og smartphones – i snit to timer og 18 minutter. To ud af tre kontorarbejdere i undersøgelsen har jobrelateret hovedpine og smerter i ryggen. Det fik, ifølge Magasinet Arbejdsmiljø, pressechefen for de engelske fysioterapeuter til at sige:

”Kontoret er jo i reglen indrettet til skærmarbejde, men når man sidder med sin smartphone eller tablet-pc, er arbejdsstillingen ikke den bedste. Man har en tilbøjelighed til at falde forover, og det er skidt for ryggen og i særdeleshed for nakken.”

Hvis man får problemer som følge af arbejde med smartphones og iPads, er Sven Dalgas Casper enig i, at det er ryg og nakke, der vil stå for skud – men som nævnt mener han ikke, at den type arbejde skulle give flere smerter end traditionelt skærmarbejde og maner derfor til besindighed.

Uanset om man arbejder med den ene eller den anden skærm, så mener han, at det er vigtigt – i overensstemmelse med danske såvel som internationale undersøgelser – at man bevæger sig og holder små pauser i løbet af arbejdsdagen.

”Det er vigtigere med mange små pauser til kroppens muskler og led i løbet af dagen, end en stor pause. Det er nemt at blive fanget i en bestemt arbejdsstilling, og man mærker måske også, at hjernen trænger til pause – og så ryger man på Facebook – men det er ikke den type pause, at kroppen har brug for,” understreger Svens Dalgas Casper.