Jobsamtale
8 tips til dig, der skal til online job­sam­ta­le på Skype, Teams eller Zoom!

Du har søgt jobbet, og nu er du inviteret til jobsamtale – på Zoom, Teams, Skype eller tilsvarende. Hvad skal du tænke på? Vi har listen over ting, du bør ha’ styr på.

Husk samtidig, at en jobsamtale via Zoom er ikke spor anderledes end en almindelig samtale. Du får stillet et spørgsmål, som du svarer på. Du kan stille spørgsmål tilbage. Og det er nok. Du behøver ikke finde på noget ekstra eller spille skuespil.

1. Sikr dig, at din baggrund er præsentabel

Vælg et sted i dit hjem, som er præsentabelt, og hvor du føler dig godt tilpas. Den, der interviewer dig kan jo se med, så selvom du har det rart i sengen, er det ikke det fedeste, at man kan se dine sengestolper.

Du har sikkert haft afdelingsmøder et sted i dit hjem, hvor du har set din egen baggrund og ved, at det ser fornuftigt ud. Har du ingen steder, der passer, kan du ’blurre’ baggrunden eller bruge en af de ’færdige’ baggrunde, mange programmer tilbyder.

2. Sørg for en god vinkel og undgå modlys

Tænk over, hvordan du sætter din computer og vinkler kameraet, så du ikke sidder og kigger ned på en mærkelig måde, men i stedet har kameraet i en naturlig øjenhøjde og flatterende vinkel. Undgå at sidde med ryggen til et vindue, da det sætter dit ansigt i modlys.

3. Sid eller stå op

Tænk på at være den bedste ambassadør for dig selv. Det lyder helt banalt, men hvis du ligger på sofaen og svarer på spørgsmål, så virker du som en couch potato. Vil du det? Det er helt ok at have en kop kaffe og et glas vand ved siden af, som du drikker af – præcis som til en almindelig samtale.

4. Dit blik flakker naturligt

Det er helt naturligt, at du kommer til at kigge lidt rundt på din skærm eller ud ad vinduet i løbet af samtalen. Hvis du ønsker at gøre det lettere at holde øjenkontakt, kan man i nogle programmer flytte videovinduet med intervieweren rundt – placér det i så fald så tæt på dit webcam som muligt, så det ser mest muligt ud, som om du kigger intervieweren i øjnene, når du taler. Din hænder ses ikke så meget, og med mindre du normalt gestikulerer meget, behøver du ikke tænke på det.

5. Afvent din taletid

Der er en anelse forsinkelse på linjen – ikke meget, men nok til, at det kan blive som en hakkende telefonlinje. Forsøg at give hinanden tid til at tale ud frem for at afbryde, for så bliver lyden ekstra dårlig.

6. Undgå så vidt muligt baggrundsstøj

Når man er til samtale hjemmefra, kan der være al mulig slags baggrundsstøj – hundegøen, larmende håndværkere, børn eller andre, der pusler omkring i hjemmet. Alt det kan høres.

Find et sted, der er så meget i ro som muligt, og bed dine omgivelser respektere, at du skal have et så støjfrit miljø som muligt. Har du selv bestilt håndværkerne, så dem holde en pause i arbejdet, mens du er til samtale.

Hvis du er nødt til at foretage din samtale udendørs, så find et sted i læ, så blæsten ikke skaber unødvendig susen og støj på linjen.

7. Dobbelttjek det tekniske!

Tjek, at alt virker – det giver et ikke godt indtryk, at du fumler rundt med det tekniske, og interviewet kommer for sent i gang. Er du blevet tilsendt et mødelink, kan du prøve-klikke på det i forvejen for at sikre, at du har programmet installeret og gnidningsfrit kan komme på. Log ind i god tid og vær klar til tiden.

8. Påklædning, hår og make-up

Du skal ikke gøre noget særligt ud af interviewet, når det kommer til påklædning, hår eller eventuel make-up. Gør som du plejer på en arbejdsdag, eller sådan som du ville se ud, hvis du skulle til jobsamtale.