Løn

5 tips til løn­for­hand­lin­gen

Hvad virker egentlig, når du skal diskutere løn ved forhandlingsbordet til jobsamtalen? Få 5 tips til lønforhandling ved jobskifte her.

Lønforhandling kræver øvelse, men også indsigt. Derfor får du her vores tips til at forhandle løn ved jobskifte.

1. Få styr på statistikken: Hvad får en person med tilsvarende uddannelse og erfaring i en tilsvarende virksomhed?

Det er urealistisk at bede om 20.000 kr. mere end en tilsvarende person i en lignende stilling. Hvis du skyder så meget over målet, fremstår du useriøs. Med et ambitiøst, realistisk bud vil du blive taget seriøst.

2. Anskueliggør din erfaring, og hvordan arbejdsgiveren kan udnytte den

Hvis lederen forstår, at du hurtigt kan levere på dine mål, samt at du ikke presser afdelingen meget i din indkøringsperiode, er det mere sandsynligt, at du får dine lønønsker igennem.

Fortæl til samtalen, at du har erfaring med for eksempel projekttypen, salget eller kundetypen – og at du derfor hurtigt kan levere, hvis det er tilfældet.

Det kan også være, at du de andre steder, du har været ansat, på to måneder lærte et kompliceret IT-system eller på 1 år blev virksomhedens bedste sælger. Sig det under forhandlingen. Lederen har ikke nødvendigvis nærstuderet alle detaljerne i dit CV eller din ansøgning, og han eller hun kan ikke læse dine tanker.

3. Vis, at du har tænkt over tingene

Mange ledere vil gerne have ny inspiration ind i virksomheden og måske åbne muligheden for at skabe innovation. Så demonstrér, at du har tænkt over, hvordan dine erfaringer kan bruges i virksomheden eller til at udvikle den.

En del kandidater skriver det allerede i ansøgningen, hvilket kan uddybes til samtalen. Hvis du ikke har skrevet noget i ansøgningen, er det en god ting at forberede sig på inden samtalen.

4. Rollen kan være generisk, men personen er unik

At virksomheder ansætter på kompetencer, men opsiger på grund af personligheden, er et kendt fænomen i HR-branchen. Du er unik og kommer med dine specielle erfaringer og træk, ligesom din personlighed er vigtig.

Hvis du fx har søgt job i kundeservice, og du er særlig dygtig til at håndtere utilfredse kunder, kan du løfte kundetilfredsheden for virksomheden. Derfor kan netop du bringe værdi og måske noget helt nyt til virksomheden og stillingen, og det er her, du er helt speciel – også selvom jobrollen måske ikke er det.

5. Underkend ikke din egen værdi

Er du kommet så langt, at du sidder og forhandler løn, har virksomheden investeret en del tid og måske tests i dig. De er sandsynligvis lige så interesseret i at ansætte dig, som du er i at blive ansat.

Du behøver ikke at stille urealistiske lønkrav i den situation, men du behøver omvendt heller ikke forhandle dig selv ned, allerede inden du har sat dig til forhandlingerne.

Vores guide til en god lønforhandling
Guide til lønforhandling