Karriere

Vi tror på idéen, indtil det modsatte er bevist

Sara Naseri og Emilie Kjeldsen – begge på 17 år – har fået en idé: De vil putte ozon i solcreme som forsvar mod hudkræft. En idé, som er blevet rost af forskere fra Yale Universitet, og som investorer og fonde indtil videre har postet 2,2 millioner kroner i.

Både Sara Naseri og Emilie Kjeldsen skulle egentlig være startet på medicinstudiet på Aarhus Universitet den 1. februar i år, men de to 17-årige piger dukkede aldrig op og efterlod et par tomme stole på studiet. I stedet for er de nu ved at pakke deres kufferter for at tage af sted til Japan og sætte en produktion i gang af en solcreme med ozon som forsvar mod hudkræft. En idé de to piger fik, da de gik på Egå Gymnasium, hvor de stillede sig selv spørgsmålet om, hvorfor man ikke putter ozon i solcreme som beskyttelse mod solens farlige stråler?

”Vi har forsøgt at sandsynliggøre idéen med en lang række beregninger, og vi fortsætter med at tro på vores projekt, indtil det modsatte er bevist,” siger Sara Naseri, der indrømmer, at hende og venindens stærke tro på projektet blandt andet skyldes en ordentlig bunke viljestyrke.

”Vi har da også dage, hvor det har været hårdt, når vi for eksempel har mødt nogle mennesker, som har været dybt ubehagelige, og hvor det bare har været op ad bakke. Samtidig er vi veninder; vi kæmper sammen, og det virker altså bare,” siger Sara Naseri.

De ubehagelige mennesker de har mødt i forløbet har udelukkende været interesseret i at presse penge ud af projektet eller løbe om hjørner med de to piger på grund af deres alder. Allerede nu er de blevet langt bedre til at vurdere de mennesker, de møder, og de sætter ikke deres underskrift på noget, med mindre deres advokat har været inde over.

Nødvendigt at tage chancen
En ting er selvfølgelig at få en idé om at putte ozon i solcreme, en anden er at gå videre med den – og hvordan? Sara Naseri ringede hver dag i par uger til et universitet i Florida for at få fat i en nobelpristager inden for et af de molekyler, de to piger beskæftigede sig med. Til sidst tog han telefonen, og han virkede meget interesseret og ville gerne hjælpe.

”Vi fandt ud af, at han bare var et helt almindeligt menneske med begge ben plantet solidt på jorden. Han satte os i kontakt med et stærkt netværk af eksperter på Yale Universitet og universitetet i Edinburgh, som har hjulpet os med at underbygge vores idé,” fortæller Sara Naseri, som sammen med Emilie Kjeldsen bekymrede sig om, hvorvidt de skulle fortælle åbent om deres idé på daværende tidspunkt.

”Jeg tror ikke, at man skal fortælle om sin idé til alle og enhver, men på den anden side skal man heller ikke være for forsigtig. Man er nødt til at tage chancen, og det har vi gjort, og i forbindelse med nobelpristageren har det været det helt rigtige.”

De to piger mener, at tidspunktet for at forfølge deres drøm om solcremen er oplagt, fordi de ikke har noget ansvar i form af børn eller nyindkøbt hus, der skal afdrages på. De har selv skudt 80.000 kroner ind i projektet, og derudover har de søgt fonde og opsøgt investorer, der i alt har lagt 2,2 millioner kroner i projektet.

”Det er vi superglade for, da det ikke er nemt at skaffe penge ovenpå en krise.”

Studiet må vente
Sara Naseri og Emilie Kjeldsen har diskuteret længe frem og tilbage, om de skulle starte på medicinstudiet eller ej, men de har ikke fortrudt deres beslutning.

”Vi er ikke i tvivl om, at det er det her, vi brænder for nu – og at vi gerne vil gå hele vejen. Vi vil sikkert gå i gang med at læse senere, men ikke lige nu,” siger Sara Naseri, der på den måde følger det råd, hun vil give til andre, der sidder med en god idé:

”Hvis man har en god idé, skal man satse på den. Det er en spændende verden, man træder ind i, og man skal i hvert fald ikke være bange for at tage kontakt og søge råd hos andre for selv at blive bedre.”