Den første måned i et nyt job er en spændende, men også anstrengende, tid.
Det er her, man skal lære både funktioner, opgaver, systemer, kolleger, regler, omgangsform og mange ting at kende.
Og det er her, at man på mange måder sætter rammen og kursen for sin position og placering i virksomheden for de kommende mange måneder.
Kommer man dårligt fra start, kan det i værste fald føre til, at kontrakten ophæves i prøvetiden. Men det kan også føre til, at man indplacerer sig uheldigt i teamet, bliver rubriceret som en bestemt type eller lignende.
Her får du syv gode råd til at komme godt fra start i dit nye job ved at gøre et godt indtryk, som du kan bygge videre i lang tid efter.
Rådene stammer fra den amerikanske HR-mand Todd Dean.
1: Forbered dig
Sørg for at forberede dig grundigt allerede inden, du har første arbejdsdag. Læs om virksomheden, tænk over din egen rolle, prøv at forstå virksomheden, og hvor den befinder sig i markedet. Find ud af, hvem konkurrenterne, kunderne, partnerne og andre stakeholdere er.
Hvad er virksomhedens værdisæt? Hvilke mål har den? Findes der en særlig arbejdskultur? Hvad er produkterne? Hvordan står de i forhold til konkurrenternes produkter?
2: Konversér - og mød de andre
Den første rundvisning er vigtig. Du kan helt sikkert ikke huske ret mange navne, når du er færdig, og det gør heller ikke noget.
Det vigtigste er, at du sørger for at gøre et godt indtryk.
Det kan du gøre ved at konversere og være interesseret i din nye arbejdsplads fremfor blot at sige dit navn til hver eneste nye kollega, som du hilser på.
Stil uformelle spørgsmål, fortæl lidt om dig selv, vær interesseret i dine nye kollegers arbejde, så du på denne måde 'connecter' med dem allerede i den første tid. Måske lærer du også lidt mere om din nye arbejdsplads.
Man kan sagtens forberede nogle uformelle spørgsmål, man kan stille til de nye kolleger i starten.
Dette gælder også til senere tilfældige sammenrend ved kaffemaskinen, i kantinekøen og andre uformelle steder, hvor kolleger mødes.
Hvad er deres funktion? Hvordan går det med familien? Hvor parkerer de henne? Hvad har deres bedste oplevelse med virksomheden været?
3: Bed om tilbagemeldinger
Når man efter nogle uger har lært virksomhedskulturen lidt bedre at kende og har forstået sine egne funktioner og rolle og er begyndt at falde på plads, er det på tide at bede om en tilbagemelding.
Bed om et kort møde med chefen med henblik på at få en afklaring af, om du lever op til forventningerne - både jobmæssigt og kulturmæssigt.
Spørg også gerne dine kolleger om deres vurdering, så du kan justere og rette ind, hvis der er noget, der ikke fungerer helt, som det skal.
Vær åben og modtagelig for kritik. Og juster ind efter den.
4: Vær ambitiøs og bland dig - men råb ikke for højt
Det giver altid et godt indtryk, hvis du fra begyndelsen lægger dig i selen for at bidrage til løsninger, projekter, forbedringer og diskussioner.
Sig din mening, vær saglig og konstruktiv.
Du bør dog være opmærksom på, at mange beslutninger og processer kan hvile på tidligere beslutninger, politikker og forskellige historiske sammenhænge, som du ikke kender eller forstår endnu.
Derfor er det en god ide at træde varsomt, være lydhør og undersøgende. Stil spørgsmål. Og vurder på baggrund af svarene, om du skal sige noget eller ej.
5: Giv lidt ekstra i den første tid
Som nyansat giver det altid et godt indtryk, hvis du kommer lidt tidligere og bliver lidt længere end det forventes.
Det signalerer, at du kan lide dit job, din arbejdsplads og dine funktioner, og at du gerne vil gøre noget ved det.
Ja, det kan være træls at skulle lidt tidligere op og komme lidt senere hjem.
Men betragt det som en investering, der kaster gode ting af sig i længden.
Samtidig kan du anvende de ekstra timer til at få en ide om arbejdskulturen på stedet og indrette dig efter den.
Eksempelvis kan man hurtigt justere ind, hvis man opdager, at kollegerne først møder kl. 9:30 og man selv møder kl. 8:00.
Ellers kan du hurtigt blive regnet for at repræsentere en modkultur, der fungerer som en ny trussel mod det gamle.
6: Netværk - skab en ny kontakt hver dag
Sørg for ikke kun at lære din egen afdeling og dit eget team at kende. Vær åben og nysgerrig og sørg for at komme på fornavn med medarbejdere i andre afdelinger.
Det gavner både din position samt din forståelse af, hvordan andre teams og afdelinger samarbejder, og hvilke processer, der kører i organisationen.
En sund målsætning kan være, at du skal lære en ny medarbejder at kende hver eneste dag, så du hurtigt får opbygget et forhold til dine nye kolleger.
7: Byd dig til
Sørg for at byde dig til og være flittig. Tag opgaver ind og løs dem - også selv om det kræver ekstra tid. Og vær grundig og omhyggelig, så du leverer ordentlige løsninger.
Det er vigtigt, at dine nye kolleger hurtigt får indtryk af, at de kan regne med dig som en kollega, der leverer varen.
Herunder hører også, at du proaktivt opsøger nye opgaver, når du har afleveret en opgave. Lad være med straks at begynde at tjekke privatmail og Facebook, men opsøg i stedet kollegaer, chefer eller andre for at byde dig til.
På den måde kan du sørge for at gøre dig nyttig - og altså vise, at du gerne vil levere varen og skabe værdi for både virksomheden og dine kolleger.
Det betyder dog ikke, at du straks skal påtage dig al ansvar for at få tingene løst, eller at du skal løse opgaver for andre, der egentlig burde løse dem.