Tre klassiske fejl du bør undgå i dit nye job



Navigér uden om de tre mest hyppige fejl i dit nye job – og læg an til en succes.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


Morten Ballisager

Gå helhjertet ind i virksomheden og fællesskabet og vær sikker på, at du har forstået, hvornår du er en succes. Det er ifølge Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset Ballisager, opskriften på en rigtig god start i dit nye job.

Konsulenthuset Ballisager arbejder med rekruttering, outplacement og karriererådgivning og har dannet sig et godt billede af, hvilke fejl man som ny medarbejder oftest begår:

Fejl 1: Den ensomme performer

Som ensom performer er du lidt for optaget af at levere resultater, som chefen kan være imponeret af, og det er da heller ikke dårligt at imponere sin chef. Men det er ekstremt betydningsfuldt, at du indgår i det faglige og sociale fællesskab – og derigennem leverer resultater. Det har også stor betydning for din chef. Derfor: Undgå den ensomme performer-rolle, hvor du aldrig bliver en del af virksomhedens teamspirit.

Fejl 2: Jeg-har-ret-til fokus

Du har for stort fokus på at se din virksomhed som en leverandør til din trivsel. Det er selvfølgelig ikke nogen dum idé at fokusere på at være et sted med ordentlige værdier. Så langt så godt. Men nogle gange tipper balancen, så fokus på egen trivsel overskygger det forhold, at man jo skal ind og levere nogle resultater – via det faglige og sociale fællesskab.

Fejl 3: De skæve forventninger

Du har ikke tydeligt nok fået afdækket, hvad dine succeskriterier er og sidder og præsterer noget, som er lidt ved siden af, hvad der forventes. Du gør det egentlig godt, men du leverer bare noget andet end det forventede. Vær derfor sikker på, at du er 100 procent klar over, hvornår du er en succes.

Noget er uundgåeligt

Umiddelbart kan man tro, at det kan være vigtige fejl i et nyt job, hvis man præsterer for dårligt – eller hvis kultursammenstødet er for stort, men det handler ifølge Morten Ballisager ikke om fejl, men om et dårligt match.

”Reelt er der så tale om et mismatch, hvor du og virksomheden ikke er skabt for hinanden. Derfor er det ikke situationer, du kan handle dig ud af – og konsekvensen giver formentlig sig selv,” siger Morten Ballisager og hentyder til en fyring.

Konsulenthuset Ballisager foretager hvert år en rekrutteringsanalyse, og tilbage i 2013 viste den, at 72 procent bliver fyret på grund af en kombination af manglende faglighed og personlighed. 16 procent bliver fyret på grund af manglende faglig performance og 12 procent på grund af manglende kemi og personlighed.

Læs også: Når du får nyt job: Her er syv gode råd til den vigtige første måned på arbejdspladsen.

Publiceret 2017-01-16


Seneste artikler

ny chef rækker hånden ud
De vigtigste kompetencer til jobsamtalen
At du er velformuleret kommer nummer sjok i en undersøgelse over det stærkeste indtryk en kandidat efterlader til en jobsamtale. Motivation scorer topplaceringen.
Indrykket 12. februar på Forside
Mand skriver cv
Hvis dit CV ikke er interessant, har du 50/50 chance for at din ansøgning bliver læst
Det er ikke sikkert, du kan skrive dig til jobbet, hvis du ikke har kompetencerne. Faktisk er der kun 49 procents chance for, at din ansøgning bliver læst, hvis du ikke har kompetencerne.
Indrykket 5. februar på Forside
Mand skriver
Lav direkte links i dit CV og din ansøgning
82 procent læser dit cv og din ansøgning på en computerskærm. Udnyt den viden og indsæt direkte links i dine ansøgningsmaterialer.
Indrykket 29. januar på Forside
hånd evaluerer med stjerner
Hvem stoler vi på i den digitale tidsalder?
Evalueringer af services og produkter er hverdag på nettet. Nu har Jobindex lanceret en service, hvor medarbejdere kan evaluere deres arbejdsplads, og det at stole på en social profil er helt normalt i dag, siger en ekspert.
Indrykket 22. januar på Forside
mennesker med tommelfinger op
Sådan bruger du evalueringer i din jobsøgning
Vi har netop lanceret en ny service, hvor medarbejdere kan vurdere deres arbejdsplads. For tiden er Jobindex det eneste sted i Danmark, hvor det kan lade sig gøre. Og netop viden om både det søde og det sure på en arbejdsplads kan du bruge til at gøre din jobsøgning endnu skarpere.
Indrykket 15. januar på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.