Tre klassiske fejl du bør undgå i dit nye job



Navigér uden om de tre mest hyppige fejl i dit nye job – og læg an til en succes.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


Morten Ballisager

Gå helhjertet ind i virksomheden og fællesskabet og vær sikker på, at du har forstået, hvornår du er en succes. Det er ifølge Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset Ballisager, opskriften på en rigtig god start i dit nye job.

Konsulenthuset Ballisager arbejder med rekruttering, outplacement og karriererådgivning og har dannet sig et godt billede af, hvilke fejl man som ny medarbejder oftest begår:

Fejl 1: Den ensomme performer

Som ensom performer er du lidt for optaget af at levere resultater, som chefen kan være imponeret af, og det er da heller ikke dårligt at imponere sin chef. Men det er ekstremt betydningsfuldt, at du indgår i det faglige og sociale fællesskab – og derigennem leverer resultater. Det har også stor betydning for din chef. Derfor: Undgå den ensomme performer-rolle, hvor du aldrig bliver en del af virksomhedens teamspirit.

Fejl 2: Jeg-har-ret-til fokus

Du har for stort fokus på at se din virksomhed som en leverandør til din trivsel. Det er selvfølgelig ikke nogen dum idé at fokusere på at være et sted med ordentlige værdier. Så langt så godt. Men nogle gange tipper balancen, så fokus på egen trivsel overskygger det forhold, at man jo skal ind og levere nogle resultater – via det faglige og sociale fællesskab.

Fejl 3: De skæve forventninger

Du har ikke tydeligt nok fået afdækket, hvad dine succeskriterier er og sidder og præsterer noget, som er lidt ved siden af, hvad der forventes. Du gør det egentlig godt, men du leverer bare noget andet end det forventede. Vær derfor sikker på, at du er 100 procent klar over, hvornår du er en succes.

Noget er uundgåeligt

Umiddelbart kan man tro, at det kan være vigtige fejl i et nyt job, hvis man præsterer for dårligt – eller hvis kultursammenstødet er for stort, men det handler ifølge Morten Ballisager ikke om fejl, men om et dårligt match.

”Reelt er der så tale om et mismatch, hvor du og virksomheden ikke er skabt for hinanden. Derfor er det ikke situationer, du kan handle dig ud af – og konsekvensen giver formentlig sig selv,” siger Morten Ballisager og hentyder til en fyring.

Konsulenthuset Ballisager foretager hvert år en rekrutteringsanalyse, og tilbage i 2013 viste den, at 72 procent bliver fyret på grund af en kombination af manglende faglighed og personlighed. 16 procent bliver fyret på grund af manglende faglig performance og 12 procent på grund af manglende kemi og personlighed.

Læs også: Når du får nyt job: Her er syv gode råd til den vigtige første måned på arbejdspladsen.

Publiceret 2017-01-16


Seneste artikler

Debat: Er der plads til seniorerne på arbejdsmarkedet?
Ja, bestemt. Men desværre oplever mange i 50+ alderen det modsatte. Afslag, på afslag, på afslag – trods kompetencerne ikke fejler noget. Er det bare tilfældigheder, eller er der noget om ”alderssnakken”?
Indrykket 23. maj på Forside
Seniorer fanges tit i et paradoks – det er på tide, det bliver brudt
Mange seniorer (50+) oplever udfordringer med at få fodfæste på arbejdsmarkedet igen eller blot skifte job i en sen alder. Det er let at blive fortvivlet, hvis man som senior står i sådan en situation. Heldigvis findes der et sted at gå hen.
Indrykket 15. maj på Forside
Afkod tidligt om du passer ind i virksomhedens kultur
Allerede under researchen af den virksomhed, du vil søge job hos, bør du vurdere, om du passer ind.
Indrykket 8. maj på Forside
Guide: Sådan bruger du dit netværk
Netværk bliver ofte udråbt som en direkte vej til nyt job. Men hvad kan din onkel eller gamle gymnasiekammerat egentlig bidrage med, når du søger nye karrieremuligheder?
Indrykket 1. maj på Forside
Har du dummet dig på jobbet? Sådan kommer du videre
Ingen er fejlfri, og derfor befinder vi os nogle gange i en situation, hvor der ikke er andet at gøre end at erkende, at man har begået en brøler.
Indrykket 24. april på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.