Tag en middagslur i arbejdstiden, hvis du ikke vil spilde din tid


Tag en middagslur i arbejdstiden, hvis du ikke vil spilde din tid

Ifølge forskere bliver du mindre effektiv i løbet af dagen, uden at du opdager det. En simpel middagslur gør dig effektiv igen, da det renser hovedet og støver impulserne i hjernen og kroppen af.

Af Morten Lund Skov, Jobindex

I løbet af dagen bliver du mindre og mindre effektiv, din kreativitet mindskes og du bliver dummere. Det fortæller Sara Mednick i et foredrag – en såkaldt TED talk. Hun er Harvarduddannet og adjunkt i psykologi ved University of California og har skrevet bogen Take a nap! Change your life, som fortæller om fordelene ved en god lang nattesøvn. Forskning viser, at vi har brug for 10 timers søvn hver nat for at yde optimalt en hel dag.

Da de færreste har tid til 10 timers søvn hver nat, foreslår Sara Mednick i stedet, at du tager en middagslur, for at du er i stand til at holde fokus og være effektiv, også efter middag.

Det gælder også dig – selvom du tror, at du kan klare dig med mindre

Og før du tænker, ”jeg kan nøjes med 6 timer og være frisk og effektiv en hel dag”, bør du høre hvad Daniel J. Buysse har fundet ud af. Han er psykolog på University of Pittsburg Medical Center og tidligere præsident for the American Academy of Sleep Medicine (det Amerikanske Akademi for Søvnmedicin).

Han fortæller til Wall Street Journal, at kun 1 - 3 % af alle voksne kan klare sig med under 7 timers søvn per nat. Langt over det dobbelte tror fejlagtigt, at de kan og er derfor i konstant søvnunderskud. Problemet med søvnunderskud er, at du ikke opdager det. I stedet ses det på, at du laver de samme fejl igen og igen og er mindre effektiv, end du kunne have været. Det afholder dig fra at udløse dit potentiale.

Dansk forskning er enig

Den danske overlæge og dr.med. Michael Laub fra Respirationscenter Øst på Rigshospitalet, der bl.a. behandler patienter for søvnforstyrrelser fortæller til Samvirke, at ca. halvdelen af den danske befolkning trænger til at slappe af efter frokost.

Han finder sine resultater i vores hormonværdier, som udskiller melatonin, når vi er trætte. En powernap nedsætter niveauet af melatonin. Hvornår trætheden kommer snigende er meget forskellig, men han ser en tendens til, at A-mennesker, som er tidligt oppe og i gang bliver trætte tidligere på dagen og tidligere har brug for en middagslur, fortæller han.

Hvorfor sove?

Vi sover for at genopbygge vores basale funktioner. Det har forskere fundet ud af ved at se på folk, der ikke sover, fortæller Sara Mednick. Mennesker, som ikke sover, har bl.a. uregelmæssigt stofskifte og insulinproduktion samt større risiko for hjertekarsygdomme og depression. Bare tre dages søvnunderskud kan give samme symptomer som hos prædiabetikere.

Herudover rammes vi kraftigt på vores effektivitet.

Vi bliver mindre effektive i løbet af dagen

Sara Mednick og hendes hold fulgte en række veludhvilede personer fra kl 9 til 19, som de testede på forskellige måder. I løbet af dagen faldt effektiviteten, uanset hvilken måde forskerne valgte at teste dem på.

For at se om det kunne lade sig gøre at fastholde niveauet fra om morgenen, tilbød forskerholdet testpersonerne pengepræmier, hvis de kunne nå samme testresultater, som de nåede samme morgen. Ikke én testperson kunne. Vores effektivitet falder stødt hele dagen.

Kaffe kan ikke hjælpe dig

For at se om danskernes foretrukne opkvikker, kaffe, virker, lavede forskerholdet samme forsøg, hvor testdeltagerne fik koffein efter middag. Her kunne de konkludere, at koffein ikke hjælper på dine præstationer. Det er bare noget vi tror. Men tankens kraft kan være effektiv i sig selv, så derfor bliver vi ved med at drikke kaffe.

En middagslur knækker kurven

Efterfølgende lavede forskerne de samme forsøg men med den forskel, at testpersonerne fik en middagslur på 60 minutter efter middag. Det knækkede kurven med faldende effektivitet og fik den tilbage til hvad den var om morgenen. At rive en times arbejde ud gjorde, at dagens samlede kvalitet blev højere.

Derfor er det en god forretning at tage en times middagslur – mindre kan også gøre det – for at få det optimale ud af sin arbejdstid. Du får mere ud af din dag ved at gøre det.

Publiceret 2014-10-06
Annonce: