Jobsøgning

Sociale medier får få i job – men skaber vigtig synlighed

Selvom 42 % af danskerne bruger sociale medier til jobsøgning, er det meget få, der landet jobbet via de populære medier. Det viser en ny Megafon-undersøgelse.

I 2020 brugte 39 % af danskerne sociale medier i forbindelse med jobsøgning. I år er tallet steget en smule, og 42 % af danskerne angiver nu, at de bruger medierne. Dog udebliver effekten stadig. Det viser Megafons seneste undersøgelse af danskernes jobsøgningsadfærd.

Sådan kommer danskerne i job

Januar 2021
Jobsite 22 %
Fagligt/personligt netværk 19 %
Personlig henvendelse 7 %
Blev kontaktet af virksomhed 8 %
... ...
LinkedIn 2 %
Facebook 1 %
Andre sociale medier 0 %
Jobcenter (ikke Jobnet) 1 %

Når analysevirksomheden spørger danskerne, hvad der var udslagsgivende for, om de fik deres nuværende eller seneste job, angiver flest jobsites med 22 % – skarpt efterfulgt af det faglige og personlige netværk med 19 %.

Så jobsites og netværk er udslagsgivende, men de sociale medier tjener et andet formål i jobsøgningen end nødvendigvis at lande jobbet.

”LinkedIn skaber synlighed omkring den enkeltes jobsøgning – og for enkelte betyder det også, at de landede deres nuværende eller seneste job. Det er bare langt fra alle,” forklarer analyseansvarlig hos Jobindex, Helle Elizabeth Skovbæk.

Det er altså stadig jobsites, der – sammen med det faglige og personlige netværk – er den stærkeste kanal til jobsøgning.

Få hjælp til din jobsøgning

Hos Jobindex har vi to vigtige værktøjer, der kan gøre din jobsøgning via vores jobsite nemmere:

  • Din personlige Jobagent, der er en automatisk mailservice, hvor du kan blive gjort opmærksom på relevante job – uden at lave en manuel søgning hver gang.
  • Din QuickApply-profil, der er din skabelon til at søge job nemt og hurtigt ved at indtaste dine oplysninger en enkelt gang.