Øvrigt
Smartp­ho­nes gør livet svært for bu­tik­ker­ne

Butikskunder er begyndt at bruge de fysiske butikker som et showroom, hvor de prøver en vare og får gratis rådgivning – og derefter scanner stregkoden med deres smartphones for at se, hvor varen er billigst at bestille. Det stiller nye krav til detailhandelen.

”Der sker store forandringer i vores måde at handle på, og disse ændringer giver forbrugerne magten som aldrig før – men butikkerne sover i timen – de kan da blive meget smartere.” Det er budskabet fra innovationschef i IBM, Anders Quitzau, i et blogindlæg på fremtidenspenge.dk. Anders Quitzau problematiserer, at de fysiske butikker står handlingslammede tilbage, mens internethandelen drøner afsted.

Især de nye muligheder, som smartphone-apps giver forbrugeren, er ifølge Anders Quitzau ikke noget, detailhandelen bør sidde overhørig. Med en smartphone-app som for eksempel Price Runner eller Google Shopper kan forbrugeren scanne en vare og hurtigt danne sig overblik over, hvor den er billigst.

Det er ikke noget nyt, at forbrugeren via internettet nemt kan finde den billigste pris på en vare. Det nye er, at smartphonen nu tilbyder samme service i en endnu mere effektiv version og dermed gør muligheden for at gøre et kup lige så nærværende som muligheden for at ringe til sin mor.

Shopping er dermed ikke længere en afgrænset aktivitet, men er allestedsnærværende og vævet ind i andre former for aktiviteter og gøremål i løbet af vores dagligdag – det billigste jakkesæt kan forbrugeren i princippet bestille på sin smartphone i prøverummet, mens han får gratis professionel rådgivning af en ekspedient:

”Når du alligevel er ude for at handle og har fundet det tøj, du godt kan lide, kan du vælge at se mod den lange kø eller trykke på en knap. Vælger du at trykke på knappen, får du endda tøjet tilsendt, så du ikke selv skal slæbe det hjem,” siger Mads Thimmer, stifter af teknologifirmaet Innovation Lab, til Berlingske Business den 26. september 2012.

Anders Quitzau skriver i sit blogindlæg, at udover den økonomiske fordel ved smartphone-apps som for eksempel Google Shopper, er det også en ulempe for de fysiske butikker, at information om og anmeldelser af et produkt kan tilgås øjeblikkeligt via smartphonen:

”Vi bliver bedre informeret om produkterne end selv de ansatte i butikken. Det gør det sværere for butikspersonalet at vise serviceværdi, men også at påvirke købsbeslutningen.”

Smart detailhandel efterlyses

Som tidligere beskrevet på Jobindex.dk har internethandlens popularitet længe været et problem for detailhandelen, hvis omsætning i 2011 faldt med 1,5 procent, mens internethandlen steg med 15 procent.

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) og Dansk Detail opfordrer ifølge Berlingske Business de fysiske butikker til selv at etablere internethandel, fordi al erfaring ifølge dem viser, at det er en forretningsmæssig god kombination. Samtidig er detailhandelsuddannelserne blevet opdateret, således at de handelsstuderende lærer om internethandel og brug af sociale medier.

Ifølge Anders Quitzau er det dog ikke nok at oprette internethandel og på den måde gøre sine varer lettere tilgængelige. Prisen vil ikke kunne konkurrere med grossister og producenter, der sælger via virtuelle mellemhandlere som for eksempel Wupti.

I stedet skal detailhandlen interagere med kunderne og bruge de nye muligheder til at yde en bedre service. Anders Quitzau foreslår blandt andet, at butikkerne giver forbrugeren mulighed for at tjekke via smartphone, om varerne er på hylden, at forbrugeren kan få personlige tilbud baseret på individuelle behov, samt at man kan betale for varerne på forhånd:

”Vi er rigtigt mange, der er ivrige efter, at detailhandlerne skal deltage i smartphone-revolutionen – vi ønsker simpelthen at have denne interaktion med vores favoritbutikker via mobiltelefon, iPad og lignende. Men vi er afhængige af forhandlernes medvirken,” skriver Anders Quitzau og uddyber:

”Udover muligheden for at blive favoriseret af sine kunder ved at understøtte den mobile service, som de ønsker, bør detailhandlen forstå den enorme mulighed, der nu er for at styrke relationer til og loyalitet hos kunderne: I bytte for at tilbyde forbrugerne den mobilitet de ønsker, vil den "smarte detailhandler" kunne få nye og indsigtsgivende data om kunderne, og dermed arbejde med kunderne på en unik og personlig måde."