Jobglæde, Jobsøgning, Karriere
Sådan opleves trivslen under krisen

Vi har spurgt jer, hvordan coronakrisen har påvirket jeres arbejdssituation og jobsøgning – og selvom krisen opleves forskelligt, er der flere fællesnævnere. Der tegner sig et billede af, at trivsel og forventninger til virksomhederne er forandret. Se her, hvordan dine med-jobsøgere oplever krisen.

Jobindex har undersøgt jobsøgende kandidaters holdning til, hvordan coronakrisen har påvirket deres arbejdssituation og jobsøgning i perioden april til maj 2020.

Måske du kan genkende din egen situation i resultaterne?

Trivslen er forringet

Undersøgelsen viser, at 45 % oplever, at deres trivsel på jobbet er forringet under krisen. Fyringer, utryghed og frygt for ledighed fylder hos mange af respondenterne, der har været fysisk og psykisk pressede uden mulighed for socialt samvær med familie og kolleger.

Derfor mener også hele 73 %, at det er vigtigt, at virksomhederne udviser ”samfundssind”.

Krisen skaber nye forventninger

Samfundssind kan tage mange former. At vi står sammen som samfund. Udviser omsorg. Tænker os om. At vi passer på hinanden. Det kan for virksomheders vedkommende både betyde, at man som arbejdsgiver følger anbefalinger og retningslinjer, men også kommunikerer rettidigt om krisens udvikling og betydning for arbejdspladsen til sine medarbejdere.

Men samfundssind er også vigtigt i ansættelsesprocessen, viser undersøgelsen. To forhold har forandret sig væsentligt under krisen.

To forhold er blevet væsentligt vigtigere:

  1. Mere information.
  2. Hurtigere afklaring.

I dag mener 81 % af jobsøgerne, at virksomhederne gerne må sende en informationsmail om, hvor langt de er i ansættelsesprocessen, så ventetiden føles kortere for jobsøgerne. I 2018 var andelen kun 68 %. Det betyder, at der er sket en signifikant stigning i behovet for at føle sig informeret under krisen.

Derudover ønsker 47 % en afklaring på, om de er gået videre i processen inden for 7 dage. For to år siden var det alene 28 %, der ønskede en så hurtig afklaring.

Begge forhold er et udtryk for den usikkerhed og utryghed, som jobsøgere kan opleve i øjeblikket. Det er derfor ikke overraskende, at behovene har forandret sig. Er det også noget, du selv oplever, er du bestemt ikke alene.

Tilsvarende er der tre forhold, som ikke har ændret sig.

Jobsøgere ønsker stadig:

  1. et hurtigt svar på ansøgningen
  2. ærlighed omkring forsinkelser i processen
  3. at afslaget nævner de udslagsgivende kompetencer for valg af kandidat

Corona sætter spot på jobglæden

Fra start har der været fokus på mange forskellige virksomheders håndtering af krisen. Erfaringer og oplevelser – gode som dårlige – er blevet delt på redaktionelle og sociale medier, og vigtigheden af det gode arbejdsmiljø og rettidig kommunikation fra arbejdsgivere er blevet understreget.

Ønsker du også jobglæde, kan du dykke ned i Jobindex’ evalueringer af danske arbejdspladser. Her har tidligere som nuværende medarbejdere med stjerner og kommentarer ytret sig om virksomhederne – og du kan se, hvordan virksomhederne scorer på forskellige kategorier fra ledelse til samarbejde og relationer.

Søg efter virksomheder her

Om undersøgelsen

På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, Jobsøgning i en coronakrise, har Jobindex undersøgt jobsøgende kandidaters holdning til coronakrisen, og hvordan den har påvirket jobsøgernes arbejdssituation og jobsøgning.

Undersøgelsen er foretaget i perioden fra 29. april til 12. maj 2020. 1.845 respondenter har deltaget i undersøgelsen, og af dem er 72 % i beskæftigelse, mens 28 % er ledige.