Sådan bruger du rating sites i din jobsøgning



Websites, hvor medarbejdere kan vurdere deres arbejdsplads, er ved at vinde indpas herhjemme. Viden om både det søde og det sure på en arbejdsplads kan du bruge til at gøre din jobsøgning endnu skarpere.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Rating sites, som fx JobberLife, er websites, hvor medarbejdere kan skrive en vurdering af deres arbejdsplads. Traditionen med vurderinger kender vi fra fx Tripadvisor og Trustpilot, og rating sites er et velkendt fænomen i de engelsktalende lande – og især i USA. Og viden om både det sure og det søde på en arbejdsplads kan gøre din jobansøgning eller jobsamtale endnu skarpere.

På rating sites kan medarbejdere ofte klikke nogle parametre af i færdigdefinerede bokse, men de kan også skrive et par linjer med deres egne ord. Og det er her, du kan få nyttige oplysninger til din jobsøgning, hvis du analyserer dem.

Brug de positive kommentarer til din ansøgning

Når du skriver din ansøgning, skal du se efter de positive kommentarer. Hvis flere personer har skrevet noget inden for det samme område, fx medarbejderudvikling, kan du spørge ind til det.

Så hvis flere medarbejdere har skrevet kommentarer om, at de har fået gode karrieremuligheder, været på mange kurser eller anden vis indikeret, at man kan udvikle sig i virksomheden, kan du skrive i din jobansøgning, at du sætter pris på at udvikle dig.

Louise Gaardsdal Lauridsen, som har været rekrutteringskonsulent siden 2014, mener, at det kan hjælpe ansøgningen over i den interessante bunke og gøre det lidt nemmere at blive indkaldt til samtale.

"Når man læser en ansøgning, som fokuserer på de værdier og muligheder, som virksomheden står for, så får man ofte et indtryk af, at kandidaten vil passe godt ind i virksomheden. Og i kampen om at komme til jobsamtale, kan det være et godt stik at tage hjem,” siger Louise.

Men det kræver, at du ser et mønster i det, der er besvaret – og desuden tager kommentarer med et gran salt.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan indleder du din jobansøgning

Brug de negative kommentarer til din jobsamtale

Omvendt kan du sikkert også finde negative kommentarer om en virksomhed. Her skal du starte med at være kritisk over for det, du læser. Men hvis du så alligevel ser et mønster i flere kommentarer om den samme virksomhed, kan du godt tillade dig at spørge ind til jobsamtalen, mener Louise.

”Hvis du for eksempel ser flere kommentarer om, at man ikke kan udvikle sig i virksomheden, kan du godt italesætte det. Men som ansøger ville jeg ikke henvise til, at jeg har set det på en side, men bare spørge ind til det ved en samtale,” afslutter Louise.

Vil du se, hvad står om din arbejdsplads, eller vil du selv skrive en anmeldelse? Gå ind på JobberLife.com

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du de mest tåbelige brølere i din ansøgning

Publiceret 2017-03-06


Seneste artikler

Parlør til jobsamtalen: Forkortelser, du bør kende og udtryk, du bør bruge
Du har sikkert hørt, at du skal bruge de samme ord og udtryk som virksomheden, når du skriver din ansøgning og kommer til samtale. Men hvad er det nu lige, du skal skrive og sige? Her får du en parlør til udtryk, du kan benytte dig af, og forkortelser du bør kende – så du kan aligne dig med hiring manager til jobsamtalen.
Indrykket 21. august på Forside
Jobsamtalen: Styrk din fortælling
Der er nøgletidspunkter i en jobsamtale, hvor det gælder om at være klar. Det er her, du med de rigtige ord hæver dig op over resten af feltet og etablerer dig som favoritten til jobbet.
Indrykket 14. august på Forside
Er du glad for at være tilbage efter sommerferien?
Dvæl en ekstra gang ved, hvordan du har det, når du starter på arbejde efter sommerferien. De tanker, der melder sig nu, skal du tage alvorligt.
Indrykket 7. august på Forside
Et godt billede på Facebook kan bringe dig til jobsamtale
Ny forskning viser, at jobansøgere med det flotteste Facebook-profilbillede har 38 procent større chance for at blive kaldt til samtale.
Indrykket 1. august på Øvrige stillinger
Sådan ser den perfekte medarbejder ud ifølge chefen
Er du faglig kompetent, engageret og samarbejdsorienteret? Det er de mest brugte ord, når ledere skal beskrive en succesfuld medarbejder.
Indrykket 31. juli på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.