Karriere

Personlig for­mid­ling skal tages alvorligt

Alt for mange forbereder sig hurtigt i toget eller lufthavnen på vej til en vigtig præsentation. Forfatterne bag en ny bog mener, at de fleste ikke tager den personlige kommunikation alvorligt nok. Det koster på bundlinjen og er med til at tabe store potentialer på gulvet.

Povl Christian Henningsen har set det så tit. Ledere, der sidder i lufthavnen og forbereder en vigtig præsentation ved at finde slides frem på computeren. En helt forkert håndtering af en præsentation, hvis man spørger Povl Christian Henningsen, der sammen med Kresten Schultz Jørgensen, netop har udgivet bogen Bryd Muren – Guide til kommunikation i modvind.

”Gennem mine erfaringer fra et langt liv med det her emne inden for business, politik og uddannelse har jeg kunnet se, at folk generelt er for dårlige til at brænde igennem på det personlige plan,” siger Povl Christian Henningsen, der derfor var nødt til at rådgive om det i den nye bog med baggrund i sine erfaringer. Han erkender, at der findes masser af bøger og tonsvis af information om området på nettet, men han mener, at man ikke bare ukritisk kan lade sig inspirere af bøger fra for eksempel USA, fordi kulturen dér er en helt anden end vores.

”Præsentationer i Danmark foregår som oftest i modvind. Tilhørerne er kritiske, skeptiske eller ukoncentrerede. Vi er vokset op med at være kritiske i folkeskolen og i gymnasiet – og det kan være rigtig godt, men for den der skal holde en præsentation, er det en stor udfordring,” siger forfatteren, der er cand.ling.merc. og driver virksomheden Empower.

Bogen er bygget op omkring tre elementer, som forfatterne mener, er forudsætninger for at kommunikere, så man brænder igennem: For det første skal man kende sig selv, dernæst skal man forberede sig godt – og til sidst skal man være i stand til at improvisere.

Kortene bliver spillet forkert
”Der er masser af mennesker, der har udmærkede kort på hånden i forhold til at holde en god præsentation, men de spiller deres kort forkert. Det handler om, at man skal vide, hvad man er god til. Man skal finde sine styrker,” siger Povl Christian Henningsen.

Han mener, at man kan drage stor fordel af at spørge sine omgivelser om, hvad de mener, er ens bedste styrker. Udfordringen ligger i at spørge om det, og forfatteren mener, det er ekstremt vigtigt, at man får gjort det på samme måde, som man foretager analyser af en virksomheds produkter. Han mener i det hele taget, at folk generelt ikke tager kommunikation ved præsentationer alvorligt nok.

”Der er nogle få topchefer rundt omkring i Danmark, der tager det alvorligt, men den brede masse gør det ikke. Performance er meget afgørende for en leder og mange andre medarbejdere. En virksomhed kan miste ordre på det, hvis dens medarbejdere ikke sælger godt nok – eller hvis de ikke kan få deres idéer godkendt. De fleste ser på, om man brænder igennem,” siger forfatteren, der har svært ved at forstå, hvorfor den personlige præsentation ikke er noget, der bliver vægtet højere på uddannelsesinstitutionerne. I bogen er Lene Skole, der er koncerndirektør i Coloplast, citeret for at sige:

”Hvorfor lærer de studerende ikke at stille sig op på ølkassen? Det er ikke nok at kunne lægge strategi eller planlægge, hvis man ikke kan kommunikere budskabet ud til organisationen. Mange er gode til at bruge PowerPoints, men for nogle ender det med at blive en slags højtlæsning. I stedet for at levere en god mundtlig præsentation. Det kræver arbejde og knofedt, hvis man skal markere sig – ligesom i alle andre ledelsesdiscipliner.”

De fleste job kræver det
Povl Christian Henningsen er helt enig i den betragtning.
”Det er tankevækkende, at man ikke træner det på uddannelsesinstitutionerne. Det burde være obligatorisk på alle studier. De fleste ville kunne blive 25-50 procent bedre ved at øve sig. Du bliver kun rigtig god til at holde præsentationer, hvis du øver dig.”

Han kan sagtens forstå, at mange ikke bryder sig om at stille sig op foran en stor forsamling mennesker.

”Det er enormt angstprovokerende, men faktum er, at mange job i dag kræver det. Vi arbejder i højere grad sammen på tværs af kulturer, og det er en del af jobbet at formidle, hvad du mener og finde ud af, hvad de andre synes. Hvis du ikke kan det, så sker der ingenting, og det betyder, at virksomheder og organisationer – og at man ret personligt – taber store potentialer på gulvet.”

Læs også