KarriereØvrigt

Mere end hver 10. ingeniør etablerer egen virk­som­hed

Mere end hver 10. ingeniør starter egen virksomhed, og fra 1995 til 2012 er der i gennemsnit blevet skabt én ny virksomhed hver dag af en ingeniør.

Problem: Motorcykeltøj er hverken særligt pænt eller behageligt at have på. En undersøgelse tilbage i 2011 viste, at i over 50 procent af motorcykelulykkerne bar førerne almindeligt tøj.

Løsning: En ingeniør, der sammensætter et team bestående af ham selv, en traumalæge og en sælger.

Carsten B. Sommer er bare et eksempel - blandt mange - på en ingeniør, der er startet som iværksætter.

Ifølge en analyse, som Rambøll har foretaget på baggrund af tal fra Engineer the Future, er der fra 1995 til 2012 skabt 8.182 nye virksomheder af en ingeniør. Hvis man sammenligner det med antallet af ingeniørdimittender i perioden svarer det, ifølge Berlingske Business, til, at 15 procent af dem sprang ud i en tilværelse som iværksætter.

Frida Frost, der er formand for Engineer the Future og Ingeniørforeningen IDA, mener at tallet kan blive endnu højere, og hun vil arbejde på, at virksomhederne hurtigere begynder at ansætte folk og generere mere omsætning - blandt andet via adgang til større kapital.

"Jeg tror på, at flere ville satse, hvis de fik startkapital. De skal have det uden krav, men efter et halvt år skal de klare sig selv. Så dem, der har ideen og lysten, ikke også skal kæmpe med, hvordan de skal betale terminen. De får et halvt år til bare at komme i gang. Specielt på feltet af ingeniører har virksomhederne større investeringer end andre, der "bare" bruger viden. Mange af de midler, vi har i dag, er fra investorer, der skal have noget ud af deres investering, inden for et tidsrum, og det kan virksomheden måske ikke opfylde," siger Frida Frost til Berlingske Business.

Nej tak til motorcykeltøj

Tilbage til motorcykeltøjet, som ingeniør Carsten B. Sommer, fik idéen til. Efter at han havde set undersøgelsen med motorcykelulykker, hvor mange ikke havde motorcykeltøj på, besluttede han sig for at undersøge, hvad årsagen var til det manglende tøj. Hans "hvorfor" endte med virksomheden DDcated, som han grundlagde i 2011.

"En mere grundig undersøgelse fra vores side vedrørende studiets resultater viste, at årsagen til dette var, at tøjet ikke var behageligt at have på og ikke særligt pænt. Dette gjorde, at motorcyklister ikke ville have tøjet på, når de skulle ud og hyggekøre. Dette ville vi ændre," lyder det fra Carsten B. Sommer på Engineer the Futures hjemmeside, hvor andre iværksættere med ingeniørbaggrund fortæller om deres opstart.

Her kan man også læse om maskiningeniør Torben Blaaholm, der grundlagde Blaaholm A/S i 2005. I dag har virksomheden 50 medarbejdere - heriblandt fem ingeniører.

Virksomheden udvikler, producerer og installerer transport-, montage- og løfteudstyr samt specialmaskiner. Virksomheden har en omsætning på 60 millioner kroner.

Brug for flere ingeniører

Sammenligner man ingeniørernes iværksætteriver med andre faggruppers, er den større end deres. Som nævnt etablerede 15 procent af de dimitterende ingeniører egen virksomhed - de tilsvarende tal for de samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser er henholdsvis 10 og 2 procent.

Det fremgår også, at omkring 95 procent af de ingeniører, som blev selvstændige, var mænd.

Finansminister Bjarne Corydon har tidligere, ifølge Engineer the Future, udtalt følgende efter offentliggørelsen af hele analysen:

"Jeg anerkender bestemt, at Danmark mangler ingeniører og andre naturvidenskabelige kandidater. Det er blandt andet derfor, vi har gennemført dimensionering på vores universiteter. Det er en del af løsningen, at vores erhvervsliv får den arbejdskraft, de mangler - og gerne kreative og innovative kandidater med iværksætterdrømme, som denne undersøgelse går i dybden med. I årene fremover bliver det værd at undersøge, om også det offentlige kan bidrage endnu mere for at fremme forskning i teknologi og teknisk viden."

Analysen viser i øvrigt, at 64 procent af virksomhederne lever efter et år. Efter 10 år er det tre procent, der lever med eget CVR-nummer. Det skyldes ifølge Engineer the Future, at en del virksomheder statistisk set dør, eller "rent faktisk er blevet enten opkøbt eller fusioneret ind i en anden virksomhed," som det lyder. Aktiviteter, jobskabelse og vækst fortsætter således, lyder det fra Engineer the Future.