Jobglæde

Kun glade mennesker kan skabe glade kunder

Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.

Fakta: Daxiomatic

  • Grundlagt: 1. maj 2010 ERP virksomhed ejet af fem partnere – Svend Torp Larsen, Jimmi Nielsen, Niels Kodal, Kenneth Minck og Jesper Refning.
  • Hjemsted: Odense og Roskilde.
  • Antal medarbejdere: 37.
  • Vision: At gøre alle AX-kunder glade.

Daxiomatic er leverandør af Microsofts Dynamics AX - et såkaldt ERP-system, som omfatter alle administrationssystemerne i en virksomhed og får dem til at spille sammen – f.eks. salg, indkøb, ordrebehandlinger, lagerstyring og økonomisystem. IT-systemet gør det muligt hele tiden at følge flowet i virksomheden. Fra du får en ordre, kan du se, om varen er på lager, eller om du skal bestille nye varer hjem, du kan behandle ordren, skrive fakturaen, følge med i samtlige indtægter og udgifter og overordnet følge, hvordan virksomheden performer.

At arbejde i et fælles firma, hvor det skulle være sjovt at komme på arbejde - en virksomhed uden hierarki, bonusordninger og mellemledere, som gjorde verden til et lidt bedre sted være.

Det ønske fik grundlæggerne til at starte firmaet Daxiomatic for seks år siden. De vidste efter at have arbejdet 15-20 år inden for deres meget specialiserede område, hvad der virkede og ikke virkede – men de ønskede en bedre måde at arbejde på.

Efter de første to år blev Daxiomatic en større, etableret organisation med en administrerende direktør og en HR chef, samt flere kolleger. Derfor blev det nødvendigt at være bevidste i nuet og i fremtiden for Daxiomatic.

"Vi kiggede på, hvad vi ville i vores grundfundament. Vores vision er at gøre alle AX-kunder glade. Men kun glade mennesker kan skabe glade kunder. Derfor er personalepleje og udvikling et meget stort omdrejningspunkt for os – kunder og kolleger er Daxiomatics ét og alt," fortæller Pia Tasior, HR og Communications manager, som kom til i marts 2013.

Frihed og ansvar

Når Daxiomatic hyrer nye kolleger – her hedder det ikke medarbejdere - er de rette kompetencer en grundlæggende selvfølgelighed. Det, virksomheden koncentrerer sig om, er at finde ud af, om ansøgerne kan trives med frihed og elsker at tage ansvar, sådan så virksomhedens og hver enkelt kollegas værdier kan gå op i en højere enhed.

"Når Barcelonas førstehold er på banen, er deres evne til at spille fodbold en selvfølge – det samme gælder vores konsulenter og udviklere. De er eksperter i AX, og de har derfor selv føling med, hvordan de skal tackle problemer. De skal selv have ansvar for deres kalender, kunder og ønsker til 2017. Vi ønsker at kaste så meget ansvar som muligt ud i organisationen, så vi derfra kan hjælpe hinanden og spille bolden hurtigere. For når konsulenterne eksempelvis er ude hos en kunde, skal de selv kunne træffe en beslutning hurtigt," forklarer hun.

Frihedskontrakt og fokus

Friheden gælder også kunderne. De er ikke bundet af kontrakter, som det ellers er klassisk i branchen.

"De kan sige os op fra dag til dag, og det har vi det rigtig godt med, fordi så vil de os. På den måde ligger bevidstheden meget klart, at hvis ikke vi ligesom Barcelonas førstehold træner hver dag, kan vi ikke score målene."

At Daxiomatic udelukkende har AX som produkt, har været medvirkende til den hurtige fremgang, mener Pia Tasior.

"Vi har kun fokus på det ene, og det gør os eksplicit dygtige til vores håndværk," siger hun.

Computerworld har da også udnævnt Daxiomatic til Danmarks bedste ERP-leverandør 2016.

Hvert møde tæller

I Daxiomatic er det utænkeligt ikke at inddrage alle vores kolleger i beslutninger og processer, fortæller HR chefen. Derfor bliver al information delt med hele virksomheden, lige så snart der er noget at dele. Hver fredag mødes alle til morgenmad. Projektlederne fortæller om udfordringer og succeser, man hører om nye kunder, nye kolleger, igangværende kunder, måske nye ideer til optimering af Daxiomatics dagligdag, ugen der gik, samt planer for fremtiden. Mødet bliver holdt på kontoret i Odense, og kollegerne i Roskilde er med på Skype.

"Men de vigtige møder imellem os sker hvert sekund – det er dem, der virkelig tæller. Vi er bevidste om vores engagement og om, hvordan vi møder vores kunder og hinanden hver gang – det gør Daxiomatic til et godt sted at være," slutter Pia Tasior.

Læs også