Jobsamtale

Kreativ eller kon­ser­va­tiv: Hvordan virker din stil til job­sam­ta­len?

At gå til jobsamtale er en kunst, men du bliver vurderet på en masse faktorer, som ikke har med dine svar eller kompetencer at gøre. Udover kropssprog består en stor del af udfaldet til din jobsamtale af, hvordan du ser ud.

Når du sidder til jobsamtalen, bliver du ikke kun vurderet på, hvordan du svarer på spørgsmålene. Forskellige undersøgelser peger på at 80-90 procent af det, vi kommunikerer, sker non-verbalt. Og her spiller dit udseende og din personlige stil også ind.

Traditionerne er i opbrud og tatoveringer er ikke længere for sømænd eller kriminelle. Men kan du klæ’ dig helt frit til samtalen, uden at det påvirker rekrutteringen?

Her får du indblik i, hvordan din stil kan tolkes – alt efter om du søger et kreativt eller konservativt job.

I favoritblusen … men den har fået en plet

Til jobbet som juristfuldmægtig i et advokatfirma:

Ville du også dukke op hos en kunde med en sovseplet fra frokosten på maven? Aldrig. Som jurist skal du tage dig professionelt og upåklageligt ud. Konklusion: Du er langt fra at få jobbet nu.

Til jobbet som art director i reklamebranchen:

Fedt, du udtrykker hvem du er med din favorit-tee. At du har en plet på printet påvirker ikke det helt store – de der krus til café latte er også irriterende at drikke af og drypper tit. Konklusion: Det betyder hverken til eller fra.

Neglelak, der flager af

Til jobbet som juristfuldmægtig i et advokatfirma:

Hm. At sidde i et kundemøde uden perfekt neglelak signalerer, at du ikke har styr på dig selv. Gad vide, om du så har styr på kundens sag? Det er ikke godt. Det skulle jo være upåklageligt i denne branche. Konklusion: Få lagt et nyt lag lak, inden du skal til samtale.

Til jobbet som art director i reklamebranchen:

Det er ikke optimalt, men det kunne være et tegn på, at du har fingeren så meget på pulsen, at du allerede er ved at være klar til at skifte farve på neglene. Men det kan også være et tegn på, at du er lidt sloppy. Konklusion: Undgå det.

Tatoveringer

Til jobbet som juristfuldmægtig i et advokatfirma:

Selv om de fleste efterhånden har en, sætter vi i branchen pris på, at du dækker dem i arbejdstiden. Konklusion: Vis dem ikke så vidt muligt.

Til jobbet som art director i reklamebranchen:

Nærmest et badge of honour. Konklusion: Må vi se dine andre tusser?

Hårelastik om håndleddet

Til jobbet som juristfuldmægtig i et advokatfirma:

Hvad, har du glemt, du skulle til samtale i dag? Få styr på dit look, inden du tager til samtale. Konklusion: Undgå det.

Til jobbet som art director i reklamebranchen:

Håret op. Håret ned. Sådan er det vel at være kreativ. Hvad der end skal til, for at du leverer det bedste output, kan du bare gøre. Konklusion: Det betyder hverken til eller fra.

Ring i næsen

Til jobbet som juristfuldmægtig i et advokatfirma:

Så moderne er vi ikke blevet endnu. Og hvad vil kunderne ikke tænke? Konklusion: Dine kompetencer skal være meget stærke, hvis du skal vinde jobbet.

Til jobbet som art director i reklamebranchen:

Det er en måde at udtrykke sig på. Vi er alle forskellige. Konklusion: Det betyder hverken til eller fra.

Læs også