KarriereØvrigt

Iværk­sæt­ter har succes med betalings-netmedie

Claus Theilgaard har ramt plet med sin iværksætter-idé om et betalings-netmedie til offentligt ansatte. Det er en succes, som mange kigger måbende efter i disse krisetider. Han startede for 10 år siden i en nedlagt slagterbutik – og i dag lyder omsætningen på omkring fem millioner kroner.

Bruttofortjenesten lød på 1,5 millioner kroner i 2008, og i 2009 var den steget til tre millioner – og omsætningen for 2010 ender formentlig på fem millioner kroner. Store tal, som var fjerne, dengang Claus Theilgaard for 10 år siden sammen med en partner fik idéen til et nyhedssite for offentligt ansatte ledere på nettet – der vel at mærke skulle betales for. Claus Theilgaards tilværelse som freelance-journalist havde sit udspring fra en nedlagt slagterbutik i Roskilde, hvor han med sin bærbare computer blandt andet beskæftigede sig meget med kommunikation og nyheder i det offentlige.

”Jeg fornemmede, at der var et marked for et uafhængigt medie, og der var også en vilje til at betale,” fortæller Claus Theilgaard.

Den kommende konkurrent, bladet Danske Kommuner, meldte dengang ud, at det via deres undersøgelser kunne se, at den konkrete målgruppe ikke ville betale for den slags. Claus Theilgaard snakkede dog med omkring 10 personer i målgruppen, som var interesserede og godt ville betale, hvis det blev et godt medie.

”Vi lavede ikke en stor fin markedsundersøgelse, for vi vurderede, at det ville være billigere bare at gå i gang.”

Det kostede et par hundrede tusinde kroner i opstartsfasen, og til at begynde med tikkede der kun en meget beskeden indtægt ind på den nystartede iværksætters konto.

Hårdt arbejde
For at skaffe kapital til projektet flyttede Claus Theilgaard til Bornholm, fordi der gemte sig nogle noget anderledes priser bag ”til salg” skiltene ved husene dér end på Sjælland. Han mente, det var en god måde at frigøre nogle midler på. Det endte dog med, at han kom til at købe et meget dyrere hus end det, han havde haft på Sjælland, men da var hans nystartede medie Dknyt.dk begyndt at køre rigtig godt.

Han synes ikke, det var et stort spring at gå i gang med projektet, fordi han arbejdede som freelance-journalist i forvejen. Egentlig var det med hans egne ord bare skiltet ude ved døren, der blev skiftet.

”Gennem årene har min kone og jeg gået og lavet mange små projekter, og nogle af tingene har vi givet videre. Vi kan derfor se, at hvis man skal have succes som iværksætter, så kræver det rigtig hårdt arbejde i nogle år. Man kan ikke bare regne med, at man kan være direktør og ansætte folk til at arbejde for sig og så ikke lave noget selv. Det er hårdt arbejde, og det kræver stram omkostningsstyring.”

Flere muligheder
Den 46-årige direktør ville egentlig have været jurist, men da han var omkring 20 år, mødte han nogle journalister, der lavede lokalradio, og de ville gerne have ham med på holdet. Derfra blev han i journalistfaget, og i 1991 vandt han en Cavling-pris for en række artikler i Vendsyssel Tidende om danske skibsværfters indbyrdes prisaftaler.

I dag sidder han så som direktør og redaktør og forventer en vækst på 30-40 procent igen i 2011, og i øjeblikket leger han med tanken om at flytte konceptet ud over Danmarks grænser. Han mener, at der er masser af lignende muligheder for betalingsmedier på nettet.

”Hvis jeg stod og var ny, så ville jeg gå ind og se på, hvad der findes af fagmedier, som har en købedygtig og stærk kapital og se på konkurrenterne. Jyllands-Posten har lige lavet et medie for den finansielle sektor, og jeg kunne ikke forestille mig, at de ville lave det, hvis det ikke var en god forretning.”