Karriere

Disse IT-virk­som­he­der vil de danske IT-stu­de­ren­de arbejde for

Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske IT-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de IT-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.

På trods af danske IT-studerende blandt andet uddannes i at skabe kreative løsninger, bliver der ikke tænkt ud af boksen, når de skal udpege de virksomheder, som de helst vil arbejde for, når de er blevet færdiguddannede.

For tredje år i træk er det de samme seks virksomheder, som danske IT-studerende helst vil arbejde hos.

Ligesom i 2017 toppes listen af Google foran Microsoft og Lego.

Apple er avanceret fra femtepladsen til fjerdepladsen, mens Blizzard er rykket en enkelt plads tilbage til femtepladsen.

Top seks afsluttes af IBM, der også var placeret på sjettepladsen i 2017.

"Det er nogle brands, man får smidt i hovedet hele tiden. Vi får dem alle sammen smidt i hovedet rigtigt meget, så det er en top of mind effekt. Det betyder rigtigt meget, at der så høj en kendskabsgrad," siger Universums danske direktør, Jesper Dansholm, til Computerworld.

Arbejdsgiver 2018 2017 2016 2017/2018 2016/2017
Google 1 1 1 0 0
Microsoft 2 2 2 0 0
Lego 3 3 3 0 0
Apple 4 5 5 1 0
Blizzard 5 4 4 -1 0
IBM 6 6 6 0 0
Netcompany 7 10 12 3 2
Novo Nordisk 8 8 7 0 -1
Bang & Olufsen 9 11 15 2 4
Systematic 10 14 17 4 3
Forsvaret 11 9 11 -2 2
Danske Bank 12 12 20 0 8
Accenture 13 20 19 7 -1
Deloitte 14 19 26 5 7
IO Interactive 15 7 8 -8 1
A.P. Møller - Mærsk 16 13 9 -3 -4
KMD 17 27 21 10 -6
Siemens 18 15 24 -3 9
Carlsberg 19 16 18 -3 2
Digitaliseringsstyrelsen 20 18 13 -2 -5

Konsulenthuse stormer frem

Mens de studerendes favoritter forbliver de samme, er der også nye tendenser at spore på listen.

Særligt konsulenthuse avancerer voldsomt ført an af Accenture, der er rykket fra en plads som nummer til 13. pladsen, ligesom Deloitte er rykket frem til 14. pladsen fra en placering som nummer 19.

Derudover er Rambøl, EY, EG og Capgemini også rykket frem på ranglisten.

Jesper Dansholm forklarer, at konsulenthusene tidligere har været udfordret af, at de studerendes kendskab til dem har været begrænset, men nu belønnes konsulenthusene for en styrket indsats for at øge kendskabet til virksomhederne.

"Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de IT-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne. Derfor er kendskabet til selskaber som Accenture og Deloitte steget med noget, der minder om 10 procentpoint på et år," siger Jesper Dansholm og fortsætter:

"Det er en attraktiv branche generelt blandt de studerende. Konsulentfirmaerne er i forvejen associeret med, at man ikke smækker nogle døre karrieremæssigt. Hvis man er studerende, er det derfor en god måde at få overblik over jobmulighederne. Derfor er de meget associeret med læring og professionel udvikling, hvilket er vigtigt for de studerende."

Blandt andre højdespringere kan KMD, EG og Simcorp alle glæde sig over at være rykket mere end ti placeringer frem på ranglisten.

Arbejdsgiver 2018 2017 2016 2017/2018 2016/2017
NNIT 21 22 16 1 -6
Rambøll 22 23 27 1 4
Vestas 23 21 10 -2 -11
Oracle 24 17 14 -7 -3
Nordea 25 25 23 0 -2
Dell 26 28 30 2 2
Grundfos 27 26 22 -1 -4
SKAT 28 31 NA 3 -
Nets 29 29 25 0 -4
TDC 30 34 33 4 -1
EY (Ernst & Young) 31 NA NA - -
Berlingske Media 32 24 31 -8 7
EG 33 45 44 12 -1
Creuna 34 30 28 -4 -2
SAP 35 35 40 0 5
Nykredit 36 36 32 0 -4
SAS Institute 37 37 38 0 1
Hewlett Packard Enterprise 38 32 NA -6 -
Visma 39 43 36 4 -7
Saxo Bank 40 42 39 2 -3
SimCorp 41 53 35 12 -18
Danske Commodities 42 50 46 8 -4
CGI 43 38 37 -5 -1
Atea 44 39 34 -5 -5

Industrien er de store tabere

Til gengæld er listen knap så sjov læsning for de industrielle virksomheder.

Listens sorteper er Arrow, der er faldet hele 10 pladser i forhold til sidste år, mens selskaber som Telia, CSC, Postnord, Berlingske Media, IO Interactive og Oracle også er gået markant tilbage.

Værst står det til hos Ericsson, der er faldet hele 17 pladser og nu er at finde på en plads som nummer 50.

Arbejdsgiver 2018 2017 2016 2017/2018 2016/2017
Capgemini Sogeti 45 49 43 4 -6
BEC (Bankernes EDB Central) 46 48 49 2 1
TUI Nordic (fd Star Tours) 47 52 NA 5 -
CSC 48 40 42 -8 2
PostNord 49 41 48 -8 7
Ericsson 50 33 50 -17 17
SDC 51 NA NA - -
Columbus IT 52 46 41 -6 -5
Alm. Brand 53 54 NA 1 -
Telia (Part of TeliaSonera) 54 44 45 -10 1
Bluegaarden 55 51 50 -4 -1
SEB 56 55 52 -1 -3
Arrow 57 47 47 -10 0

De studerende ændrer sig i løbet af studiet

Universum har også undersøgt, hvilke præferencer de IT-studerende har til deres kommende arbejdsplads og heller ikke her, er der de store ændringer i forhold til tidligere år.

Det er igen egenskaber som kreativt og dynamisk arbejdsmiljø, attraktive produkter og services samt mulighed for en høj fremtidig indkomst, der topper listen.

Til gengæld hæfter Jesper Dansholm sig ved, at Universums bagvedliggende undersøgelse viser, at de studerende i løbet af deres studie ændrer præferencer i forhold til deres kommende arbejdsplads.

Kandidaterne fokuserer eksempelvis væsentligt mere på arbejdsmiljø end bachelorerne, der går mere op i lønnen.

"Når de studerende begynder på deres studie, forholder de sig meget til, hvad deres jobmuligheder er samt hvad de får i løn. Jo tættere på afslutningen af deres uddannelse de kommer, jo mere handler det om arbejdsmiljøet," siger Jesper Dansholm.

Top 20 Præferencer for it-studerende i Danmark 2018 2017
Kreativt og dynamisk arbejdsmiljø 1 2
Attraktive/spændende produkter og services 3 3
Mulighed for en høj fremtidig indkomst 3 3
Et rart arbejdsmiljø 4 4
Er en god reference i forhold til fremtidige job 5 6
Innovation 6 1
Konkurrencedygtig grundløn 7 8
Ledere der vil støtte min udvikling 8 7
Respekt for medarbejderne 9 11
Professionel træning og udvikling 10 9
Varierende opgaver 11 13
Inspirerende formål 12 12
Inspirerende ledelse 13 17
Udfordrende arbejde 14 10
Mulighed for at blive leder 15 14
Markedssucces 16 15
Mulighed for at integrere personlige interesser på jobbet 17 16
Fleksible arbejdsforhold 18 18
Sikkerhed i ansættelsen 19 23
Anderkendelse af arbejdsindsats 20 22