Jobsøgning

In­ter­na­tio­nalt IT-koncept på vej: Kuvøse for mor­gen­da­gens IT-stjerner

Om kort tid slår et nyt IT-koncept dørene op for en fabrik, der med tiden skal komme til at rumme et kæmpe IT-iværksætter-miljø med mere end 300 IT-iværksættere. Her har du ideen bag det nye 'Rainmaking Loft.'

Det lugter af 'old money' på Holmen i København.

Her ligger Mærsk Mc-Kinney Møllers operahus, og fra kajkanten er der udsigt til Amalienborg.

Men i begyndelsen af det nye år bliver 'old money' blandet med 'new money', når Holmen bliver indtaget af den næste generation af det københavnske erhvervsliv.

Det sker til februar, når en tidligere beklædningsfabrik bag operahuset bliver omdannet til Danmarks største IT-iværksættermiljø.

Den nedlagte fabrik får navnet Rainmaking Loft, og det er planen, at den med tiden skal være base for 325 iværksættere.

Rainmaking Loft er et såkaldt co-working-space.

Et co-working-space er et kontorfællesskab, hvor det er muligt for iværksættere at leje sig ind på ofte fleksible vilkår, og samtidig få adgang til mange af de faciliterer, som ellers hidtil har været forbeholdt større og mere etablerede virksomheder.

Ambitioner om international succes

"Rainmaking Loft henvender sig til firmaer, der har en startup-ånd og et skalerbart IT-koncept. Det skal være folk, der har ambitioner om at skabe international succes med deres produkt, og det skal være den type folk, der siger: ‘Vi er måske kun to i dag, men om tre år er vi 20 eller 200," siger Martin Bjergegaard, der er en af af stifterne af Rainmaking Loft.

Han er desuden partner i firmaet Rainmaking, der udover at stå bag Rainmaking Loft også står bag det internationale iværksætterprojekt Startupbootcam

Det er et såkaldt accelerator-program for iværksættere.

Med inspiration fra det berømte amerikanske projekt Y Combinator investerer Startupbootcamp i en række udvalgte iværksætter-virksomheder og giver dem adgang til mentor-rådgivning, kontorpladser og kapital.

Til gengæld får folkene bag Startupbootcamp otte procents ejerskab i virksomhederne.

Del af et økosystem

I øjeblikket er håndværkerne i fuld gang ude på Holmen.

Den oprindelige plan var, at Computerworld skulle have haft en rundvisning i det nye Rainmaking Loft.

Men håndværkerne er netop gået i gang med at støbe nyt betongulv, og lokalerne er derfor utilgængelige i øjeblikket.

Derfor møder vi i stedet Martin Bjergegaard i Rainmakings nuværende hovedkvarter, der ligger i formiddagsavisen BT's tidligere redaktionslokaler på Kirsten Bernikowsgade i hjertet af København.

Udover at være medstifter af Rainmaking er Martin Bjergegaard også forfatter til bogen 'The Great Idea', der er noget så udsædvanligt som et vaskeægte eventyr, der skal inspirere børn til at blive iværksættere.

Derudover har han sammen med den canadiske forfatter og iværksætter Jordan Millner skrevet bogen 'Winning without Losing'.

I bogen har de to forfattere interviewet 25 iværksættere fra hele kloden om, hvordan de har formået at skabe succes for deres forretning uden samtidig at ofre livskvaliteten i privatlivet.

Blandt andet på baggrund af de oplevelser føler han sig overbevist om, at co-working-spaces er mere end blot et billigt alternativ for virksomheder, der ikke har råd til at binde til et større lejemål

Han mener tværtimod, at co-working-spaces kan blive en vigtig brik i et større økosystem, der på sigt kan gøre Danmark til et succesfuldt iværksætterland.

"Vi skal i højere grad forstå, at Danmark skal være en nation af iværksættere. Vi skal have flere iværksættere, og der skal ganske enkelt sættes mere i værk, hvis Danmark skal klare sig godt i fremtiden. Det betyder, at vi skal have fokus på iværksætteri allerede i folkeskolen, men det betyder også, at vi skal skabe noget attraktive miljøer, hvor iværksættere kan komme ud og møde ligesindede. De skal ikke bare sidde og arbejde hjemme i deres soveværelser"

Hvorfor egentligt ikke? Store selskaber som Microsoft, Apple, og HP er jo netop blevet skabt hjemme i en garage.

"Ja, historien med garagen er er en smuk og nærmest romantisk lidelseshistorie, men den giver ikke rigtig mening. For jeg tror ikke, at Microsoft eller Apple blev en succes, fordi de startede i en garage. Tværtimod. Jeg vil påstå, at de blev en succes på trods af det. Havde der været flere fede miljøer dengang, så tror jeg, også at der dengang havde været endnu flere succesfulde iværksættere."

"I min bog har jeg et kapitel, der hedder "Get out of the garage." Det er inspireret af en russisk investor, som jeg mødte.For ham er det helt afgørende, at alle de teams, som han investerer i, sidder sammen. Det betyder også meget for os her i Rainmaking. Sad vi hver for sig, havde vi mindre energi, mindre netværk, mindre vidensdeling og færre kompetencer at trække på."

"På et lidt større plan ser vi også, at kompetencer opstår i klynger. I Danmark har vi eksempelvis en tekstilekspertise i Herning-området, mens it især er centreret om København, og nogle af verdens bedste langdistanceløbere kommer fra Kenya. Og de kommer ikke bare fra Kenya. De kommer fra et meget lille område, hvor alle de gode løbere søger hen. På samme måde er gode co-working-spaces en central del af et velfungerende økosystem," siger han.

De ansatte i Rainmaking og Startupbootcamp-virksomhederne bliver de første, der flytter ind i det nye co-working-space på Holmen.

Rainmaking Loft har allerede afdelinger i London og Berlin, der hver især har plads til knap 200 iværksættere.

Den københavnske afdeling bliver dog den største med sine knap 325 pladser fordelt på 3000 kvadratmeter.

I dag finder der allerede et par lidt mindre alternativer til Rainmaking Loft i København. Eksempelvis Founders House i Njalsgade på Amager og Rocket Labs på Hejrevej i det københavnske Nordvest-kvarter.

Men Martin Bjergegaard mener, at den københavnske iværksætterscene godt kan rumme endnu et co-working-space, og han forventer, at de resterende pladser vil blive besat relativt hurtigt, når dørene først bliver slået op.

Åbner ikke dørene for alle

Rainmaking Loft har dog ikke tænkt sig at åbne dørene for alle og enhver.

For det første vil der kun være plads til virksomheder med maksimalt 10 ansatte.

"Når to-tre mand rykker ind, så er de meget åbne overfor andre. Men når et firma bliver på mere end 10, så begynder de at ville stille vægge op og skabe deres egen kultur. Det er helt naturligt, og det er sådan, at det skal være, men de fungerer ikke længere så godt i et co-working-space," siger Martin Bjergegaard.

Derudover skal virksomhederne have et IT-drevet koncept, og Rainmaking forbeholder sig desuden retten til at afvise eller smide virksomheder ud, hvis de ikke passer ind i kulturen.

"Det er hamrende subjektivt, men vi går ind og vurderer om det her er nogle mennesker, der på det personlige plan vil være et positivt bidrag til festen. Hvis du kommer og ser mega sur ud eller på det første møde taler dårligt om andre startups, så er det måske ikke lige den energi, som vi ønsker at få ind. Der er bare nogle mennesker, der af en eller anden grund er lidt "toxic", og det er vores opgave at holde dem ude. Men så længe du er et flinkt og venligt menneske, så er du meget velkommen. Vi vil gerne skabe et hus, der er meget delende og hvor folk ikke har alt for meget rundsave på albuerne."

Men risikerer det så ikke at komme i konflikt med jeres ambition om, at I også gerne vil have folk ind, der ønsker at komme frem i verden?

"I gamle dage brugte man rundsave på albuerne for at komme frem, men i takt med at alt i dag bliver mere collabroativt, så kræver det, at du kan samarbejde og vinde interessenters velvilje, hvis du vil have succes. Jeg tror meget på, at du i fremtiden kommer frem i verden ved at være et venligt menneske. Derudover ønsker vi jo helt egoistisk også bare et hus, hvor det er rart være," siger han.

Konkurrence mellem virksomhederne i huset kan være en kilde til konflikt, og i et hus med 325 kontorpladser er der risiko for, at nogle af virksomhederne kommer til at konkurrere mod hinanden.

Men Martin Bjergegaard mener ikke, at det bør skabe konflikter.

Tværtimod tror han på, at det er en fordel for virksomhederne, hvis de kommer til at sidde under samme tag som konkurrenterne.

"Min grundlæggede filosofi er at tre startups, der laver et nyt regnskabsprogram, ikke er konkurrenter. Den opfattelse kan de let få, men deres rigtige konkurrenter er 'the big boys', der sidder på markedet og har millioner af kunder. De små virksomheder kommer til at stå meget stærkere, hvis de er i det samme hus, hvor de kan samarbejde og inspirere hinanden. De skal ikke frygte hinanden. Det, de skal frygte er, at ingen af dem får succes," siger han.

Læs også