Fem tips til at arbejde super-effektivt hjemmefra


Fem tips til at arbejde super-effektivt hjemmefra

Her er en række tips, der kan hjælpe dig med at arbejde koncentreret og vige uden om overspringshandlinger.

Af Jacob Ø. Wittorff, Computerworld

Har du en bærbar computer og en internetforbindelse, er der i dag praktisk talt ingen grænser for, hvor du kan arbejde fra. Mange arbejder i dag fra hjemmearbejdspladser, og vi har tidligere fortalt om danskere, der arbejder i eksil under sydens sol eller har erstattet det traditionelle kontormiljø med et mere uforpligtende co-working space.

Ifølge erhvervspsykolog Majken Matzau kan der dog også være udfordringer forbundet med at flytte arbejdet ud af det traditionelle kontormiljø. Men hvis du følger nogle enkelte råd, kan en hjemmearbejdsplads være mindst lige så effektiv som et traditionelt kontormiljø.

Derfor får du her fem gode råd til, hvordan du arbejder effektivt hjemmefra.

1. Tag kun det rigtige arbejde med hjem

Har du både adgang til en kontorplads og en hjemmearbejdsplads, bør du sortere i dine arbejdsopgaver. Nogle opgaver er perfekte at lave der hjemme, mens andre udføres bedst i et mere traditionelt kontormiljø.

Majken Matzau fortæller, at traditionelle storrumskontorer er gode, når du skal være kreativ og udveksle ideer og erfaringer med dine kollegaer. Men til gengæld kan det være svært at arbejde koncentreret og fordybe sig i et larmende kontormiljø.

"Derfor kan en hjemmearbejdsplads være en kæmpe fordel, når du har arbejdsopgaver på hånden, som kræver, at du arbejder fokuseret og uforstyrret," siger Majken Matzau.

2. Undgå afbrydelser

Når du sidder på et storrumskontor, vil du opleve mange afbrydelser i løbet af din dag: Dine kolleger henvender sig med et spørgsmål, der er møder og telefoner der ringer.

"En afbrydelse er ekstremt skadelig for din koncentrationsevne. Det tager 20 minutter at nå det samme koncentrationsniveau igen, hvis du bliver afbrudt, fordi du eksempelvis skal læse en mail," siger Majken Matzau.

Normalt bliver folk ellers rådet til at holde mange små pauser i løbet af deres arbejdsdag. Men ifølge Majken Matzau er det kun en fordel, hvis dit arbejde er fysisk eller meget rutinepræget.

Hun fortæller, at undersøgelser viser, at mange afbrydelser i løbet af din arbejdsdag forringer dine evne til arbejde koncentreret lige så meget, som hvis du røg en joint (en cannabis cigaret, red.) dagligt.

Derfor anbefaler Majken Matzau, at du forsøger at udelukke så mange forstyrrende elementer som overhovedet muligt, når du arbejder hjemmefra. Du kan eksempelvis slå lyden i dit e-mail-program fra, slukke din telefon eller hoppe af internettet. Ønsker du at cutte din internet-forbindelse i et tidsrum, kan du rive netkablet ud af stikket eller bruge et program, der kan låse dig af internettet.

3. Sæt en tidsgrænse

Når du arbejder hjemmefra, bør du fastsætte nogle faste arbejdstider og sørge for, at du overholder dem, mener Majken Matzau.

Du kan eksempelvis aftale med dig selv, at du arbejder fra 9 til 17 og holder pause fra klokken 12 til 12.30.

"Det er vigtigt, at du er disciplineret og har en grænse for, hvornår du er på arbejde, og hvornår du har fri. Det er især vigtigt for folk, der i forvejen har problemer med stress," siger hun.

Vælger du ikke at indføre sådan en disciplin, flyder grænserne mellem fritid og arbejde nemt ud. Måske sidder du og arbejder til langt ud på natten, og arbejdet ender med at æde dit sociale liv, eller også arbejder du ufokuseret, fordi du kaster dig ud i overspringshandlinger.

4. Undgå at arbejde om aftenen

Fordelen ved at arbejde hjemmefra er, at du selv kan planlægge din tid, og du kan arbejde, når det passer dig. Men så vidt det er muligt, bør du holde din arbejdstid i dagtimerne, mener Majken Matzau.

Hun forklarer, at undersøgelser viser, at de fleste mennesker arbejder mest effektivt fra morgenstunden, når de er udhvilet. Og hvis du arbejder om aftenen, løber du desuden risikoen for, at det efterfølgende kan forstyrre din søvn.

"Går du i seng mellem ved 23-tiden, bør du som tommelfingerregel ikke kaste dig ud i arbejde eller andre komplekse ting efter klokken 20. Ellers kan det være meget svær at opnå den ro i sindet, som er nødvendig for at falde i søvn," siger hun.

I stedet anbefaler hun, at du eksempelvis slapper af med familien, læser en god bog eller dyrker noget let og ikke alt for anstrengende motion.

5. Lav to-do-lister

Du bør overveje at lave to-do-lister. En huskeliste kan nemlig få dig til at arbejde mere effektivt, og den kan nedsætte din risiko for at få stress-lignende symptomer.

"Jeg skriver altid selv ting ned. Jeg bliver både overvældet og forvirret, hvis jeg prøver at holde styr på for mange ting i hovedet på én gang. Men når jeg skriver det ned, tømmer jeg mit hoved og får mere overskud," siger Majken Matzau.

Hun forklarer, at det også er et godt råd, hvis du har søvnproblemer. I mange tilfælde skyldes søvnproblemerne, at du ligger og spekulerer over ting, og hvis du grifler dine tanker ned på en blok, som du har liggende ved siden af sengen, kan det hjælpe dig med at få renset ud i tankestrømmen.

Publiceret 2014-07-25
Annonce: