Guide: Sådan skaber du dit eget job online

Guide: Sådan skaber du dit eget job online

Kan du skabe værdi online, kan du skabe dit eget job. Bliv klogere på hvordan og få et par gode råd til at komme i gang med denne guide.

Af Claus Bermann

Hvad er værdi online?

ClausBermann

Det første man skal sætte sig ind i og forstå er, hvad er værdi online? Kort sagt skabes værdi online via de besøgende dit website har. Her taler vi værdi i en kommerciel forstand. En besøgende på et website giver værdi fordi du eller andre i sidste ende kan sælge et produkt eller en service til vedkommende.

Hvilke branche skal du arbejde i?

Mit råd til dig er: “gør det du er bedst til”. Bliver det at drive et website og arbejde online din levevej, kan det kun lykkes, hvis du virkelig brænder for det.

Et par af de meget populære og dermed svære brancher at komme ind i online er fx rejsebranchen, den finansielle verden, mode, livsstil, nyheder og generelt hvor efterspørgslen er stor. Dog kan der være mange niche-brancher, hvor du har en god chance for succes. Det kunne f.eks. være inden for mode rettet mod bestemte målgrupper, specialrejser eller lignende. Jeg har eksempelvis selv fundet en niche-branche inden for fodboldrejser, hvor jeg driver mit eget website VisitFootball.dk.

Cand.merc. fra CBS. Har i en årerække arbejdet med og undervist i online markedsføring. Digital Marketing Manager hos Lederne og ejer af VisitFootball.dk.

3 måder til at omsætte værdien til et job

De tre metoder udelukker ikke hinanden, så du kan i virkeligheden prøve dig med en kombination af dem.

1. Bliv professionel blogger

For at blive professionel blogger, skal du have noget på hjerte som du gerne vil blogge om. Det helt afgørende er, at du formår at opbygge en stor mængde fans/følgere og dermed trafik til din blog.
Mængden af trafik og målgruppen, som du kan tilbyde virksomheder at komme ud til gennem din blog, har afgørende indflydelse på din indtjening.

Inden for blogs er især mode, livsstil, fitness, mad, reality og rejser populære emner. Du kan selvfølgelig prøve lykken i en af disse brancher, men kan måske nemmere skabe dit eget publikum indenfor emner, hvor er der knap så meget konkurrence.

Det kan være en fordel at have din blog under et af de store blogger-netværk, da de typisk kan hjælpe dig hurtigere til indtjening. To af de store netværk i Danmark er Bloggers Delight og Selected Bloggers.

Sådan tjener du penge

Indtjeningen kommer især fra sponsorerede indlæg. Dvs. en virksomhed betaler bloggeren et beløb for at skrive et (positivt) blog-indlæg om deres produkt og promovere det til deres fans/følgere. Derudover kan indtjeningen komme fra banner-annoncering, salg af links og lignende.

Trafikkilder

Som blogger, skal du primært hente dine besøgende fra diverse sociale medier og derigennem opbygge en skare af “fans” som følger din blog. Derudover kan du tilknytte et nyhedsbrev.

2. Tjen penge på annoncer

At tjene penge på annoncer, kan minde lidt om blogging på nogle måder. Du skal nemlig stadig producere en masse godt indhold til dit website. Det behøver dog ikke være en decideret blog, men kan også have form af eksempelvis et nyhedssite. Her kan du også godt lave lidt bredere nyheder end kun inden for ét bestemt emne. Det vigtige at overveje er, hvor du kan skabe en stor målgruppe henne og hvor der måske ikke allerede eksisterer et website af samme slags.

Sådan tjener du penge

En hurtig og god måde at få annoncer på dit website er via Google Adsense, som er Googles netværk til bannerannoncering. Via netværket kan annoncører placere banner-annoncer på websites og som website ejer, kan du vise disse annoncer på dit website mod betaling.

Du tjener penge på annoncer på dit website, altså bannere, som du får penge for enten pr. klik (CPC) eller pr. visning (CPM). Derfor er dit mål at skabe meget trafik. Jo mere trafik, jo flere klikker på dine bannere og jo flere penge tjener du.

Trafikkilder

Alt afhængig af, hvilken type website du har, vil dine trafikkanaler variere. Det er dog en god idé at være aktiv på sociale medier og samtidig sørge for at opbygge et kendskab til dit website. Hvis du samtidig har styr på søgemaskineoptimering er du godt dækket ind.

3. Lav et affiliate-website

Affiliate-websites kendes typisk som sammenligningssite. Altså websites, hvor du eksempelvis kan sammenligne priser på forskellige produkter. Gode eksempler på kendte affiliate-websites er hotels.com og momomdo.com. Disse websites ejer hhv. ingen hoteller eller fly selv, men er skabt til at besøgende kan søge og finde det billigste hotel eller fly. I stedet modtager de provision af hvert salg, der genereres til de respektive hoteller og flyselskaber.

Sådan tjener du penge

Provisionssatsen og beløbet du kan tjene afhænger helt af værdien af slutproduktet. Overvej derfor, hvor stor efterspørgslen er efter et bestemt produkt og hvor meget det i sidste ende koster, før du vælger en branche.

Som ejer af et website kan du nemt få adgang til at lave aftaler med forskellige virksomheder, som i den anden ende vil betale dig provision, hvis du sender trafik videre til dem som bliver til salg. Det nemmest er at tilmelde dit website til et af de mange affiliate netværk (som faciliterer kontakten og betalingen mellem website-ejere og annoncører).

Trafikkilder

Den typiske trafikkilde til affiliate websites er søgetrafik fra søgemaskiner som Google. Overordnet set skal du derfor kunne skrive en masse godt og relevant indhold til dit website, og du skal sætte din basis ind i søgemaskineoptimering, hvis du vil lykkes med dit website.

Godt indhold er nøgleordet

Essensen af alle tre metoder, består i at skabe et godt og brugbart website med godt indhold. Samtidig skal man have for øje at ramme så stor en målgruppe som muligt. Godt, brugbart og relevant indhold er helt afgørende. Giv dine besøgende en god oplevelse på dit website og giv dem værdi - derigennem skaber du værdi online og måske et job til dig selv.

Derudover er det vigtigt at gøre sig klart, at en besøgende ikke bare en besøgende. De to vigtigste trafikkilder er Google og Facebook, og de er meget forskellige i forhold til den type af trafik de kan generere til dit website. Som udgangspunkt har en besøgende, som er kommet fra søgning nemlig en langt højere værdi på dit website, end en som er kommet fra sociale medier.