KarriereØvrigt

Drømmer du om at leve af festi­val­li­vet?

Mød en designer og en musikbooker, hvis arbejdsliv er tæt knyttet til festivaler.

Sommeren og festivalsæsonen er over os. Og måske har du allerede rocket igennem til Roskilde, Northside eller Tinderbox. Det kan også være, at du venter utålmodigt frem mod Tønder eller Skanderborg, hvor årets ophobede festkriller skal udleves.

Når de resterende 51 uger efterfølgende banker på, drømmer du måske om, hvor fedt det kunne være, hvis man kunne leve og dyrke festivallivet i mere end blot et sporadisk glimt.

Nogle få heldige – og dygtige – personer udlever den drøm, og deres arbejdsliv er tæt forbundet med musikken, festen og stemningen på pladserne, i teltene og på scenerne.

En af dem er kunstneren og designeren Thomas Dambo.

"Jeg laver blandt andet workshops, skulpturer og installationer af genbrugsmaterialer på forskellige festivaler, koncerter og events," forklarer han.

Et af hans mange projekter er at tage rundt til danske festivaler, hvor han især er kendt for at bygge store livagtige figurer af genbrugstræ.

I år har du fx kunne se en kæmpe ulv kravle op ad asfalten på Copenhell samt en figur af en siddende festivalgæst på Northside med 11 meter lange ben.

Udover de store projekter omdanner han også festivalgæsternes affald til kunst og møbler, og det er blevet en del af hans levevej at være kreativ med det, vi andre kasserer på festivaler. Selv nyder han at være en del af miljøet og skabe sine værker, der hvor stemningen er højest.

"Det er fedt for mig at være ude og arbejde, hvor der er mange mennesker. Det betyder, at mange mennesker ser og deltager i mine projekter," siger han.

Musikspotter

En anden, hvis arbejdsliv er tæt knyttet til festivalmiljøet, er Esben Marcher. Han arbejder til daglig som musikbooker på SPOT Festivalen, og det er et job, der er lige så meget passion, som det er et levebrød.

SPOT er en todages showcase-festival, der hvert år afholdes i Aarhus, og formålet er at promovere det nyeste og mest lovende fra den danske musikscene.

For at hjælpe de danske kunstnere med at slå igennem inviterer festivalen hvert år en lang række udenlandske branchefolk til SPOT, og det lægger pres på Esben Marcher for at finde de helt rigtige bands til programmet.

"Det er noget af det sjove ved mit job. Vi bruger omkring en måned på at lytte til alle de kunstnere, vi modtager materiale fra, og jeg er også aktiv ude i felten. Det vil sige, at jeg tager på showcase-festivaler rundt i Europa for at se, hvad der rører sig," fortæller han.

Esbens vej til jobbet går over en karriere som musiker, lydtekniker og festivalarrangør.

"Jeg har arbejdet på spillesteder i mange år. Jeg begyndte som frivillig og har både arrangeret festivaler og været tour manager. I mit nuværende job skal man have forståelse for musik, kunne networke med folk i branchen og være i stand til at navigere blandt – og finde – kunstnere med potentiale," siger han.

Rock og papirarbejde

Selvom Esben Marcher bruger en del aftener på at se bands optræde, understreger han, at tjansen som musikbooker skam er hårdt arbejde.

"Selvom folk omkring dig drikker fadøl, er du jo stadig på job og skal være professionel," forklarer han.

Koncerterne er heller ikke det, der fylder mest i jobbet. Esben fortæller, at en typisk arbejdsdag er en kontordag.

"Der er meget papirarbejde i det, jeg laver. Der er jo en lang planlægningsfase på SPOT, hvor vi behandler ansøgninger om at spille, holder møder og meget andet," siger han.

Derudover kan det være svært at få tid til familien, i en branche hvor aftener og weekender ofte er arbejdstid.

"Det er ikke et 9-17- job, men det kan jeg godt lide. Det er bestemt ikke for alle, men det er det, jeg brænder for og har lavet hele mit professionelle liv," slutter han.