KarriereØvrigt

Dansker til tops inden for PR i USA

Stig Albinus er partner i det verdensomspændende PR-bureau Porter Novelli – og arbejder til dagligt i New York. Han er udelukkende blevet headhuntet til de top-jobs, han har sagt ja tak til.

Da Stig Albinus tilbage i sine unge år startede på Århus Universitet for at læse nordisk sprog, havde han ikke regnet med, at han i dag skulle tage turen fra hjemmet i Park Slope, Brooklyn, til PR-bureauet Porter Novellis hovedkontor på Varick Street i New York for at arbejde. Nogle kalder det en komet-karriere. Selv betegner han sig som en lykkens pamfilius, der ikke har haft planlagt en karriere.

”Jeg er blevet headhuntet til de top-stillinger, jeg har fået, og bliver tit spurgt om, hvordan jeg er nået så langt. Jeg tror ikke, du kan have det som mål at blive headhuntet – det er noget, der pludselig sker. Det vigtigste er, at du gør det fantastisk godt dér, hvor du er,” siger Stig Albinus fra hjemmet i Brooklyn.

Han er partner i PR-bureauet Porter Novelli, der har kontorer over det meste af verden – og hans officielle titel ud over at være partner, er: Director of Integrated Client Solutions. Han arbejder typisk med mange forskellige store kunder i Porter Novellis portefølje, der blandt andet indeholder Johnson & Johnson, Pfizer og Procter & Gamble, og en af hans vigtigste opgaver er at holde kontakten med kunderne.

”En stor del af det handler også om at deltage i konkurrencer for kunder, der gerne vil have lanceret et nyt præparat. Så inviterer de et bestemt antal bureauer til at deltage, og så er det det bedste bureauforslag, der bliver valgt. Det kan være meget berusende at vinde sådan en konkurrence,” siger Stig Albinus, der fortæller, at der i USA langt oftere end herhjemme bliver udstedt den type konkurrencer – og med et helt andet budget.

Det skulle være konstruktivt

Under studiet i Århus skrev Stig Albinus blandt andet kronikker til Århus Stiftstidende, og da han efter studiet flyttede til København, begyndte han at freelance med artikler om boligpolitik og byudvikling for Information – hvor han senere endte med at blive politisk reporter. Senere gik turen til Børsens Nyhedsmagasin, hvor han også arbejdede med politiske analyser. På et tidspunkt havde Den Almindelige Danske Lægeforening brug for en kommunikationsmedarbejder, og Stig Albinus blev ansat som Lægeforeningens første informationschef.

”På den måde kom jeg ind i sundhedsområdet, og blev headhuntet til det. Jeg havde ingen planer om at være for længe i en interesseorganisation, for så tror jeg, der gror mos på en,” siger Stig Albinus.

Da PR-virksomheden Buson-Marsteller henvendte sig, fordi de ville have kunder inden for sundhedsområdet, sagde Stig Albinus derfor ja tak til jobbet som underdirektør. Senere blev han chef for Burson-Marstellers europæiske healthcare practice.

Dengang han tog springet fra journalistik til PR, var han ikke i tvivl om, hvorvidt det var det rigtige. Han havde arbejdet som journalist i mange år, og det havde med hans egne ord nået en grænse.

”Jeg var dybdeborende reporter, og mit mål var ikke bare at gå til pressemøder og skrive historier fra dem. Jeg ville selv finde nyhederne. Derfor kom jeg også på kant med forskellige mennesker, og derfor synes jeg ikke, det var så konstruktivt. Lægeforeningen ville derimod forandre sundhedsvæsenet, og det var langt mere konstruktivt – og vi var faktisk også med til at modernisere sundhedsvæsenet i Danmark i retning af mere frit valg for patienterne og konkurrence mellem sygehusene.”

Vil jeg fortryde?

Fra Buson-Marsteller og et ledelsesansvar for omkring 130 ansatte, sagde han ja til jobbet hos Porter Novelli i USA.

”Jeg overvejede, om det nu var en god idé at flytte til et andet land, så i første omgang tænkte jeg på det som et midlertidigt job i et par år. Jeg havde dog ikke lyst til at kigge tilbage på mit liv og tænke på, hvad jeg ville være gået glip af, hvis jeg ikke var taget af sted,” fortæller Stig Albinus, der mødte sin nuværende kone under det ”korte” ophold.

I dag har parret to børn på fire og syv år, og han har boet i USA i mere end 13 år. Han mener ikke, der er den store forskel på PR i Danmark og i USA – det handler nok mest om budgetstørrelserne. Hvis en stor kunde kommer med 1-2 millioner kroner i Danmark – så kommer de store kunder med omkring 10 millioner eller mere i USA.

”Derfor arbejder vi også i større team på tværs af landegrænser, når det gælder meget store kundeprojekter. Vi kan være flere hundrede medarbejdere, der arbejder for den samme globale kunde.”