Øvrigt

Lyden af en elbil

Virksomheden ECTunes i Horsens står overfor lanceringen af et lydsystem til elbiler, som har været undervejs siden 2010. Lyden skal gøre opmærksom på, at der kommer en bil, men den skal samtidig støje mindst muligt.

I 2009 sad Thomas Gadegaard som marketingansvarlig i en audiovirksomhed, som havde det svært på grund af finanskrisen. Drevet af en lyst til at starte sit eget firma og en stor interesse for elbiler, gik han i gang med at brainstorme på, hvordan han kunne bruge sit netværk til at komme i gang med at udvikle lyd til elbiler.

Thomas Gadegaard og Jesper Boie Rasmussen

Sammen med en kollega sendte Thomas Gadegaard et spørgeskema ud til et netværk for elbilsbrugere på LinkedIn, som han selv havde været en del af. Dét så Jesper Boie Rasmussen, som på det tidspunkt samarbejdede med Kolding Designskole om at udvikle lyd til elbiler.

”Han så mit spørgeskema på LinkedIn og kontaktede mig, og så slog vi os sammen. Jeg har altid haft en interesse for elbiler, og Jesper har selv lavet en,” siger Thomas Gadegaard om samarbejdet, der fra starten var drevet af fælles passion og interesse.

Virksomheden tæller nu fem medarbejdere og samarbejdspartnere i Kina og Indonesien, der producerer henholdsvis elektronik og højtalere til iværksætterne i Horsens.

Tror på global succes
I løbet af 2010 havde den nydannede virksomhed ECTunes en forretningsplan samt en beskrivelse af produktet klar, og en masse forberedende undersøgelser i gang. En første version af lydsystemet så dagens lys og blev blandt andet testet i elbilprojektet Prøv1elbil, hvor 80 familier testede elbiler i tre måneder ad gangen.

I sommeren 2010 kom investoren Energi Horsens Fonden til, og har af flere omgange investeret millionbeløb i virksomheden. I en nyhed fra ECTunes’ hjemmeside den 1. november 2011 siger administrerende direktør i Energi Horsens Fonden, Mogens Vig Pedersen, om baggrunden for at investere i projektet:

”[…] ECTunes har været igennem en rigtig god udvikling, siden vi investerede i dem første gang i 2010. Deres produkt er unikt, og markedet efterspørger det – også internationalt.”

Thomas Gadegaard og Jesper Boie Rasmussen

ECTunes regner – i tråd med Mogens Vig Pedersens udtalelse – med en betragtelig efterspørgsel fra udlandet, men ikke fra Danmark og EU, der afventer en politik på området. Mens der er en lovgivning på vej i USA og Japan om, at der skal være lyd på elbiler, sker der ikke så meget på området herhjemme.

Københavns Kommune har ifølge Thomas Gadegaard to gange afvist at sætte lyd på elbiler – dog har trafikborgmesteren nu sagt ja til at teste elbiler med lyd, ikke mindst på grund af hensynet til blinde trafikanter. ECTunes har fulgt nøje med i debatten om, hvorvidt elbiler skal have lyd eller ej, og har søgt at udvikle en lyd, der støjer mindst muligt:

”Der har været en heftig debat om, hvorfor man overhovedet skal lave lyd til elbiler, når man i stedet burde udnytte, at de slet ikke larmer. Vi vil larme mindst muligt – en af de positive effekter ved elbiler er jo, at de er lydløse, og det er en kæmpe fordel for bymiljøet. Men det er altså også farligt at have biler kørende rundt uden lyd.”

Intelligent lyd
ECTunes har forsøgt at mindske støjgenerne ved at udvikle et unikt intelligent lydsystem, der tolker input fra elbilen og omsætter dem til intelligent lyd – modsat uintelligent lyd som for eksempel signalhornet på normale biler.

Via bilens ledningsnet, der indeholder information om hastighed, acceleration og køreretning, afkoder systemet de signaler, der kommer fra bilen. Dermed ændrer lyden sig alt efter, hvad bilen foretager sig. Desuden holder lyden op af sig selv, når bilen kører over 30 km/t. og selv laver en naturlig lyd:

”Når bilen kører over 30 km./t., er der lyd nok – for eksempel fra bilens dæk og vindstøj – og så holder den kunstige lyd op. Der er ingen lyd bagved bilen og kun en svag lyd ved bilens sider. Vi har konstrueret en lyd, der ikke spreder sig som ringe i vandet eller trænger ind i bygninger,” forklarer Thomas Gadegaard.

Inden for de næste tre måneder har ECTunes 15 testprojekter linet op i Danmark og Tyskland, og Thomas Gadegaard forventer, at lanceringen af lydsystemet vil ske snarest derefter.

Læs også