Snart findes it-afdelingen (måske) ikke længere - men it-chefen har en fremtid alligevel



Klumme: Dommedagsbasunerne har varslet it-afdelingens snarlige død og CIO'ens forvandling til en vicevært. Den gode nyhed er, at CIO'en kan genstarte sig selv og blive den vigtigste forandringsagent. Tør du tage ansvaret?

Søren Lehn
Computer World


It-afdelingen eksisterer ikke om fem år.

Sådan lød en (meget modig) overskrift på en artikel fra 2013 skrevet af Lucas Mearian, journalist på det amerikanske Computerworld.

Det er nu tre år siden, og ærligt, så tror jeg ikke, at it-afdelingerne forsvinder, og da slet ikke inden for de næste to år.

Men som Brandon Porco, chief technologist & solutions architect i sikkerhedsfirmaet Northrop Grumman, siger i samme artikel: "The business itself will be the IT department. [Technologists] will simply be the enabler."

Det er dystre fremtidsudsigter, og jeg er til dels enig.

Fremtidens vindervirksomheder ER teknologi, de ER digitale, og det vil være teknologi, der udgør hele forretningsfundamentet.

Så spørgsmålet er, hvor det efterlader CIO'en? Hvordan undgår han, som Brandon Porco forudsiger, at CIO'en og hans medarbejdere blot ender som enablers og ikke som en drivkraft for forretningen?

Forstå, hvad digital omstilling er

Først og fremmest skal CIO'en forstå, hvad digital omstilling er, og dernæst skal CIO'en tage lederskab for forandringsprocessen.

For spørgsmålet er ikke, OM de digitale forandringer vil ramme din virksomhed, men nærmere hvornår, hvordan, og i hvor høj grad.

Når en virksomhed begiver sig ud på den digitale rejse, omfatter det alle dele af forretningen, herunder kundernes oplevelse af virksomhedens services og produkter, den interne kultur, nye processer, automatisering, nye kanalstrategier, sourcing-overvejelser, blot for at nævne et udpluk.

Og velviljen er der: Vi gennemførte sidste år en global undersøgelse inden for såkaldt digital modenhed, hvor vi spurgte virksomhederne, hvor parate de egentlig er til en endegyldig og gennemgribende digital transformation.

Hele 68 procent af virksomhederne svarede, at de var klar til at skabe en ny, digital forretningsmodel.

Det er her, CIO'en skal tage ansvar og lederskab.

Du skal vide alt om de nye muligheder

Det er CIO'en, der har (eller bør have) kendskab til og indsigt i de nyeste teknologier, der kan understøtte den digitale transformation, det er CIO'en, der kender mulighederne inden for automatisering og ved, hvilke it-platforme der skaber den unikke, digitale kundeoplevelse.

Hvor starter man så, i rollen som CIO eller snarere som den vigtige agent og drivkraft for den transformation, virksomheden står over for?

Det kan virke uoverskueligt, især hvis det digitale ikke ligger i virksomhedens DNA.

Det er ikke nødvendigvis attråværdigt at digitalisere alt på én gang. Investeringen er stor, og det kan hurtigt gå hen og blive svært at synliggøre den umiddelbare værdi.

Find noget i mindre skala, og udbyg det derfra.

Værdien skal være synlig fra begyndelsen

Start med et isoleret område, hvor værdien af den digitale transformation bliver synlig for ledelsen og den øvrige organisation. Det kan være en ny app eller en ny onlineservice til kunderne.

Et godt eksempel på det er det britiske forsikringsselskab Aviva, som har introduceret en såkaldt drive-app, der ved hjælp af smartphone-teknologi registrerer bilisternes kørestil og dermed kan beregne mulige rabatter på deres bilforsikringer.

Du kan også kigge indad i virksomheden og fokusere på udvikling af en digital platform, der faciliterer hurtig og effektiv beslutningskraft.

Hvad end det er, skal resultaterne være tydelige og målbare. Det behøver ikke være svært, men tager du rollen og ansvaret og synliggør resultaterne over for ledelsen, er du godt på vej.

Husk, du har den nødvendige viden i forvejen

Hvilke krav stiller den nye nye rolle som forandringagent så til CIO'en?

Hvis du vil fastholde og styrke din rolle som CIO og en uundværlig (forandrings)rådgiver til forretningen, skal du konstant være opdateret på de nyeste teknologier, du skal udnytte din erfaring og indsigt i, hvilke nye virksomhedssystemer, der kan standardisere og effektivisere forretningsprocesserne.

Du skal vide, hvad der sker inden for robotteknologi (og hvad det gør ved den digitale medarbejder), du skal have styr på din outsourcing-model for at sikre adgang til de nyeste teknologier. Og meget meget mere.

Men husk, du har allerede erfaringen, og du har allerede indsigten. Nu gælder det bare om at bruge den rigtigt.

Du er den bedste kandidat

Jeg vil vove den påstand, at du som CIO ikke alene er den bedste kandidat til at indtage rollen som forandringsagent, det er også din pligt at tage lederskab for virksomhedens digitale forretning.

Det kræver, at du gør dig synlig over for ledelsen.

Spørgsmålet er, om CIO'en har modet til at tage imod udfordringen. Hvis ja, er CIO'ens rolle sikret langt ud i fremtiden - også selv om it-afdelingen forsvinder inden for en uoverskuelig fremtid.

Jeg tvivler på det - men hvem ved.

Publiceret 2016-07-18


Seneste artikler

Danske iværksættere løfter sløret: Disse karriereråd hjalp os med at få succes
En række danske iværksættere og it-folk deler ud af de råd, der har gjort en forskel i deres karriere.
Indrykket 26. juni på Informationsteknologi
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
Indrykket 19. juni på Informationsteknologi
Data Protection Officer - en titel du skal lægge mærke til
På grund af ny lovgivning vil man snart se en helt ny jobtitel på de danske arbejdspladser: Data Protection Officer – DPO.
Indrykket 12. juni på Informationsteknologi
Stor rapport slår fast: Så mange af dine arbejdsopgaver overtages nu af smarte it-løsninger
Dit arbejdsliv bliver totalt forandret med softwarerobotter, automatisering, machine learning og kunstig intelligens. Se her, hvor mange af dine arbejdsopgaver, it-løsningerne overtager - og hvad det kommer til at betyde for dig.
Indrykket 5. juni på Informationsteknologi
Fik en god idé på golfbanen: Nu har dansk it-firma et trecifret million-overskud, 170 ansatte - og brug for endnu flere
Interview: Vedbæk-virksomheden TrackMan har på få år opnået massiv global succes med sit produkt, der gør det muligt at levere detaljerede informationer om en golfbolds rotation og hastighed i luften. Her fortæller to af stifterne hele historien om TrackMan.
Indrykket 29. maj på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.