Er du ved at blive en it-kustode? Sådan rebooter du dig selv som CIO



Klumme: Rollen som it-ansvarlig/CIO er under massivt pres. Her er en gennemprøvet opskrift på, hvordan man som chef foretager en gennemgribende karrieremæssig forandring.

Frank Dybdal Lilleøre
Computer World


For et halvt års tid siden havde jeg første gang fornøjelsen af at opleve indersiden af en Tesla.

Ud over den frygtindgydende kraft slog det mig, at Tesla er meget mere end en konventionel bil. Den er først og fremmest it.

Tesla har revolutioneret bilbranchen og genopfundet bilen i digitaliseringens æra. Den er som en pc.

Er der problemer med styresystemerne, for eksempel som følge af en programopdatering som sker over internettet, rebooter man.

Det, Tesla har gjort med bilen, kommer med stor sikkerhed til at ske med en lang række produkter og services de næste år. Alt bliver pakket ind i smuk, kraftfuld og intuitiv teknologi.

Tiden er derfor kommet til, at CIO'en rebooter og genopfinder sig selv. It er ikke længere en støttefunktion, men en strategisk ressource, der skal levere konkurrencekraft til virksomheden.

Gør CIO'en ikke det i tide - det vil sige nu - bliver han eller hun disrupted og henvist til en kustodeagtig driftsrolle i fremtiden.

Personlig reboot - hvordan?

I Harvard Business Reviews novembernummer i 2015 var der en interessant artikel med INSEAD-professor Linda Brimm om, hvordan topledere gennemfører store karrieremæssige skift.

Efter at have undervist hundredevis af MBA'er og coachet bundter af topledere gennem afgørende karrieremæssige transitioner, er hun klar til at udlede formlen for succesfuld personlig transformation.

I bedste McKinsey-stil kommer hun ud med syv C'er:

Complexity - vurdér alle forhold, som spiller ind på forandringen.

Clarity - forstå og prioriter de vigtigste faktorer.

Confidence - tro på, at forandringen kan gennemføres med succes.

Creativity - find innovative løsninger på de problemer, der opstår.

Commitment - gå "beyond the point of no return" med forandringen.

Consolidation - opgiv den tidligere identitet for at påtage en ny.

Change - udlev forandringen og dens konsekvenser.

Så hvordan ser transformationen for en CIO ud? Vi tager de syv C'er et for et.

  1. Complexity
    Forstå alle aspekter af den forandring, du står overfor.

    Her er der to grøfter at falde i: Enten at analysere så meget og så længe, at man bliver overvældet og paralyseret. Eller at kigge for snævert på forandringen og så overse vigtige forhold.

    Begge dele er kontraproduktive.

    Det vigtigste for CIO'en må være at "omfavne" de forandringer, som sker i virksomhedens omgivelser for at kunne give et bud på, hvordan de digitale muligheder gribes bedst muligt.

    Kig på, hvad konkurrenterne gør. Kig på, hvad kunderne gør - hvor går de kunder hen, virksomheden mister/ikke vinder?
    Kig på andre brancher, som er længere fremme. Forstå hvilke interne kræfter, der påvirker virksomhedens strategiske retning. Forstå strategiprocessen.

  2. Clarity
    Det er her, du begynder at udvikle dine idéer og formulere dine argumenter i forhold til at føre virksomheden dybere ind i digitaliseringens æra.

    Du har brug for nogle allierede at vende dine tanker med. Brug dit eksterne netværk, og siden dit interne.

    Tal med nogen, der vil sige dig imod, og tør sige deres ærlige mening. Også om, hvad du mangler at udvikle af nye kompetencer og indsigt i forretningen.

  3. Confidence
    Enhver topleder har brug for at føle sig komfortabel med forandringer. Også selv om man ikke kan kontrollere dem, endsige forudse hvad der kommer til at ske.

    Igen er det en balancegang at have den fornødne tiltro til egne evner og dømmekraft.

    Er du for selvsikker, overser du vigtige informationer og signaler.

    Og for lidt tro på sig selv skaber handlingslammelse, når udfordringerne for alvor melder sig.

    Dette er måske det vigtigste C - for det er denne optimisme og en stædig tro på, at det nok skal lykkes, som giver energien til at gennemføre de næste C'er.

  4. Creativity
    Nytænkning er nøglen til succes i enhver vidtgående forandring.

    Det behøver dog ikke kun være dine egne ideer og kreativitet, som skal føre dig sikkert frem mod målet.

    Træk på andres erfaringer og se, hvad der har virket godt før i virksomheden eller andre steder.

    Og vær ikke bange for at spørge om hjælp og søge input fra alle kanter.

    Det er sådan, man opbygger en forandringsdagsorden og mobiliserer sine omgivelser til at gå i nye retninger.

  5. Commitment
    Nu bliver det alvor. Det er her, kursen bliver lagt fast, og du træder i karakter som ny forandringsskabende faktor i virksomheden.

    Topledere beretter, at det er i denne fase, at man ikke længere overvejer for og imod, men simpelthen begynder at arbejde stenhårdt på, at hele forehavendet bliver en succes.

    Alle andre muligheder udelukkes - også en plan B - og man begynder at bevæge sig fremad og opad.

  6. Consolidation
    Her begynder du at mærke forandringen i dig selv.

    Gamle vaner og tankemønstre bliver afløst af nye. Du opgiver en del af din gamle CIO-identitet, og du lægger nye alen til dit personlige brand i virksomheden.

    Omgivelserne begynder at se anderledes på dig, og du mærker at forandringerne får en selvforstærkende kraft.

    Erfarne ledere siger, at i denne fase er det faktisk nyttigt bevidst at holde fast i nogle af de gamle vaner, fordi det giver en øget risikovillighed i forhold til at eksperimentere med nye måder at gøre tingene på.

  7. Change
    Sidste fase er, at du har gennemlevet så meget af forandringen, at den er blevet "den nye normal", hvor du nyder frugterne af dine anstrengelser, men selvfølgelig stadig håndterer de udfordringer og problemer, der løbende dukker op.

    Der er også her, man skal sørge for at holde sig på tæerne og lejlighedsvist begynde at pejle på de svage signaler, som varsler den næste store forandring.

    For selvfølgelig kommer der noget efter digitaliseringens æra, som forandrer verden, som vi kender den én gang til.

    Og så er det tid til en ny reboot. Men først: god fornøjelse med denne!


Publiceret 2016-08-29


Seneste artikler

Historien om Simon
”Jeg er bare glad for i dag, at jeg lagde mit CV lige dér”
Når du lægger dit CV hos Jobindex, bliver det set af ansættende ledere og rekrutteringskonsulenter, som også forholder sig til detaljer i dit CV – hvis din profil rammer inden for behovet. Simon (e-Commerce Manager) er blevet kontaktet direkte af Jobindex på grund af CV’et, hvilket endte med jobskifte. Læs hans historie her.
Indrykket 11. juni på Informationsteknologi
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
Indrykket 28. maj på Informationsteknologi
Her er de 30 mest efterspurgte it-kompetencer lige nu
God kommunikation og en struktureret arbejdstilgang er nogle af nøglebegreberne, når arbejdsgiverne leder efter nye it-medarbejdere, viser en ny analyse.
Indrykket 14. maj på Informationsteknologi
it-baromenter 2018
Tårnhøj efterspørgsel: Denne type it-medarbejdere er de mest efterspurgte i Danmark lige nu
Manglen på it-arbejdskraft er et kæmpe problem i Danmark. "Det er et enormt problem for vores branche. Det påvirker vores evne til at være innovative og vores konkurrenceevne negativt," lyder det fra IT-Branchen. Her er listen over de mest efterspurgte it-folk herhjemme lige nu.
Indrykket 30. april på Informationsteknologi
Omada og Morten Boel Sigurdsson
Omada og Morten Boel Sigurdsson har vind i sejlene: Har brug for at ansætte mindst nye 70 medarbejdere om året frem til 2020
Danske Omada mere end fordoblede antallet af medarbejdere i 2017, og væksten fortsætter, skriver Børsen.
Indrykket 2. april på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.