Er du ved at blive en it-kustode? Sådan rebooter du dig selv som CIO



Klumme: Rollen som it-ansvarlig/CIO er under massivt pres. Her er en gennemprøvet opskrift på, hvordan man som chef foretager en gennemgribende karrieremæssig forandring.

Frank Dybdal Lilleøre
Computer World


For et halvt års tid siden havde jeg første gang fornøjelsen af at opleve indersiden af en Tesla.

Ud over den frygtindgydende kraft slog det mig, at Tesla er meget mere end en konventionel bil. Den er først og fremmest it.

Tesla har revolutioneret bilbranchen og genopfundet bilen i digitaliseringens æra. Den er som en pc.

Er der problemer med styresystemerne, for eksempel som følge af en programopdatering som sker over internettet, rebooter man.

Det, Tesla har gjort med bilen, kommer med stor sikkerhed til at ske med en lang række produkter og services de næste år. Alt bliver pakket ind i smuk, kraftfuld og intuitiv teknologi.

Tiden er derfor kommet til, at CIO'en rebooter og genopfinder sig selv. It er ikke længere en støttefunktion, men en strategisk ressource, der skal levere konkurrencekraft til virksomheden.

Gør CIO'en ikke det i tide - det vil sige nu - bliver han eller hun disrupted og henvist til en kustodeagtig driftsrolle i fremtiden.

Personlig reboot - hvordan?

I Harvard Business Reviews novembernummer i 2015 var der en interessant artikel med INSEAD-professor Linda Brimm om, hvordan topledere gennemfører store karrieremæssige skift.

Efter at have undervist hundredevis af MBA'er og coachet bundter af topledere gennem afgørende karrieremæssige transitioner, er hun klar til at udlede formlen for succesfuld personlig transformation.

I bedste McKinsey-stil kommer hun ud med syv C'er:

Complexity - vurdér alle forhold, som spiller ind på forandringen.

Clarity - forstå og prioriter de vigtigste faktorer.

Confidence - tro på, at forandringen kan gennemføres med succes.

Creativity - find innovative løsninger på de problemer, der opstår.

Commitment - gå "beyond the point of no return" med forandringen.

Consolidation - opgiv den tidligere identitet for at påtage en ny.

Change - udlev forandringen og dens konsekvenser.

Så hvordan ser transformationen for en CIO ud? Vi tager de syv C'er et for et.

  1. Complexity
    Forstå alle aspekter af den forandring, du står overfor.

    Her er der to grøfter at falde i: Enten at analysere så meget og så længe, at man bliver overvældet og paralyseret. Eller at kigge for snævert på forandringen og så overse vigtige forhold.

    Begge dele er kontraproduktive.

    Det vigtigste for CIO'en må være at "omfavne" de forandringer, som sker i virksomhedens omgivelser for at kunne give et bud på, hvordan de digitale muligheder gribes bedst muligt.

    Kig på, hvad konkurrenterne gør. Kig på, hvad kunderne gør - hvor går de kunder hen, virksomheden mister/ikke vinder?
    Kig på andre brancher, som er længere fremme. Forstå hvilke interne kræfter, der påvirker virksomhedens strategiske retning. Forstå strategiprocessen.

  2. Clarity
    Det er her, du begynder at udvikle dine idéer og formulere dine argumenter i forhold til at føre virksomheden dybere ind i digitaliseringens æra.

    Du har brug for nogle allierede at vende dine tanker med. Brug dit eksterne netværk, og siden dit interne.

    Tal med nogen, der vil sige dig imod, og tør sige deres ærlige mening. Også om, hvad du mangler at udvikle af nye kompetencer og indsigt i forretningen.

  3. Confidence
    Enhver topleder har brug for at føle sig komfortabel med forandringer. Også selv om man ikke kan kontrollere dem, endsige forudse hvad der kommer til at ske.

    Igen er det en balancegang at have den fornødne tiltro til egne evner og dømmekraft.

    Er du for selvsikker, overser du vigtige informationer og signaler.

    Og for lidt tro på sig selv skaber handlingslammelse, når udfordringerne for alvor melder sig.

    Dette er måske det vigtigste C - for det er denne optimisme og en stædig tro på, at det nok skal lykkes, som giver energien til at gennemføre de næste C'er.

  4. Creativity
    Nytænkning er nøglen til succes i enhver vidtgående forandring.

    Det behøver dog ikke kun være dine egne ideer og kreativitet, som skal føre dig sikkert frem mod målet.

    Træk på andres erfaringer og se, hvad der har virket godt før i virksomheden eller andre steder.

    Og vær ikke bange for at spørge om hjælp og søge input fra alle kanter.

    Det er sådan, man opbygger en forandringsdagsorden og mobiliserer sine omgivelser til at gå i nye retninger.

  5. Commitment
    Nu bliver det alvor. Det er her, kursen bliver lagt fast, og du træder i karakter som ny forandringsskabende faktor i virksomheden.

    Topledere beretter, at det er i denne fase, at man ikke længere overvejer for og imod, men simpelthen begynder at arbejde stenhårdt på, at hele forehavendet bliver en succes.

    Alle andre muligheder udelukkes - også en plan B - og man begynder at bevæge sig fremad og opad.

  6. Consolidation
    Her begynder du at mærke forandringen i dig selv.

    Gamle vaner og tankemønstre bliver afløst af nye. Du opgiver en del af din gamle CIO-identitet, og du lægger nye alen til dit personlige brand i virksomheden.

    Omgivelserne begynder at se anderledes på dig, og du mærker at forandringerne får en selvforstærkende kraft.

    Erfarne ledere siger, at i denne fase er det faktisk nyttigt bevidst at holde fast i nogle af de gamle vaner, fordi det giver en øget risikovillighed i forhold til at eksperimentere med nye måder at gøre tingene på.

  7. Change
    Sidste fase er, at du har gennemlevet så meget af forandringen, at den er blevet "den nye normal", hvor du nyder frugterne af dine anstrengelser, men selvfølgelig stadig håndterer de udfordringer og problemer, der løbende dukker op.

    Der er også her, man skal sørge for at holde sig på tæerne og lejlighedsvist begynde at pejle på de svage signaler, som varsler den næste store forandring.

    For selvfølgelig kommer der noget efter digitaliseringens æra, som forandrer verden, som vi kender den én gang til.

    Og så er det tid til en ny reboot. Men først: god fornøjelse med denne!


Publiceret 2016-08-29


Seneste artikler

Kontrol-fikserede chefer ødelægger innovationen
It-udviklere jubler over opbakning fra eksperter: Kontrol-fikserede chefer ødelægger innovationen
AWS re:Invent 2017, Las Vegas: Det kan ikke nytte noget at tale om digital innovation og it-udvikling i verdensklasse, hvis man samtidig holder fast i gamle dogmer og vil være en kontrollerende chef. Det viser ny forskning – og det vækker begejstring hos softwareudviklerne.
Indrykket 11. december på Informationsteknologi
Kæmpe it-satsning i Landbrugsstyrelsen

Kæmpe it-satsning i Landbrugsstyrelsen: Nye it-projekter for 90 millioner - skal bruge mange nye medarbejdere
Der skal bruges 90 millioner kroner ekstra på nye it-projekter i Landbrugsstyrelsen. Samtidig kommer der 40 ekstra årsværk i Landbrugsstyrelsens it-afdeling, der i forvejen er en af de største statslige it-afdelinger.

Indrykket 4. december på Informationsteknologi
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
Indrykket 27. november på Informationsteknologi
Danmarks bedste it-arbejdsplads Elbek & Vejrup
Her er Danmarks bedste it-arbejdsplads: Aarhusiansk it-virksomhed vinder Great Place to Work for store it-virksomheder
It- og rådgivningsvirksomhed Elbek & Vejrup er Danmark bedste it-arbejdsplads og vinder Great Place to Work. "Folk vil gerne arbejde et sted, hvor der styr på forretningen, og kunderne vil også helst samarbejde med en virksomhed, hvor det går godt," lyder det fra direktør Niels Elbek.
Indrykket 20. november på Informationsteknologi
ibm cloud garage international it
IBM åbner helt ny afdeling i Danmark – bliver 'hub' for hele Norden

IBM Cloud Garage er navnet på en ny afdeling, som den internationale it-gigant har valgt at placere i Danmark. Afdelingen skal hjælpe kunder i alle de nordiske lande.

Indrykket 13. november på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.