Alle taler om digital transformation: Her er tre ting, der skal til for at få succes



Det er let nok at tale om digital transformation, men langt sværere at få succes med det. Her er tre ting, der skal fokuseres på, hvis man vil sikre succesen med de mange digitale projekter og initiativer.

Kim Stensdal
ComputerWorld


Det er nok gået de færrestes opmærksom forbi, at 'digital transformation' er det nye gyldne begreb for virksomhedsledere.

Gamle, hæderkronede virksomheder presses af nye digitalt fødte konkurrenter og af de nye spilleregler i den digitale tidsalder.

Eneste vej frem er derfor en digital transformation, lyder budskabet.

Men mens mange pludselig er begyndt at tale om vigtigheden af digitale transformationer, er spørgsmålet nok, hvor mange der rent faktisk forstår, hvad en sådan indebærer?

Hvor begynder man arbejdet, og hvordan man får succes med de digitale initiativer?

Der er dog især tre kendetegn ved succesfulde digitale transformationer, som man kan lade sig inspirere af:

  • Hastighed.

  • Skalering.

  • Værdiskabelse.

Budskabet kommer i en analyse fra Boston Consulting Group, der er er baseret på en gennemgang af 1.000 virksomheder, der har gennemført eller er i gang med digitale transformationer.

Ifølge Boston Consulting Group skal man især fokuserer på de tre ovenstående områder for at kunne stikke af fra konkurrenterne i det digitale kapløb.

Sådan skal man gribe det an

I forhold til hastighed er udfordringen, at de fleste store organisationer som regel arbejder med meget omfattende projekter, der kører over længere tid, har en fast tidslinje og faste budgetter.

"Men i nutidens digitale økonomi, der kører i en høj hastighed, er sådan en model ikke alene uddateret - den er potentielt også fatal for organisationen."

"For at kunne overleve skal virksomheder kunne arbejde og træffe beslutninger hurtigere end nogensinde," skriver Boston Consulting Group.

En anden central udfordring for større virksomheder og organisationer er ifølge rådgivningsfirmaet evnen til at kunne skalere.

Om det skriver Boston Consulting Group, at det er nemt nok at udvikle en app eller starte et pilotprojekt ét sted i organisationen - men at det kræver en ændring af mindset og kultur i virksomheden, når og hvis løsningen også skal udrulles på tværs af virksomheden i stor skala.

Det kræver blandt andet bedre digitale kompetencer, agile principper og kulturændringer i virksomheden, hvis man skal have succes med skaleringen i takt med den digitale transformation.

Samtidig skal man mange steder blive bedre til at stille kritiske spørgsmål til egne projekter og idéer. Eksempelvis er et ikke uvæsentligt spørgsmål, hvorfor projektet er relevant for virksomheden?

Skal levere værdi - eller dø

Det sidste punkt, Boston Consulting Group fremhæver i analysen, er, at den digitale transformation frem for alt skal levere værdi til virksomheden - og her taler vi ikke om fem eller ti år, men nu.

"Når man har gang i digitale projekter, skal projektledere ubarmhjertigt fokusere på at måle værdien i forhold til resultater i den virkelige verden: respons fra kunder, øget omsætning, reducerede omkostninger, tidsbesparelser og så videre."

"Virksomheder skal slå de initiativer ihjel, der ikke leverer værdi," lyder det fra Boston Consulting Group.

Publiceret 2016-12-19


Seneste artikler

Ny stor-aftale sikrer betalt efteruddannelse til tusindvis af danske it-folk: "Nogle af de jobtyper og kompetencer, som vi tager for givet i dag, kan falde bort i løbet af få år"
Ny stor-aftale sikrer betalt efteruddannelse til tusindvis af danske it-folk: "Nogle af de jobtyper og kompetencer, som vi tager for givet i dag, kan falde bort i løbet af få år"
Indrykket 27. marts på Informationsteknologi
Nordjysk tech-firma skal fordoble medarbejderstaben efter kæmpeordre
Nordjyske GomSpace indleder jagten på et stort antal softwarefolk og ingeniører efter selskabet har landet kæmpeordre på selskabets små byggeklodser til satellitter.
Indrykket 20. marts på Informationsteknologi
Google oplever overraskende effekt: Høj løn får medarbejderne til at flygte
Nøglemedarbejdere på stribe forlader Googles bilprojekt. Forklaringen skal måske findes i virksomhedens ekstravagante lønpakker.
Indrykket 13. marts på Informationsteknologi
Dansk programmør starter udvikler-protest mod idiotiske jobsamtaler: Vi slår jo alt op på Google
Flere it-udviklere demonstrerer i disse dage på Twitter over idiotiske jobsamtaler, hvor de forventes at vide og kunne tegne alt på en tavle. Læs her, hvad udviklerne har gang i.
Indrykket 6. marts på Informationsteknologi
Stor rapport: Spam er (igen) ved at blive en sikkerhedstrussel for virksomhederne
Spam-mængderne stiger voldsomt for første gang i en årrække. Det er der en god grund til, frygter Cisco.
Indrykket 27. februar på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.