Alle taler om digital transformation: Her er tre ting, der skal til for at få succes



Det er let nok at tale om digital transformation, men langt sværere at få succes med det. Her er tre ting, der skal fokuseres på, hvis man vil sikre succesen med de mange digitale projekter og initiativer.

Kim Stensdal
ComputerWorld


Det er nok gået de færrestes opmærksom forbi, at 'digital transformation' er det nye gyldne begreb for virksomhedsledere.

Gamle, hæderkronede virksomheder presses af nye digitalt fødte konkurrenter og af de nye spilleregler i den digitale tidsalder.

Eneste vej frem er derfor en digital transformation, lyder budskabet.

Men mens mange pludselig er begyndt at tale om vigtigheden af digitale transformationer, er spørgsmålet nok, hvor mange der rent faktisk forstår, hvad en sådan indebærer?

Hvor begynder man arbejdet, og hvordan man får succes med de digitale initiativer?

Der er dog især tre kendetegn ved succesfulde digitale transformationer, som man kan lade sig inspirere af:

  • Hastighed.

  • Skalering.

  • Værdiskabelse.

Budskabet kommer i en analyse fra Boston Consulting Group, der er er baseret på en gennemgang af 1.000 virksomheder, der har gennemført eller er i gang med digitale transformationer.

Ifølge Boston Consulting Group skal man især fokuserer på de tre ovenstående områder for at kunne stikke af fra konkurrenterne i det digitale kapløb.

Sådan skal man gribe det an

I forhold til hastighed er udfordringen, at de fleste store organisationer som regel arbejder med meget omfattende projekter, der kører over længere tid, har en fast tidslinje og faste budgetter.

"Men i nutidens digitale økonomi, der kører i en høj hastighed, er sådan en model ikke alene uddateret - den er potentielt også fatal for organisationen."

"For at kunne overleve skal virksomheder kunne arbejde og træffe beslutninger hurtigere end nogensinde," skriver Boston Consulting Group.

En anden central udfordring for større virksomheder og organisationer er ifølge rådgivningsfirmaet evnen til at kunne skalere.

Om det skriver Boston Consulting Group, at det er nemt nok at udvikle en app eller starte et pilotprojekt ét sted i organisationen - men at det kræver en ændring af mindset og kultur i virksomheden, når og hvis løsningen også skal udrulles på tværs af virksomheden i stor skala.

Det kræver blandt andet bedre digitale kompetencer, agile principper og kulturændringer i virksomheden, hvis man skal have succes med skaleringen i takt med den digitale transformation.

Samtidig skal man mange steder blive bedre til at stille kritiske spørgsmål til egne projekter og idéer. Eksempelvis er et ikke uvæsentligt spørgsmål, hvorfor projektet er relevant for virksomheden?

Skal levere værdi - eller dø

Det sidste punkt, Boston Consulting Group fremhæver i analysen, er, at den digitale transformation frem for alt skal levere værdi til virksomheden - og her taler vi ikke om fem eller ti år, men nu.

"Når man har gang i digitale projekter, skal projektledere ubarmhjertigt fokusere på at måle værdien i forhold til resultater i den virkelige verden: respons fra kunder, øget omsætning, reducerede omkostninger, tidsbesparelser og så videre."

"Virksomheder skal slå de initiativer ihjel, der ikke leverer værdi," lyder det fra Boston Consulting Group.

Publiceret 2016-12-19


Seneste artikler

Her er planen med de selvflyvende taxier: Sådan kan du blive afhentet ved hoveddøren

Airbus er klar med en prototype på en dronelignende fly til mennesketransport. Ideen er, at flyleverandøren vil have et flyvende taxa-selskab i luften, som vi kender det fra Uber på landjorden.

Indrykket 20. februar på Informationsteknologi
Indrykket 13. februar på Informationsteknologi
Amazon kommer buldrende mod den danske nethandel: "Verden har aldrig før set en virksomhed som denne"
Danskerne elsker nethandel, men der er ét stort problem, mener Niels Ralund, der er direktør i FDIH. "Politikerne har slet ikke forstået, at der findes en langt mere omfattende form for grænsehandel, og den er kun lige begyndt."
Indrykket 6. februar på Informationsteknologi
Snart slut med evindelige cookie-beskeder på websites: EU vil ændre samtykke-reglerne
EU er på vej til at fjerne det krav om cookie-samtykke, som tvinger millioner af brugere til at klikke 'ok' på mange af de websites, som de besøger. I stedet skal ordningen ændres.
Indrykket 30. januar på Informationsteknologi
Esport buldrer frem - men er det overhovedet sport?
Esport buldrer frem - men er det overhovedet sport?
ComputerViews: F.C. København sætter sejl mod esport-verdenen med stor satsning. Men er det overhovedet sport at spille computer? Og hvis ja, er Matador, Ludo og kortspil så ikke også sport?
Indrykket 23. januar på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.