Karriere

9 skridt til at blive en su­per­sæl­ger

Direktør for SalesLeadership Inc., Colleen Stanley, har udarbejdet en liste over 9 afgørende faktorer for at blive en supersælger.

9 skridt til at blive en supersælger

Colleen Stanley er bl.a. klummeskribent på diverse erhvervs-tidsskrifter og medforfatter til bogen " Great Sales Teams: Lessons from the Cornfield".

1. Bed om hjælp

De fleste sælgere er ikke gode til at bede om hjælp. Det kan skyldes at man helst ikke vil vise svagheder, men det kan også skyldes at man ikke er tilstrækkelig engageret i opgaven. Når man ikke er villig til at udforske alle muligheder (herunder at spørge om hjælp), er man ikke dedikeret nok. Men virkelig dygtige sælgere har engagement og selvtillid nok til at spørge andre til råds, eller bede om hjælp. De er ikke bange for at indrømme at de ikke er perfekte, og de er villige til at gå hele vejen for at sikre sig at komme eller blive på toppen. Derfor vil de dygtigste sælgere have rådgivere og mentorer, netop fordi de forstår at ingen bliver fantastiske af sig selv.

2. Hav en plan

At være sælger er grundlæggende ikke anderledes end så mange andre karrierer. Det gælder om at have en plan så man hele tiden har overblik over den retning man bevæger sig i.

En klar plan giver overblik og gør det nemmere at disponere tid og energi. Topsælgere er klar over at en god plan er en nøglefaktor, når det gælder succes.

3. Skrot undskyldningerne

Dårlige sælgere bruger meget tid på at diskutere hvorfor de ikke når deres mål, hvad enten det drejer sig om budgettet, kundeporteføljen eller implementering af nye procedurer. Men det de dygtige sælgere gør, i stedet for at bortforklare eller komme op med undskyldninger, er at diskutere hvordan de kan forbedre deres resultater, uanset hvilken (både samfundsmæssig/økonomisk) kontekst de befinder sig i.

4. Skil dig af med dine middelmådige venner

Vi er hvem vi omgås - og hvis vi ikke er det til at begynde med, så bliver vi det over tid. Din omgangskreds har en enorm indflydelse på dig og hvis den er blottet for ambitioner og positiv inspiration, så forvent at det vil smitte af på dit eget niveau. Middelmådige venner forventer og forlanger mindre og de spilder ikke bare din tid, men også dine muligheder for at udvikle dig.

5. Drop arrogancen

En dygtig sælger, der har tilkæmpet sig en topplacering, kan hurtig styrte til bunds på grund af arrogance. Arrogante personer holder op med at tilegne sig viden, fordi de hviler på laurbærene af deres succes og tænker noget i retning af:" Jeg er jo den bedste! Hvad skulle nogen dog kunne lære en som mig, der har været 20 år i branchen?". Det er især de unge, sultne sælgere som endnu ikke har den form for doven arrogance, der bliver deres største trussel.

6. Hold fokus

En hårdtarbejdende sælger kan sagtens være en dårlig sælger. De dårlige resultater skyldes ikke manglende engagement eller arbejdsindsats, men at indsatsen ligger det forkerte sted, hos de forkerte købere, de forkerte tiltag og/eller de forkerte samarbejdspartnere. Dygtige sælgere har klart og tydeligt identificeret deres ideelle kunder og udfra dét skræddersyet en strategi omkring møder, indflydelse, og værdiskabelse for netop denne type kunder. Disse sælgere har et klart billede af hvad de vil sælge og til hvem. De undlader at sælge til folk, der falder uden for profilen, fordi de fokuserer deres tid og energi der, hvor den passer bedst. De lader konkurrenterne om at spilde tiden på at lave salgsoplæg til prisfokuserede kundeemner, som ikke fører nogen vegne.

7. Disponer din tid

Dygtige sælgere er gode til at planlægge og plotte ind i kalenderen. De er gode til at sætte den rigtige mængde tid af, hver uge, til kundekontakt, kundepleje og opfølgning på samarbejdspartnerne, på en måde der sikrer at de når det hele og har tid afsat til udvikling. Deres kalender er et værktøj til succes og den måde de disponerer deres tid på, er præget af en disciplin og målrettethed der ikke lader sig distrahere. De overholder alle aftaler - ikke mindst den de har indgået med sig selv om at følge planen.

8. Investér i dig selv

Dygtige sælgere venter ikke på at andre skal løfte dem. Hvis du kun vil øge dine kompetencer på betingelse af at andre (fx arbejdsgiveren) betaler for det, når du måske ikke så langt lige så hurtigt, som du kunne. Det kan være en rigtig god investering selv at betale for kurser, der dygtiggør dig og øger dine kompetencer. Ikke bare fordi det giver dig et bedre CV, men fordi det viser handlekraft, målrettethed og engagement at du er villig til selv at investere i din karriere.

9. Kom i gang!

Perfektion er overvurderet. Mens du finpudser din research, din salgsteknik eller din PowerPoint før salget, er der en anden der kommer dig i forkøbet. Det er sælgeren der dukker op, der får salget. Stræb efter perfektion, men lad være med at sidde og vente på den.

Kilde: Colleen Stanley, "9 Reasons Salespeople Fail", Eizenearticles.com