Jobsamtale

Job­sam­ta­len – hvordan sælger du dig selv bedst?

Måske har du oplevet, at det at skulle til samtale på et nyt job har fremkaldt stresssymptomer som urolig nattesøvn, sommerfugle i maven, tørhed i halsen osv. Egentlig meget naturligt, for formentlig har du søgt jobbet, fordi det synes interessant, og måske lige er det job, du har drømt om. Og du må godt være nervøs før en jobsamtale! Nervøsiteten er jo blot et udtryk for, at du er interesseret i jobbet. Men jobsamtalen er også en ligeværdig samtale mellem to parter. Og med det nuværende jobmarked, er det i lige så høj grad dig, der skal vurdere virksomheden, som det er virksomheden der skal vurdere dig.

Jobsamtalen – hvordan sælger du dig selv bedst?

Som ved ethvert andet salg, er forberedelse og research vigtig før en jobsamtale. Og jo bedre forberedt du føler dig, jo mindre nervøs vil du formentlig være. Undersøg på forhånd så meget du kan om virksomheden. Brug Internettet - også til at kortlægge konkurrenter og branchen generelt. Overvej også hvordan din påklædning skal være. Er du i tvivl, og har tid til det, så tag måske ud forbi virksomheden en ”tilfældig morgen” og se hvordan tøjstilen er.

Kom til samtalen til den aftalte tid, og forsøg at vær så afslappet og naturlig som mulig. Det første indtryk i en samtale med et menneske, man aldrig har mødt før, er meget vigtigt. Så husk at have øjenkontakt med- og giv et godt fast håndtryk til de mennesker du møder på din måske kommende arbejdsplads. Forsøg at finde en naturlig balance mellem en god portion ydmyghed (”jeg er stolt over at blive kaldt til samtale hos jer”) og selvtillid (”men jeg ved også, jeg har noget at byde på”).

Ved de fleste jobsamtaler vil intervieweren først fortælle om virksomheden og jobbets indhold. Og så kommer spørgsmålet, der måske kan få sveden frem i dine hænder. ”Fortæl om dig selv”. ”Hvem er du?” ”Hvad kan du bidrage med”? Eller hvordan intervieweren nu vælger at formulere spørgsmålet. Og det er nu, du for alvor skal sælge dig selv.

I enhver seriøs salgsproces, afdækker sælgeren køberens behov. Overført til jobinterviewet betyder det, at du, når jobbet og virksomheden bliver beskrevet for dig, skal afdække, hvilke af dine kompetencer og personlige egenskaber, du skal sælge dig selv på. Hvad er det især, der er relevant i forhold til lige netop dette job? Og hvilket indtryk vil du have intervieweren efterfølgende skal have af dig? Underbyg gerne dine kompetencer og dine personlige egenskaber med nogle eksempler på succes, du har opnået tidligere. Det skaber troværdighed og giver intervieweren nogle billeder frem for blot ord.

Hav på forhånd skrevet nogle relevante spørgsmål ned og hav dem liggende diskret ved siden af dig. Det viser, at du har forberedt dig, men også at du accepterer, at intervieweren styrer samtalen. Du er blot parat og velforberedt, når du ”får ordet”. Det samme i øvrigt med dine eventuelle eksamenspapirer og andet relevant materiale. Hav dem liggende diskret ved siden af dig i en mappe. Du har ikke nødvendigvis behov for at vise dem, men du er parat, hvis de efterspørges. Og hav så styr på dine referencer. Vid på forhånd hvad dine referencepersoner vil sige om dig. Der er intet odiøst i at have været uenig med en tidligere chef på nogle områder, men det er vigtigt, du selv uddyber eventuelle uoverensstemmelser.

Min erfaring med jobinterview er, at der, ud over det at signalere en profil, der matcher jobbet, især er 2 spørgsmål, du som jobansøger på forhånd skal have et svar på. Spørgsmålet om hvorfor du er jobsøgende, og spørgsmålet om, hvad du skal have i løn. Uanset om du er opsagt eller sidder i uopsagt stilling, er det vigtigt at være ærlig omkring, hvorfor du er jobsøgende. Giv en kortfattet, sandfærdig forklaring, men undlad at komme med følelsesladede eller negative udtalelser om din nuværende eller tidligere chef eller arbejdsgiver. Også selv om du – og måske med rette – føler dig uretfærdig behandlet.

Omkring løn spørgsmålet, må du på forhånd forsøge at afdække, hvad niveauet er for den det pågældende job. På www.jobindex.dk og andre steder på Internettet findes der glimrende lønstatistikker, der kan give dig en indikation af lønniveauet. Og hvis det direkte spørgsmål: ”Hvad skal du have i løn”? bliver stillet, så forsøg at være lidt taktisk. ”Det kommer jo an på, hvordan lønpakken er sammansat”, kunne måske være et fornuftigt svar. Det afgørende for dig er vel den samlede bruttoløn med pension og benefits. Og dem findes der efterhånden mange af de forskellige lønpakker. Bliver der spurgt ind til hvad du forventer i ren løn, så hav på forhånd afklaret, hvilken minimumsløn du vil tage jobbet for. Og så angiv et løninterval, der ligger lidt højere; så har du noget at forhandle med.

Som angivet i indledningen er den gode jobsamtale den, hvor virksomhed og ansøger vurderer hinanden, og du må selvfølgelig undervejs i jobsamtalen vurdere, om jobbet og virksomheden er noget for dig. Bliver du spurgt sidst i interviewet, om du fortsat er interesseret så vær positiv.

Uanset om du ønsker jobbet eller ej, er det en god ide, at sende en e-mail til intervieweren efter samtalen. Synes du jobbet lige er dig, så udtryk din interesse uden at virke alt for overvældet. Virksomheden skal ikke have indtrykket af, at du kan købes for hvad som helst. Ved du derimod, jobbet ikke er noget for dig, så sig det på en pæn måde. Der er ingen grund til at spilde hverken din eller virksomhedens tid på yderligere samtaler, hvis du på forhånd har taget en beslutning. Men udtryk altid din tak for samtalen og interessen. Husk, som i alle livets andre forhold, at behandle andre mennesker, som du selv vil behandles. Og hvem ved, måske vil du og intervieweren mødes i anden sammenhæng, hvor du vil være glad for at have givet et godt indtryk, første gang I mødtes.

Gode råd til jobsamtalen

  • Forbered dig grundigt
  • Vær dig selv
  • Tal ikke negativt om din tidligere chef eller arbejdsplads
  • Vær tydelig, troværdig og målrettet i din kommunikation
  • Overvej hvad du vil huskes for efter samtalen

Læs også