Hvordan søger danskerne efter nyt job?

Jobsites er det foretrukne medie, når danskerne skal finde det rette job. Det viser en undersøgelse om danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgning, som Megafon har foretaget for Danske Medier. Hele 48 % - eller hver anden dansker bruger jobsites i deres jobsøgning.

Ser jobsites på internettet
48 %
Gennem LinkedIn
32 %
Forhører mig i mit faglige/personlige netværk
29 %
Er tilmeldt jobsite hvor jeg får tilsendt emails vedrørende aktuelle relevante job
23 %
Søger på konkrete virksomheders hjemmesider (u/profil)
19 %
Bliver headhuntet
18 %
Har CV liggende på jobsite på internettet
17 %
Virksomheders egne jobsite /jobbaser (m/profil)
12 %
Sender uopfordrede ansøgninger til interessante virksomheder
11 %
Ser jobannoncer i fagblade
10 %
Gennem facebook
9 %
Er tilmeldt Jobcenter/ Jobnet (tidl. AF)
8 %
Ser jobannoncer i aviser
6 %
Søger efter job på Google
6 %
Andre sociale medier (fx Snapchat eller Twitter)
2 %
Ved ikke / vil ikke oplyse
2 %
Andet
1 %
Gennem Instagram
0 %
Er ikke søgende
15 %

Megafon undersøgelse. Jan. 2020. Målgruppe: Danskere der overvejer nyt job - 18-65 år.

Årsagen er, at jobsites giver mulighed for at specialisere jobsøgningen ift. branche, geografi mv., siger 58 % af de adspurgte.

Lige så mange siger, at jobsites giver et nemt og hurtigt overblik over ledige job. Ligesom at tilgængeligheden også spiller ind - altså at muligheden er til stede for at søge job, når det passer kandidaten, hvad enten det er på pc, tablet eller smartphone.

47 % af de adspurgte finder det vigtigt, at udbuddet af job er stort. Jobindex alene har dagligt over 15.000 jobannoncer og er dermed Danmarks største jobsite.

Endelig siger 29 %, at anonymiteten er den væsentligste årsag til, at de bruger jobsites i deres jobsøgning. Jobsøgning er stadig en privat sag, og anonymiteten kan gøre det mere trygt at undersøge jobmarkedet og finde det rette job, uanset om du er i job eller ej.

Hvis du er interesseret i at vide mere, så tag kontakt til os.

Publiceret 2020-02-19