Din browser (Safari 1.0) er mere end 3 år gammel.
Vi anbefaler at du opgraderer til den nyeste version, da vi ellers ikke kan garantere at alt funktionalitet på Jobindex vil fungere korrekt.
Vid mest muligt om virksomheden
Vid mest muligt om virksomheden
Alle de virksomheder jobsamtalen.dk har talt med, anførte det som meget vigtigt at ansøgeren ved noget om virksomheden, og jo mere man ved, jo bedre. Så der er ikke så meget at være i tvivl om; man har ikke forberedt sig ordentligt på jobsamtalen, hvis man ikke har gjort sig den ulejlighed at sætte sig ind i hvad det er for en virksomhed eller institution, man skal til jobsamtale i.
Internettet
De fleste virksomheder har en hjemmeside, og her kan man som regel finde den
information man har brug for. På virksomhedens hjemmeside kan du bl.a.
sætte dig ind i hvad det helt præcist er virksomheden laver,
lidt om organisationsstruktur og ansvarsfordeling, evt. lidt om den
afdeling, hvor din stilling er opslået og noget om historie og
ejerforhold. Men udover virksomhedens hjemmeside kan du også benytte
én af de almindelige søgemaskiner på internettet (fx kan Google
anbefales) til at lave en mere general søgning på virksomhedens
navn og se, hvad der dukker op.
Medier
Flere af de virksomheder jobsamtalen.dk har talt med, gav udtryk for at det
er en god idé at følge ekstra godt med i medierne i dagene op til
jobsamtalen, så man er informeret, hvis der er sket noget med
virksomheden i dagene før jobsamtalen.
Biblioteket
Her kan du bl.a. finde Greens Opslagsværk, der indekserer alle danske
og udenlandske virksomheder. Her kan du fx finde oplysninger omkring
antallet af medarbejdere, størrelse på omsætningen, og
hvilke lande man afsætter produkter til. Desuden har du her mulighed
for at finde forskellige avisudklip om virksomheden.
Netværk
Hvis man kender nogen der arbejder i virksomheden, eller måske bare
nogen der kender nogen, er det en god måde at få lidt ekstra
viden om virksomheden på. På den måde kan man få
nogle ting at vide der ikke er tilgængelige på internettet eller
i årsrapporten. En enkelt telefonopringning til en fjern bekendt vil
ofte blive positivt modtaget og kan være med til at gøre en
forskel.
Almindeligt info-materiale om virksomheden
De fleste virksomheder sender hellere end gerne brochurer eller andet
materiale til interesserede ansøgere. Både produktbeskrivelser,
virksomhedsbeskrivelser, årsrapporter og i særdeleshed
pressemeddelelser kan være med til at give et udmærket billede
af, hvad det er for en virksomhed man har med at gøre. Ved at kigge
på, hvordan virksomheden kommunikerer om sig selv udadtil, får
man et udmærket indblik i, hvordan den indadtil opfatter sig selv.
Virksomheden selv
Noget af det bedste man kan gøre, er faktisk at besøge
virksomheden, hvis man har mulighed for det. Drejer det sig om Fona, Post
Danmark eller en TeleDanmark Butik er det oplagt at kigge forbi butikken
eller posthuset og få et indblik i den måde tingene bliver gjort
på. En anden oplagt mulighed for at få mere viden fra
virksomheden selv er naturligvis ved at ringe til den kontaktperson, der
står anført i annoncen og således indhente lidt ekstra
information og viden om virksomheden.
Interviewpersonerne
Hvis det er muligt, er det en god idé at sætte sig lidt ind i hvem det
egentlig er man skal til samtale hos. Er det afdelingslederen alene, er det
et helt ansættelsesudvalg, er det personalechefen, eller hvem er det
du skal tale med? I den forbindelse kan man evt. kontakte den anførte
kontaktperson for at høre nærmere.
Erfaringer fra forskellige virksomheder og jobsøgere
"Når du kommer ind, og der sidder fire mennesker, er det jo meget rart
at vide hvem der er chefen, hvem der er chefredaktør, hvem der er
vicechef osv. De fleste virksomheder med respekt for sig selv har en
hjemmeside i dag, og der har de ofte en præsentation af firmaet. Som
regel kan man også finde et par linjer om de personer, der sidder i
direktionen eller personalechefen. Og det er nok meget smart at sætte
sig ind i."
(Rushy Rashid, journalist og forfatter)
"...i samtalen er det naturligt at spørge om du har været i en
TeleDanmark butik. Og har man ikke det, kan man godt slutte samtalen der,
for det demonstrerer at man ikke er særlig interesseret."
(Margit
Nsofot, TeleDanmark Butik)
"...vi har været ude for at ansøgere møder op med
både beretning, årsregnskaber osv., og så har man virkelig
forberedt sig. Så har man scoret flere point inden samtalen
overhovedet er kommet i gang, for det er en seriøs kommende
medarbejder, helt sikkert. Det tænder vi da meget på. Det
demonstrerer at man kan tage initiativ, at man gerne vil, at man har noget
drive, og det lægger vi utrolig meget vægt på."
(Margit Nsofot, TeleDanmark Butik)
"...og lige så vel som jeg skal forberede mig på samtalen ved at
læse ansøgningen grundigt igennem, så skal ansøger
også forberede sig på hvad det er for en organisation man
egentlig har søgt ind til. Er der et eller andet specielt ved den her
organisation, og det kan man jo let finde ud af fx ved at holde øje med hvad
de skriver i aviserne om netop den virksomhed lige for tiden, så man
på den måde kan signalere at man interesserer sig."
(Marie-Louise Trojel, Jyske Bank)
"...fx kan man bare kigge på hjemmesiden, og ved at se på
hvordan hjemmesiden ser ud, og hvad der står øverst på
siden, kan man danne sig et godt indtryk af hvad det er der prioriteres
højt hos os."
(Marie-Louise Trojel, Jyske Bank)
"Det er meget vigtigt at man går ind på vores hjemmeside og
finder ud af hvad Post Danmark er for en virksomhed, at man kender lidt til
vores værdier, og hvad vi står for. Man må også
meget gerne forberede nogle spørgsmål; vi ser det som noget
meget positivt når ansøger stiller spørgsmål,
enten til Post Danmark eller til jobbet, og det er egentlig ligegyldigt,
hvad det er for et spørgsmål. Det signalerer at man har
tænkt lidt over det og har gjort sig nogle tanker om hvad det er for
et job man søger."
(Birgit Lassen, jobcenterchef, Post Danmark)
"...og så er det i øvrigt meget vigtigt at man lige
sætter sig ind i hvad det er for en virksomhed man skal til samtale
hos; at man ved, hvad det er vi laver her hos Steff-Houlberg. Det er der
faktisk mange ansøgere, der slet ikke er klar over. Det ser vi tit."
(Erik Førster, Steff-Houlberg)
Kopiering kun med tilladelse fra Jobsamtalen.dk
Læs også
Sorter artikler efter emne.