Familieretshuset
Aabenraa eller Odense C

Samarbejdende og relationsstærk funktionsleder for Informationssikkerhed og Databeskyttelse

Brænder du for informationssikkerhed, databeskyttelse og AI – og har du stærke ledelseskompetencer? Er du en engageret og strategisk funktionsleder, der kan udvikle og drive vores indsats for at sikre compliance inden for informationssikkerhed, databeskyttelse og AI og samtidig være en inspirerende personaleleder? Så er det dig, vi leder efter.

Fra strategi til praksis – dit ledelsesrum

Som funktionsleder får du ansvaret for et team på syv dygtige specialister, der hver dag arbejder med at sikre organisationens compliance inden for informationssikkerhed, databeskyttelse og AI, og du får ansvaret for at sikre, at området er forankret både strategisk og operationelt.

Herunder vil dine opgaver bl.a. være, at:

  • drive udviklingen og vedligeholdelsen af vores ISMS (Information Security Management System)
  • sikre overholdelse af GDPR, AI-forordningen, NIS 2 og anden relevant regulering
  • rådgive ledelsen om risici og sikkerhedsforanstaltninger
  • bidrage aktivt til udvikling af politikker, processer og awareness-programmer
  • indgå i ledelsesgruppen i Center for Styring, hvor du bliver en central sparringspartner for både kolleger og direktion
  • Være en synlig og nærværende leder, der motiverer og udvikler medarbejderne.

Faglighed og ledelse i samspil

Vi søger en leder, der kan skabe retning, følgeskab og resultater gennem samarbejde. Du har solid erfaring med informationssikkerhed og/eller databeskyttelse og er nysgerrig på AI-reguleringen. Du har lyst til at være tæt på dit team og skabe en kultur præget af tillid, engagement og faglig stolthed.

Vi forestiller os, at du:

  • Har en relevant uddannelsesmæssig baggrund, fx inden for jura, IT eller informationssikkerhed
  • Har erfaring med ledelse og trives med personaleansvar
  • Kommunikerer klart og engagerende – både internt og eksternt
  • Arbejder analytisk, struktureret og har blik for både detaljer og helheder
  • Formår at bygge stærke relationer på tværs og finde løsninger i fællesskab.

Derfor skal du vælge os

Hos os får du en central lederrolle i en organisation, hvor dit arbejde har reel betydning for borgernes tillid og retssikkerhed. Du bliver en del af et fagligt stærkt miljø, hvor samarbejde, trivsel og udvikling går hånd i hånd. Vi tilbyder et arbejdsmiljø med højt engagement, korte beslutningsveje og mulighed for at præge udviklingen af et område i hastig forandring.

Om afdelingen

Arbejdet med informationssikkerhed, databeskyttelse og AI er organiseret i kontoret Jura og Compliance, der tillige er Familieretshusets centrale juridiske kontor, der sikrer den tværgående juridiske understøttelse af Familieretshuset.

Samarbejde på tværs giver styrke

Kontoret er en del af Center for Styring, som også rummer HR og Økonomi. Her arbejder vi tæt sammen på tværs for at skabe helhed i styringen af Familieretshuset. Du bliver en del af en ledelsesgruppe med tre kontorchefer og i alt fire funktionsledere. Styring har også et tæt samarbejde med Center for IT og Data, hvor du særligt vil skulle arbejde tæt sammen med centrets tre funktionsledere.

Kontakt og ansættelsesvilkår

Send et motiveret CV og anden relevant dokumentation via linket ”Ansøg” senest d. 2. november. Vi forventer at holde første samtale torsdag d. 6. november og anden samtale mandag d. 17. november. Der vil forekomme personlighedsanalyse og logisk test i forbindelse med rekrutteringsprocessen og indhentet referencer. Tiltrædelse d. 1. januar 2026 eller hurtigst muligt.

Ansættelsesområdet er Social- og Boligministeriet med tilhørende institutioner. Arbejdsstedet er Familieretshuset på vores lokation i Odense eller Aabenraa. Der kan forekomme rejseaktivitet til Familieretshusets øvrige lokationer.

Har du spørgsmål til stillingen, er du meget velkommen til at kontakte kontorchef Helene Mørkeberg Nielsen på telefon 9359 6774.

Nysgerrig på Familieretshuset? Læs mere om os her eller mød en medarbejder her på Mød en medarbejder (familieretshuset.dk).

Du vil blive ansat efter gældende overenskomst som chefkonsulent med personaleansvar.

Om Familieretshuset

Familieretshuset hjælper borgere med at skabe ro, tryghed og retning i ændrede livssituationer. Målet er altid at finde den bedste løsning for hver enkelt borger. Vi løser opgaver inden for områderne: forældremyndighed, bopæl og samvær, separation og skilsmisse, internationale ægteskaber, navngivning og navneændring, bidrag, faderskab og medmoderskab, adoption, værgemål og fremtidsfuldmagter. Vi er en organisation i stor udvikling, og vi brænder for at levere den bedste kvalitet til gavn for de mange borgere, der hver dag har brug for vores hjælp. Familieretshuset har afdelinger 10 forskellige steder i Danmark.

Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle, uanset personlig baggrund, til at søge.


Familieretshuset løser opgaver på det personretlige og familieretlige område. Familieretshuset behandler overordnet sager om brud og overgange i familien.

Det er Familieretshusets opgave at behandle sager, som handler om familien i bred forstand. På alle områder handler det om at finde de løsninger, der er bedst for hver enkelt familie.

Familieretshuset åbnede 1. april 2019 og erstattede Statsforvaltningen. Familieretshuset hører organisatorisk og budgetmæssigt under Social- og Boligministeriet.