Tre klassiske fejl du bør undgå i dit nye job



Navigér uden om de tre mest hyppige fejl i dit nye job – og læg an til en succes.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


Morten Ballisager

Gå helhjertet ind i virksomheden og fællesskabet og vær sikker på, at du har forstået, hvornår du er en succes. Det er ifølge Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset Ballisager, opskriften på en rigtig god start i dit nye job.

Konsulenthuset Ballisager arbejder med rekruttering, outplacement og karriererådgivning og har dannet sig et godt billede af, hvilke fejl man som ny medarbejder oftest begår:

Fejl 1: Den ensomme performer

Som ensom performer er du lidt for optaget af at levere resultater, som chefen kan være imponeret af, og det er da heller ikke dårligt at imponere sin chef. Men det er ekstremt betydningsfuldt, at du indgår i det faglige og sociale fællesskab – og derigennem leverer resultater. Det har også stor betydning for din chef. Derfor: Undgå den ensomme performer-rolle, hvor du aldrig bliver en del af virksomhedens teamspirit.

Fejl 2: Jeg-har-ret-til fokus

Du har for stort fokus på at se din virksomhed som en leverandør til din trivsel. Det er selvfølgelig ikke nogen dum idé at fokusere på at være et sted med ordentlige værdier. Så langt så godt. Men nogle gange tipper balancen, så fokus på egen trivsel overskygger det forhold, at man jo skal ind og levere nogle resultater – via det faglige og sociale fællesskab.

Fejl 3: De skæve forventninger

Du har ikke tydeligt nok fået afdækket, hvad dine succeskriterier er og sidder og præsterer noget, som er lidt ved siden af, hvad der forventes. Du gør det egentlig godt, men du leverer bare noget andet end det forventede. Vær derfor sikker på, at du er 100 procent klar over, hvornår du er en succes.

Noget er uundgåeligt

Umiddelbart kan man tro, at det kan være vigtige fejl i et nyt job, hvis man præsterer for dårligt – eller hvis kultursammenstødet er for stort, men det handler ifølge Morten Ballisager ikke om fejl, men om et dårligt match.

”Reelt er der så tale om et mismatch, hvor du og virksomheden ikke er skabt for hinanden. Derfor er det ikke situationer, du kan handle dig ud af – og konsekvensen giver formentlig sig selv,” siger Morten Ballisager og hentyder til en fyring.

Konsulenthuset Ballisager foretager hvert år en rekrutteringsanalyse, og tilbage i 2013 viste den, at 72 procent bliver fyret på grund af en kombination af manglende faglighed og personlighed. 16 procent bliver fyret på grund af manglende faglig performance og 12 procent på grund af manglende kemi og personlighed.

Læs også: Når du får nyt job: Her er syv gode råd til den vigtige første måned på arbejdspladsen.

Publiceret 2017-01-16


Seneste artikler

5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
Mere jobglæde er ikke umuligt at opnå, ifølge en artikel fra TIME Magazine af Nataly Kogan. Hun har samlet 5 videnskabelige tips til at få mere arbejdsglæde. Se dem her.


Indrykket 15. oktober på Forside
sen aften med kollega
3 store virksomheder med høj score på kultur og muligheder
Kulturen, relationerne, måden at være på arbejde på – og mulighederne for at udvikle sig selv med opgaverne – er i særlig høj kurs, når medarbejdere mærker jobglæden. Og ønsket om at blive på en bestemt arbejdsplads, frem for at søge videre.
Indrykket 8. oktober på Forside
4 virksomheder på tværs af landet, hvor medarbejderne mærker tillid
En sund jobglæde på en arbejdsplads handler naturligvis om flere faktorer. Men en helt essentiel del af den gode jobglæde er tillid. Uden tilliden fra ledelsen til medarbejderne, mellem kollegerne og fra medarbejderne til ledelsen er fundamentet for trivsel allerede krakeleret.
Indrykket 1. oktober på Forside
forsideU37
Rutineopgaver og travlhed dræner din arbejdsglæde
Ensformigt arbejde kan være surt. Og har du ovenikøbet travlt, bør du måske overveje at søge nyt job.
Indrykket 24. september på Forside
frustreret mand
Derfor bliver du i et job, du hader
Vi mennesker er vanedyr … og pligtopfyldende og loyale og frygter uvished og, og, og. Undskyldninger og (bort)forklaringer for ikke at gå til venstre, når vi i lang tid har gået til højre, kender vi alle. Men fald ikke i fælden, når det gælder din trivsel på arbejdsmarkedet. Sig op, hvis tiden er inde.
Indrykket 17. september på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.