Jobglæde

Tre klassiske fejl du bør undgå i dit nye job

Navigér uden om de tre mest hyppige fejl i dit nye job – og læg an til en succes.

Gå helhjertet ind i virksomheden og fællesskabet og vær sikker på, at du har forstået, hvornår du er en succes. Det er ifølge Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset Ballisager, opskriften på en rigtig god start i dit nye job.

Konsulenthuset Ballisager arbejder med rekruttering, outplacement og karriererådgivning og har dannet sig et godt billede af, hvilke fejl man som ny medarbejder oftest begår:

Fejl 1: Den ensomme performer

Som ensom performer er du lidt for optaget af at levere resultater, som chefen kan være imponeret af, og det er da heller ikke dårligt at imponere sin chef. Men det er ekstremt betydningsfuldt, at du indgår i det faglige og sociale fællesskab – og derigennem leverer resultater. Det har også stor betydning for din chef. Derfor: Undgå den ensomme performer-rolle, hvor du aldrig bliver en del af virksomhedens teamspirit.

Fejl 2: Jeg-har-ret-til fokus

Du har for stort fokus på at se din virksomhed som en leverandør til din trivsel. Det er selvfølgelig ikke nogen dum idé at fokusere på at være et sted med ordentlige værdier. Så langt så godt. Men nogle gange tipper balancen, så fokus på egen trivsel overskygger det forhold, at man jo skal ind og levere nogle resultater – via det faglige og sociale fællesskab.

Fejl 3: De skæve forventninger

Du har ikke tydeligt nok fået afdækket, hvad dine succeskriterier er og sidder og præsterer noget, som er lidt ved siden af, hvad der forventes. Du gør det egentlig godt, men du leverer bare noget andet end det forventede. Vær derfor sikker på, at du er 100 procent klar over, hvornår du er en succes.

Noget er uundgåeligt

Umiddelbart kan man tro, at det kan være vigtige fejl i et nyt job, hvis man præsterer for dårligt – eller hvis kultursammenstødet er for stort, men det handler ifølge Morten Ballisager ikke om fejl, men om et dårligt match.

”Reelt er der så tale om et mismatch, hvor du og virksomheden ikke er skabt for hinanden. Derfor er det ikke situationer, du kan handle dig ud af – og konsekvensen giver formentlig sig selv,” siger Morten Ballisager og hentyder til en fyring.

Konsulenthuset Ballisager foretager hvert år en rekrutteringsanalyse, og tilbage i 2013 viste den, at 72 procent bliver fyret på grund af en kombination af manglende faglighed og personlighed. 16 procent bliver fyret på grund af manglende faglig performance og 12 procent på grund af manglende kemi og personlighed.