Jobglæde

Sig til, hvis du altid arbejder mere end de andre

Ifølge en undersøgelse blandt HK’s medlemmer oplever fire ud af ti, at arbejdsopgaverne ikke bliver fordelt fair. At skulle henvende sig til chefen med den oplevelse er formentlig ikke rar, men en erhvervspsykolog råder til, at man taler med sin leder om det – ellers kan det i værste fald ende med, at man går ned med stress.

Endnu en gang havner der en opgave for meget på dit skrivebord. Du har egentlig ikke tid til den, men siger alligevel ja, fordi din kollega tøver med at tage den. Det kan være en af grundene til, at 41 procent ud af 1.239 medlemmer af HK i en undersøgelse svarede nej på spørgsmålet om, hvorvidt ”byrderne er ligeligt fordelt på dit arbejde?”

Ifølge Kitty Dencker, der er erhvervspsykolog, kan det også handle om, at man har nogle kompetencer og en specialviden, som ens kollegaer ikke har – og at sagerne derfor ofte ender hos en. Selv om man taler om, at alle skal kunne alt, gør det sig ifølge Kitty Dencker langt fra gældende ude på arbejdspladserne, og man kan derfor tale om, at der opstår flaskehalsproblemer.

”En anden grund til en større arbejdsbyrde kan være, at der er større prestige i nogle sager end andre, og det vil også kræve mere arbejde,” siger Kitty Dencker og tilføjer, at der i nogle firmaer eksisterer ”dine” og ”mine” kunder, hvor bestemte medarbejdere har relationer til bestemte kunder, og det kan også øge arbejdsmængden for konkrete medarbejdere.

”Der er også dem, der har svært ved at sige nej, for der er nogle, der er bedre end andre til at vurdere, hvad de kan overkomme. Hvis man ikke siger fra, så vokser arbejdsmængden. Nogle tænker, at de bare vil give den ekstra skalle og så ikke sige fra,” siger Kitty Dencker og tilføjer, at en anden type medarbejder vil takke nej - måske med en begrundelse om, at så når man ikke ens andre aftalte opgaver til rette tid.

Stort dilemma
”Det kan opleves besværligt for lederen, hvis han eller hun får et afslag fra en medarbejder hver gang, de spørger. Så går de hen til dem, der siger ja hver gang, og dér opstår et stort dilemma. For en leder synes formentlig ikke, det er fint, godt og nemt, at medarbejderen siger nej hele tiden – det giver måske ikke så meget goodwill,” siger Kitty Dencker, der derfor også sagtens kan sætte sig ind i, at det kan være svært at gå til sin leder med netop dette problem.

Hun mener alligevel, at det er det, man bør gøre, og så bør man tænke over ens egen balance i forhold til arbejdsmængden, over ens status og fremtid i virksomheden. Helt objektivt set kan det også være, at man som ansat har rigeligt med opgaver, og der vil lederen sagtens kunne se, at det ikke går, at vedkommende bare bliver ved med at tage opgaver ind.

”Det kan gå ud over en selv i det lange løb, hvis man bare bliver ved med at sige ja. Det øger risikoen for, at man knækker sammen og faktisk ikke kan mere, og det er jo ikke altid, at lederen opdager det, før det er for sent – og så sidder man som enkeltperson med problemet.”

Kitty Dencker mener, at hvis der er nogle, der prøver at snyde sig fra arbejde på arbejdspladsen og alt havner hos en selv, så bliver man nødt til at tage det op med lederen og tage en snak om det. Lederen er ikke tankelæser, som Kitty Dencker siger, og derfor er det nødvendigt at gøre opmærksom på problemet.

”Det er selvfølgelig problematisk, fordi man risikerer at blive set på som en dårlig kollega, fordi det virker som om, at man hænger andre ud – og det kan også være, at lederen får indtryk af, at man ikke er dygtig nok eller er for langsom. Det er et dilemma, der vil noget,” understreger erhvervspsykologen.

Hun mener, at der ikke er mange, der får gjort noget ved problemet – netop fordi det er så svært at tale om – og at det kan ses i den stigning af stress, som vi oplever i øjeblikket.

”Man bliver virkelig bedømt hele tiden på arbejdspladsen, og man skal være omstillingsparat og kunne en masse, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at blive betragtet som en god og solid medarbejder – det koster noget,” siger Kitty Dencker og råder til, at man mærker godt efter, om man får for mange arbejdsopgaver og så sige fra – også selv om det er svært.

Læs også