Et godt samspil og et langvarigt samarbejde

Sampension har vækstet 30% inden for de seneste par år, hvilket sætter rekrutteringskommunikationen på prøve. I dag får Sampension kandidater nok og af højere kvalitet end tidligere, og de fine resultater skyldes blandt andet et godt samspil med Jobindex, som har givet Sampension mulighed for at optimere pladsen i jobannoncen.

De 3 vigtigste fordele

Søren P. Espersen, kommunikations- og HR-direktør i Sampension:

”Vi har udviklet et koncept for, hvordan vi udnytter pladsen optimalt.”

”Vi er lykkedes med noget, som er meget dyrebart – at vi kombinerer flere forskellige ting i en skabelon hos Jobindex.”

”Vi har fået større sammenhæng mellem vores rekrutteringskommunikation og vores markedskommunikation.”

Over de seneste 3 år er rekrutteringerne i Sampension vokset med 30% i takt med virksomhedens generelle vækst. I den samme periode har Sampension løbende arbejdet med at forfine et koncept for, hvordan virksomheden bedst får udnyttet jobannoncens plads og kandidaternes tid med en jobannonce – og er nu landet på en god løsning.

Søren P. Espersen, kommunikations- og HR-direktør i Sampension, peger på, at den positive udvikling blandt andet skyldes samarbejdet med Jobindex, hvor konceptet er vokset frem. For en lille jobannonce kan give en virksomhed med meget på hjerte udfordringer, og her kom Jobindex på banen med nogle mulige løsninger.

”Man kan ikke have alt med i jobannoncen om både jobbet og virksomheden, men vi ville gerne have noget mere personligt med i jobannoncen, samtidig med at vi gerne ville have mere med om virksomheden. Og så kom Jobindex med nogle forslag, som har ført til, at vi sammen har udviklet et koncept for, hvordan vi udnytter pladsen optimalt,” siger Søren.

Større sammenhæng i kommunikationen

Han uddyber virksomhedens koncept, hvor selve jobopslaget er knyttet sammen med et top- og bundbanner, så Sampension udnytter pladsen til at sende flere budskaber på samme tid. Hver plads er dedikeret til et bestemt budskab – toppen skal være personlig med et foto og et citat, midterpladsen skal sælge jobbet, og bundbanneret knytter virksomheden til jobbet.

”Vi har fået større sammenhæng mellem vores rekrutteringskommunikation og vores markedskommunikation. Ved at koble fx kundetilfredshed ind i bundbanneret kobler vi virksomheden til jobbet, og så hænger kommunikationen sammen,” siger Søren.

Gør det personligt!

Sampension har som en virksomhed i vækst både fokus på kendskab og omdømme, og her er videoformatet en god hjælper. Virksomheden arbejder derfor aktivt med video, også fordi Sampension benytter jobannoncevideoen på de sociale medier. Til de jobannoncer, hvor video ikke er et velegnet format, har de fokus på at sætte et foto ind af medarbejderne sammen med et citat om jobbet eller det fællesskab, man bliver en del af. Sampension benytter således Specialopsætning på alle deres jobannoncer hos Jobindex, og det at kombinere flere elementer i Profilannoncen har båret frugt.

”På nogle annoncer har vi ansat mere end en. Vi havde en pensionsrådgiverannonce, hvor vi ansatte 5 nye medarbejdere over en periode. Så vi er lykkedes med noget, som er meget dyrebart – at vi kombinerer flere forskellige ting i en skabelon hos Jobindex. Jobbet, virksomheden og medarbejdere, der siger noget attraktivt,” siger Søren.

Virksomheden har også testet at have skyskraberbannere på Jobindex, som linker direkte til jobopslaget på Sampensions hjemmeside. Her har et foto og citater fokus på at gøre kommunikationen personlig, og den tankegang trækker Sampension med over i kontakten til kandidaterne. For Sampension har ”Match” på alle deres jobannoncer. Det vil sige, at en af Jobindex’ rekrutteringskonsulenter mailer relevante kandidater personligt med information om, at Sampension har et relevant job for dem at søge. Søren beskriver det som at fiske mere målrettet.

Vækst og kvalitet qua godt samarbejde

Sampension har oplevet 30% flere ansøgere på visse stillinger, og HR fornemmer, at der er højere kvalitet i ansøgningerne.

”Jeg tror, der er en sammenhæng mellem flere ansøgere, højere kvalitet i ansøgningerne og vores jobannoncer. Det er svært at se, hvad det ellers skulle være,” siger Søren, som afslutter med at uddybe, hvad hans organisation lægger vægt på ved valg af samarbejdspartnere:

”Sampension har typisk langvarige samarbejder. Men det forudsætter, at tingene går godt – og at samarbejdet udvikler sig. Det, at vi har kunnet videreudvikle vores koncept, er en forudsætning for, at samarbejdet også kan fortsætte. Vi er meget tilfredse med det udtryk, vi har fået i vores jobannoncer.”

Disse løsninger benytter Sampension

Skal vi også hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig og attraktiv overfor kandidaterne?

Så kontakt os på tlf. 38 32 33 55