Skal man sige nej til et job allerede til en jobsamtale, hvis man kan mærke, at man sidder over for en chef, der er forfærdelig?
”Ja! Lyt til din mavefornemmelse,” siger Pia Torreck, der er lederudviklingskonsulent og direktør i Uption.
Hun råder til, at du taler med nogle af de ansatte om chefen, præcis lige som den måske kommende chef har tjekket dine referencer for at få et bedre billede af dig.
”Det er lige så væsentligt, at du får en god chef, som at han eller hun får en god medarbejder,” siger Pia Torreck, der samtidig understreger, at hvad der måske kan virke som en usympatisk og forfærdelig chef for dig, kan være den bedste og mest understøttende chef for din nærmeste veninde – man kan altså ikke stille generelle betragtninger op om, hvad en forfærdelig chef er.
Pia Torreck mener derimod, at det er vigtigt, at man lærer at spotte en chef, der vil være dårlig for en, og første skridt til at mestre den evne er, at man kender sig selv.
Hvem er du?
”Du skal gøre dig klart, hvem du er, og hvordan du kan lide at blive ledet. Der er forskellige persontypeindikator-tests, som kan hjælpe dig på vej, og så kan du, inden du går ind til samtalen, sætte 5-10 nøgleord på, hvad der er god ledelse for dig. Dem kan du bruge som tjekliste,” siger Pia Torreck, der samtidig ved, at det kan være svært at fornemme chefen under en samtale, der måske kun varer en halv time.
Derfor kan det være vigtigt, at man i det mindste får formuleret ens egne forventninger, og så kan man eventuelt bagefter spørge ind til chefens ledelsesstil.
”Det kan være, at du søger en stilling som salgsmedarbejder, og så meget atypisk sidder overfor en chef, der er meget introvert. Så kan du blive ekstra udfordret, hvis du altid har været vant til meget ekstroverte salgschefer – det samme gør sig gældende, hvis du selv er meget introvert, og så ender med en ekstrovert chef, som du opfatter som en irriterende snakke-jørgen,” lyder det fra Pia Torreck.
Hvem er chefen?
Pia Torreck henviser til Adizes personlighedstyper, som er gode at kende til, når man skal finde frem til, hvem man arbejder godt sammen med, og der kan man dele ledere op i fire forskellige kategorier:
En producent:
- har altid travlt
- fokuserer på handling her og nu
- er meget flittig og nærmest en ”arbejdsnarkoman”
- ansætter ”stik-i-rend drenge”
- møder tidligt og går sent hjem.
En administrator:
- er meget optaget af at kontrollere andres resultater
- fokuserer på, hvordan arbejdet udføres
- er systematisk, langsom, omhyggelig og konservativ
- går meget op i love og regler
- har svært ved at tage en beslutning, hvis der skal vælges mellem flere forslag.
En entreprenør:
- er optaget af at sælge sine idéer
- virker karismatisk og begejstret
- er optaget af at finde nye muligheder til produkter og processer
- bliver hurtigt træt af rutineopgaver og har tendens til at have for mange bolde i luften på en gang
- ansætter helst nogle, som er gode til at ”lytte og klappe”.
En integrator:
- indgår kompromiser
- søger at få alle med
- er menneskeorienteret
- har det dårligt, hvis andre er kede af det
- søger at skabe et godt fællesskab.
Selv om Pia Torreck til hver en tid kraftigt ville anbefale at takke nej til jobbet, hvis du fornemmer, at chefen slet ikke er rigtig for dig, så mener hun, at det godt kan komme til at fungere alligevel, hvis man indgår nogle aftaler med hinanden.
I bund og grund, mener hun, er det jo er fantastisk, at man kan supplere hinanden, men det kræver, at man laver og holder nogle aftaler, så det ikke ender i en konflikt, og at man dermed i sidste ende havner med den forfærdelige chef, man ville undgå.