Sådan kan Jobindex understøtte din kommunikation med kandidater



Mange danske virksomheder har en strategi for udvikling og fastholdelse af medarbejdere. Nogle har måske også én for at tiltrække medarbejdere – men hvor mange har en for at kommunikere med kommende medarbejdere?

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Har du en plan for at kommunikere med kommende medarbejdere? Det er nemlig en god idé. For vores undersøgelser viser, at jo bedre en kandidat kender en virksomhed, desto større er sandsynligheden for, at kandidaten søger job i netop den virksomhed. Og hvis du vil kommunikere med kommende kandidater, kan Jobindex understøtte dig.

Se her hvordan, eller ring til din kontaktperson og hør mere.

En god jobannonce er starten på alt godt

I vores årlige analyser af, hvad kandidaterne synes en god jobannonce er, siger de samstemmende, at floskelfyldte og upræcise jobannoncer skræmmer. Så et godt sted at starte din virksomheds kommunikation med kandidaterne er i deres første møde med din virksomhed: jobannoncen.

Gode jobannoncer kan påvirke jeres evne til at tiltrække de bedste kandidater både på kort og langt sigt. Her og nu får du de bedste kandidater lokket ud af ansøgningsbusken. På længere sigt kan du opbygge en interesse hos kandidaterne omkring din virksomhed, sådan at når de virkelig er parate, ansøger de.

”Det er et tydeligt signal om, at det er noget, man har arbejdet med strategisk, og det viser også, at virksomheder har nogle muskler og ressourcer, og det synes jeg er et godt signal. (…) Hvis de er gode på det her område, så må de også være gode på andre områder,” siger en controller i et fokusgruppeinterview.

Læs mere om, hvad en god jobannonce bør indeholde her. Eller lad os hjælpe dig – enten med at skrive din jobannonce eller ved at komme på kursus i at skrive jobannoncer, hvor du får tips, konkrete værktøjer og ny inspiration til selv at skrive de bedste jobannoncer.

Skil dig ud – også visuelt

At hæve sig over jobannoncens floskler er en god måde at skille sig positivt ud i kandidaternes opfattelse. Og du kan styrke jobannoncens ord med billeder – ja, vores fokusgrupper fortæller til og med, at du kan flytte et image via jobannoncens visuelle kommunikation. Men det skal skræddersys til målgruppen.

I det hele taget skal du være opmærksom på, at jo stærkere et brand, din virksomhed har, des mere opmærksom skal du være på, at den visuelle kommunikation er underbyggende og i tråd med din virksomheds øvrige kommunikation.


Hvis du skal understøtte, styrke eller opbygge din virksomheds brand, har vi en række produkter, der kan hjælpe dig – med en Specialopsætning kan du skille dig ud allerede fra søgeresultatsiden, med en Visuel Jobannonce kommer der en visuel rød tråd i hele jobannoncen og hvis du har en vigtig stilling eller en hel kampagne, kan du få et banner på forsiden af jobindex.dk eller på den relevante kanal.

Kommunikér direkte med kandidaterne, og opbyg en pipeline

Du kan selv påvirke, hvordan kandidaterne kommer til at opfatte din virksomhed - uanset om du er en ukendt eller en kendt virksomhed

På vores Virksomhedsprofiler har du mulighed for i egne ord og billeder at portrættere din virksomhed i et jobsøgningsunivers, hvor kandidaterne kan påvirkes, og hvor du får en interesseret målgruppe i tale. For kandidaterne kan vælge at følge din virksomhed, og så har du adgang til at opbygge din kandidat-pipeline via kommunikationen på din Virksomhedsprofil.

”Hvor meget et firma investerer i marketing og salg betyder noget. Hvis de har en god marketingafdeling, så vil det også sige, de udviklingsopgaver, du får, er gode. Hvis de har penge til marketing, har de dermed også til udviklingsopgaver,” siger en it-udvikler i et fokusgruppeinterview.

Hvor meget, hvor ofte og hvad du bør skrive på din Virksomhedsprofil, bør hænge sammen med, hvordan din virksomhed i øvrigt kommunikerer.

Kandidaterne husker i mange år

I en Employer Brand-analyse for en stor dansk virksomhed svarede kandidaterne, at det var negativt, at de aldrig havde fået svar på deres ansøgning. De kunne faktisk huske det flere år efter, de havde sendt deres ansøgning. Og det er ikke god branding af en virksomhed.

Virksomheden skiftede siden rekrutteringssystem for at undgå faldgruben, og det kan virke indlysende, at man skal sende en mail, når man har modtaget en kandidats ansøgning eller har lukket rekrutteringen med en ansættelse - men den kan smutte for alle. Risikoen er størst, hvis du ikke har en smidig håndtering af ansøgningerne.

Her kan du benytte Jobindex QuickApply.

Når du har en jobannonce liggende på en underside på jobindex.dk, får du samtidig gratis adgang til Jobindex QuickApply, vores online ansøgningssystem, som er delvist automatiseret. Det hjælper dig med at styre din rekruttering på en smartere, enklere og mere professionel måde, så du slipper for en overfyldt indbakke og rodede Excel-ark.

LÆS OGSÅ: Mange virksomheder har ikke en plan for at kommunikere med kandidaterne på et jobsite

Publiceret 2017-02-24




Læs også

1 til 24 af 252 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
1 til 24 af 252 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.