Networking


Networking

Det gælder om at formidle dine kompetencer

Af Dietlind Hansen, Jobindex

Kontakter er nøglen til dit drømmejob. Det er den amerikanske jobguru Richard N. Bolles helt overbevist om. Der skal omkring 80 par øjne og ører til, for at finde den karriere, den virksomhed og det job, du kigger efter. Og det er her, at dine kontakter kommer ind i spillet.

Dine kontakter hjælper dig med at få dit drømmejob og de er samtidig nøglen til "the-person-who-has-the-power-to-hire-you". Jo flere personer du kender, jo flere personer du møder, jo flere personer du taler med, jo flere personer du har stående på din helt personlige jobsøgningsliste, jo større er dine chancer for at finde et job.

Networking - hvad er formålet?
Lav en liste over kontaktpersoner nu og her, der kunne hjælpe dig med din karriere eller med din jobsøgning på et senere tidspunkt.

Gå til møder indenfor dit nuværende eller fremtidige område. Tal med folk. Der er altid nogle, der kender nogle, som du kan kontakte i din sag. Gå også ud og tal med folk, der i forvejen udfører den slags arbejde, du drømmer om at lave i fremtiden (Informational Interviewing). Tal med dem og, hvis de ikke kan hjælpe dig, ved de sikkert, hvem der kan. På den måde opbygger du et netværk af kontakter.

Og det er disse kontakter, der hjælper dig - før eller senere. For de fleste stillinger bliver aldrig offentliggjort. De bliver besat mellem bekendte, kolleger, partnere osv. Netværket er uofficielt og holdes sammen af personlige forbindelser, der skaber tillid.

Bolles råder, at du løbende tilføjer navne til din liste.

Hvad bruger du netværket til?
Prøv at finde den person, der har magten til at ansætte dig til det job, du drømmer om at lave i fremtiden! Brug dine kontakter, spørg hver person, der står på din liste. Spørg så længe, indtil du har fundet en, der svarer "Ja, ham/hende kender jeg godt."

Sørg for at spørge efter navn, adresse, telefon, e-mail og den måde, personen plejer at føre en jobsamtale. Ring ud til "the-person-who-has-the-power-to-hire-you" og spørg om 20 minutter af hans/hendes tid. Husk altid, at du har bedt om 20 minutter og ikke et minut mere. Overhold det!

Vis ham/hende, hvordan dine kompetencer kan være til gavn for firmaets udfordringer og, hvordan du adskiller dig fra de andre mulige 100 kandidater. Du kommer ikke som en, der beder om et job, men som en, der kan løse firmaets problemer. Og hvis man skal tro på Richard N. Bolles, vil det i 86% af tilfælde lige præcis være det, arbejdsgivere kigger efter.

 

MERE OM EMNET PÅ JOBINDEX: