Din browser (Safari 1.0) er mere end 3 år gammel.
Vi anbefaler at du opgraderer til den nyeste version, da vi ellers ikke kan garantere at alt funktionalitet på Jobindex vil fungere korrekt.
Life/Work-Planing
Life/Work-Planing
Af Dietlind Hansen, Jobindex
Kender du det? Du sender den ene ansøgning efter den anden - og hvad sker der? Ingenting. Forgæves besvær. Eller du havner i et job, der frustrerer dig dagen lang. Slut med det!
Den amerikanske jobguru Richard N. Bolles påstår i hvert fald i sin bog "What Color Is Your Parachute?", at alle kan finde et arbejde, der matcher ens kompetencer og interesser. Du skal bare gribe det rigtigt an: Lær at definere og formidle dine kompetencer. Det skal være dig, der vælger jobbet, i stedet for arbejdsgiveren, der vælger kandidaten.
Hvad er dine kompetencer?
Hvad du kan - og hvad du er interesseret i, er slet ikke det samme. Måske kan du
noget, som du alligevel ikke rigtig gider at lave mere. Til gengæld
har du ingen idé om, hvad for en slags arbejde, der kunne fascinere dig. Derfor er
det vigtigt, at du spørger dig selv:
Hvilke kompetencer er jeg mest glad for at bruge?
For at kunne svare på det, skal du først definere dine kompetencer og talenter. Hvad er vigtigt for dig, hvad er du mest glad for at lave? Den slags kompetencer kaldes for "transferable skills", fordi de kan overføres til hvilken som helst jobfelt eller karriere, lige meget, hvor og hvornår du har opnået dem.
Kompetencer, der kan overføres, refererer til mennesker, data og ting. Inden for de tre grupper findes der simple kompetencer - og mere komplekse kompetencer. At tjene eller følge andre mennesker, at kommunikere med dem, er eksempler på simple kompetencer.
At lede mennesker, at forhandle med dem og specielt at rådgive dem er derimod mere komplekse kompetencer. At sammenligne og kopiere data, er der mange, der kan. Men at analysere dem, at ordne dem og at sætte dem logisk op, det kan betragtes som høj kunst.
Jo mere komplekse dine kompetencer er, jo større er friheden til at vælge et job, der lige præcis matcher dig.
Når du nu har fundet ud af, hvad dine
"transferable skills" er, gælder det om at prioritere
dem. Hvilken kompetence er du mest glad for at
bruge? Hvilken dernæst? Og hvilken dernæst? osv.
Nu har du defineret dine kompetencer
og interesser. Næste spørgsmål er da:
Hvor vil du helst bruge dine kompetencer?
Hvor vil du arbejde hen? I hvilket område, i
hvilken virksomhed og i hvilken branche? Du
skal finde ud af, hvad dine "fields
of fascination" er. Du skal være klar over,
hvilken slags arbejdsbetingelser, data, mennesker og ting
du er mest glad for at arbejde med.
Du kan måske godt lide at tale i telefonen? Og du kan godt forestille dig at arbejde i et Call Center? Så er det også vigtigt, at du spørger dig selv, om du godt kunne tænke dig at sidde i et åbent kontorlandskab hele dagen.
En sidste, men afgørende faktor for, om du kan lide dit arbejde eller ej er sproget. Alle jobfelter har deres eget sprog og jargon. Hvad er det for nogle ord eller for en jargon, du godt kunne tænke dig at tale eller høre på hele dagen? Hvis du sidder i et job, hvor du kan bruge dine favorit-kompetencer, men hvor du skal tale et sprog du hader, ja, så bliver det sikkert aldrig dit drømmejob. De to ting hænger tæt sammen.
Hvordan finder du så frem til dit drømmejob?
Efter at du har fået en idé om, hvad for et job der interesserer
dig, går du ud og taler med folk. Tal med de folk, der i
forvejen udfører den slags arbejde, du godt kunne tænke dig
at lave.
Hvordan har de
fået jobbet? Hvad kan de bedst lide ved deres job og, hvad kan
de mindst lide ved det? "Trying on jobs", som
Bolles beskriver det. Så finder du hurtigt
ud af, om det er det job eller den karriere, der virkelig interesserer dig.
Bolles
kalder den procedure for "informational
interviewing".
"Informational interviewing" viser dig, om dine forestillinger af et bestemt job matcher med jobbet i realiteten. De informationer, du får ud af dine interviews, hjælper dig senere under din jobsamtale. Du ved godt, hvad jobbet kræver og du kender dine egne styrker. Under en jobsamtale er du derfor ikke længere den, der blot reagerer på arbejdsgiveren, men du er den, der agerer.
Skulle din udvalgte interviewpartner ikke have tid til at tale med dig, kan han/hun sikkert nævne en anden person, der kan. På den måde opstår et netværk af kontakter, hvor du får tips, hvor du hører om ledige stillinger - eller hvor du bliver anbefalet. I den sidste ende er det de kontakter, der hjælper dig med at få de job, der aldrig bliver offentliggjort.
|
Læs også
Sorter artikler efter emne.