Tests

Besvær­li­ge Mennesker

Besværlige Mennesker

Genkend 10 typer uønsket adfærd og læs hvad du gør ved dem

Lektion 1

"Besværlige mennesker er de mennesker, du ikke kan fordrage og som ikke gør, hvad du vil have dem til, eller som gør, hvad du ikke vil have dem til".

Kender du typen der brokker sig over alting, hele tiden? Eller den sarkastiske type, der altid har en spydig bemærkning klar? Hvad med hende, der tror hun ved det hele og gladelig belærer alle andre? Eller tyran-chefen der opfører sig som diktator af en bananrepublik, bare fordi han er chefen? Chancerne er store for at du er stødt på en af disse typer, eller 6 andre, der tilsammen repræsenterer 10 dårlige adfærdsmønstre som alle er tilbøjelige til fra naturens hånd.

Instinktivt vil mange forsøge at undgå besværlige mennesker, men at tage flugten er ikke altid den bedste mulighed. Flugt kan i længden være udmattende, især hvis det er ens arbejdsplads man flygter fra! Hvorfor ikke i stedet lære at tackle de mennesker man ikke kan udstå? Der er ingen grund til at blive ved med at falde offer for andres dårlige opførsel, for med den rette teknik kan man nemt lære at få det bedste frem i dem.

De 10 besværlige typer

Trin 1 er at identificere hvilken type du har med at gøre. Brinkman & Kirschner har klassificeret de 10 mest almindelige:
  1. Kampvognen: Masende, nådesløs, højrystet og kraftfuld eller med den stille intensitet og kirurgiske præcision af en laser antager kampvognen, at målet helliger midlet. Hvis du er i vejen bliver du udslettet.
  2. Snigskytten: Denne skjulte operatør krænker dig af en eller anden grund. I stedet for at blive vred får han eller hun ram på dig ved at identificere dine svagheder og bruge dem imod dig gennem sabotage, sladder og ydmygelser.
  3. Granaten: Denne person eksploderer i arrigskab, som virker ude af proportion med de aktuelle omstændigheder, hvorved andre søger dækning, mens de undrer sig over hvad det handler om.
  4. Den Alvidende: Denne person ved 98% af alting (Spørg bare!). Alvidende mennesker fortæller dig, hvad de ved - time efter time! - men tager sig ikke tid til at lytte til dine "klart ubetydelige ideer".
  5. Den Selvkloge: Selvom disse mennesker ikke ved så meget, er det ingen hindring. Hvis du ikke ved så meget om det, de taler om, kan de føre dig ud i problemer eller køre et projekt af sporet.
  6. Ja-personen: Hurtig til at være enig, langsom til at levere. Ja-personen efterlader et spor af uopfyldte forpligtelser og brudte løfter. Selvom de ikke behager nogen, er Ja- mennesker optændt af at behage.
  7. Måske-personen: Når Måske-personen står overfor en afgørende beslutning, udskydes den, indtil det er for sent. Til sidst træffer beslutningen sig selv, og så er forsømmelsen hans eller hendes.
  8. Intet-personen: Du kan ikke vide, hvad der foregår, for Intet-personen fortæller dig intet - ingen feedback, hverken verbal eller ikke verbal.
  9. Nej-personen: Denne person siger: "Enhver god sag har sine mørke sider" og "Jeg er ikke negativ, men realistisk". Da alt er sørgeligt og nedslående, gør Nej-personen andre fortvivlede.
  10. Klynkeren: Sådanne mennesker svælger i deres smerte, klynker uophørligt og trækker andre ned med deres generaliseringer om, at intet er rigtigt, alt er forkert, og sådan vil det altid være, med mindre du gør noget.

Vi er alle sammen besværlige af og til, og at kunne genkende noget af sig selv i en eller flere af reaktionsmønstrene, er et godt udgangspunkt for den forståelse der går forud for håndteringen. Man skal også huske på at folk reagerer forskelligt. En adfærd som du finder dårlig, kan være helt acceptabel for en anden.

De 4 udveje

Stillet over for et besværligt menneske, har du reelt fire muligheder at vælge mellem. Du kan enten:

A. Blive og foretage dig intet. Det er ikke nogen optimal løsning, for i længden kan du ophobe så meget frustration at det har en høj pris. Moral og produktivitet sænkes og effektiv handling udskydes.

B. Gå din vej. Ikke alle situationer er værd at løse; gå hvis det ikke giver nogen mening at fortsætte med at have med personen at gøre, hvis alt hvad du siger og gør forværrer situationen, eller du har mistet kontrollen.

C. Skift holdning. Prøv at se på den besværlige person på en anden måde. Lyt til ham eller hende og forsøg at føle anderledes. Man kan frigøre sig fra sine reaktioner over for problemmennesker, ved at foretage holdningsmæssige ændringer i sig selv.

D. Skift adfærd. Hvis man ændrer sin adfærd overfor besværlige mennesker, er de nødt til at lære nye måder at omgås dig på. Der findes effektive strategier for hvordan du kan ændre din egen adfærd overfor de fleste typer problemadfærd og derved få overtaget.

Det er klart at løsning C og D er de bedste på sigt, og at bruge dem vil give dig langt mere indflydelse på dine omgivelser og dit liv. At besidde evnen til at bringe det bedste frem i folk er en livsvarig kompetence som vil gøre dig ressourcefuld hvor end du befinder dig, og det vil markant forøge din egen livskvalitet både på kontoret, til familiemiddagen, og i alle andre sammenhænge hvor mennesker indgår.

I næste lektion kigger vi bl.a. nærmere på de fire hensigter som ligger bag besværlig adfærd.