JobsøgningØvrigt

Jour­na­li­sters frygt for nye medier er væk

For første gang ser europæiske journalister ikke de nye digitale og sociale medier som en trussel – men en fordel.

De nye sociale medier er uundgåelige i mediebilledet, men mange journalister har set dem som en hindring for deres arbejde med at indsamle nyheder og formidle dem. For første gang ser det dog anderledes ud. En ny undersøgelse blandt 774 journalister i 15 lande viser, at journalisterne i dag ser de digitale medier som en fordel og ikke en hindring.

Undersøgelsen er foretaget i maj og juni i år af den britiske konsulentvirksomhed Oriella PR Network blandt primært vesteuropæiske journalister – herunder svenske journalister.

Sidste år viste samme undersøgelse, at digitaliseringen af medier og den økonomiske krise resulterede i færre publikationer og flere arbejdstimer. Størstedelen af de adspurgte var hverken glade eller gladere for deres roller end tidligere. Oriella PR Network ville derfor se, om det havde ændret sig i 2010, og i rapporten kan man læse:

”The study found that journalists are gradually acclimatising to the pressures of juggling the demands of web and print media and, for the first time, view new media as an asset, not a hindrance, to newsgathering and presentation.”

Sidste år frygtede mange for deres medies overlevelse i den økonomiske krise, og over halvdelen mente, at de kunne se frem til et tab på reklameindtægter på 10 procent. Dette års undersøgelse viser et lidt mere positivt resultat, da kun 39 procent forventer et tab på mere end 10 procent. Det er især reklame på nettet, der er vokset under recessionen og giver lidt mere håb til reklamekontoen.

Traditionelle medier i fare
I takt med optimismen i forhold til de digitale medier er bekymringen for de traditionelle medier tilsvarende vokset. Halvdelen af de adspurgte mener faktisk, at deres respektive publikation vil blive taget af markedet – dog uden nogen tidsangivelse. Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor kun en ud af tre journalister mente, at det ville ske. I Sverige fremgår det, at situationen er endnu mere alvorlig, da en ud af tre siger, at det allerede er den nuværende situation i Sverige. Næsten en ud af seks publikationer har lavet et komplet skifte fra traditionelt printmedie til onlinemedie – hvor det var en ud af ti sidste år.

Et af de største fænomener, der indtog journalistikken i 2009, var Twitter. Allerede sidste år viste den britiske undersøgelse, at 35 procent af publikationerne tilbød Twitter feeds, og det tal er kun steget med 6 procent i år – til 41.

Eksplosionen af smartphones over det seneste halvandet år giver desuden liv til helt nye tanker om journalistikken. 22 procent af de adspurgte bevæger sig ind på markedet for – eller udbyder allerede nu – betalt indhold via smartphone applications. Ifølge det amerikanske Gartner blev der verden over solgt 316,7 millioner smartphones alene i det første kvartal i 2010.

Mere hektisk hverdag
Dagligdagen ved tasterne rundt om på redaktionerne ser ikke ud til at blive mindre intens. Næsten halvdelen af de adspurgte – 46 procent – siger, at de forventer at skulle producere mere indhold – og næsten en ud af tre føler, at de arbejder længere tid. 28 procent mener desuden, at de har mindre tid til selv at researche på historier. På den positive side fremhæver undersøgelsen, at kun en ud af fem føler, at den generelle kvalitet af journalistikken er faldet.

Undersøgelsen blev foretaget i Belgien, Brasilien, Østeuropa, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige, Holland, England og USA. For første gang er journalister fra Brasilien, Østeuropa og USA med i undersøgelsen. Du kan læse den gratis ved at registrere dig på: http://www.orielladigitaljournalism.com/download-report.php