Vid mest muligt om virksomheden


 

 

Vid mest muligt om virksomheden

Alle de virksomheder jobsamtalen.dk har talt med, anførte det som meget vigtigt at ansøgeren ved noget om virksomheden, og jo mere man ved, jo bedre. Så der er ikke så meget at være i tvivl om; man har ikke forberedt sig ordentligt på jobsamtalen, hvis man ikke har gjort sig den ulejlighed at sætte sig ind i hvad det er for en virksomhed eller institution, man skal til jobsamtale i.

Der findes mange forskellige måder at indhente denne viden på og én af dem der fremhæves mest af både erfarne jobsøgere og rekrutteringsansvarlige, er internettet, men der findes også andre måder - og vi vil her gennemgå de fleste af dem.

Internettet
De fleste virksomheder har en hjemmeside, og her kan man som regel finde den information man har brug for. På virksomhedens hjemmeside kan du bl.a. sætte dig ind i hvad det helt præcist er virksomheden laver, lidt om organisationsstruktur og ansvarsfordeling, evt. lidt om den afdeling, hvor din stilling er opslået og noget om historie og ejerforhold. Men udover virksomhedens hjemmeside kan du også benytte én af de almindelige søgemaskiner på internettet (fx kan Google anbefales) til at lave en mere general søgning på virksomhedens navn og se, hvad der dukker op.

Medier
Flere af de virksomheder jobsamtalen.dk har talt med, gav udtryk for at det er en god idé at følge ekstra godt med i medierne i dagene op til jobsamtalen, så man er informeret, hvis der er sket noget med virksomheden i dagene før jobsamtalen.

Biblioteket
Her kan du bl.a. finde Greens Opslagsværk, der indekserer alle danske og udenlandske virksomheder. Her kan du fx finde oplysninger omkring antallet af medarbejdere, størrelse på omsætningen, og hvilke lande man afsætter produkter til. Desuden har du her mulighed for at finde forskellige avisudklip om virksomheden.

Netværk
Hvis man kender nogen der arbejder i virksomheden, eller måske bare nogen der kender nogen, er det en god måde at få lidt ekstra viden om virksomheden på. På den måde kan man få nogle ting at vide der ikke er tilgængelige på internettet eller i årsrapporten. En enkelt telefonopringning til en fjern bekendt vil ofte blive positivt modtaget og kan være med til at gøre en forskel.

Almindeligt info-materiale om virksomheden
De fleste virksomheder sender hellere end gerne brochurer eller andet materiale til interesserede ansøgere. Både produktbeskrivelser, virksomhedsbeskrivelser, årsrapporter og i særdeleshed pressemeddelelser kan være med til at give et udmærket billede af, hvad det er for en virksomhed man har med at gøre. Ved at kigge på, hvordan virksomheden kommunikerer om sig selv udadtil, får man et udmærket indblik i, hvordan den indadtil opfatter sig selv.

Virksomheden selv
Noget af det bedste man kan gøre, er faktisk at besøge virksomheden, hvis man har mulighed for det. Drejer det sig om Fona, Post Danmark eller en TeleDanmark Butik er det oplagt at kigge forbi butikken eller posthuset og få et indblik i den måde tingene bliver gjort på. En anden oplagt mulighed for at få mere viden fra virksomheden selv er naturligvis ved at ringe til den kontaktperson, der står anført i annoncen og således indhente lidt ekstra information og viden om virksomheden.

Interviewpersonerne
Hvis det er muligt, er det en god idé at sætte sig lidt ind i hvem det egentlig er man skal til samtale hos. Er det afdelingslederen alene, er det et helt ansættelsesudvalg, er det personalechefen, eller hvem er det du skal tale med? I den forbindelse kan man evt. kontakte den anførte kontaktperson for at høre nærmere.

Erfaringer fra forskellige virksomheder og jobsøgere
"Når du kommer ind, og der sidder fire mennesker, er det jo meget rart at vide hvem der er chefen, hvem der er chefredaktør, hvem der er vicechef osv. De fleste virksomheder med respekt for sig selv har en hjemmeside i dag, og der har de ofte en præsentation af firmaet. Som regel kan man også finde et par linjer om de personer, der sidder i direktionen eller personalechefen. Og det er nok meget smart at sætte sig ind i."
(Rushy Rashid, journalist og forfatter)

"...i samtalen er det naturligt at spørge om du har været i en TeleDanmark butik. Og har man ikke det, kan man godt slutte samtalen der, for det demonstrerer at man ikke er særlig interesseret."
(Margit Nsofot, TeleDanmark Butik)

"...vi har været ude for at ansøgere møder op med både beretning, årsregnskaber osv., og så har man virkelig forberedt sig. Så har man scoret flere point inden samtalen overhovedet er kommet i gang, for det er en seriøs kommende medarbejder, helt sikkert. Det tænder vi da meget på. Det demonstrerer at man kan tage initiativ, at man gerne vil, at man har noget drive, og det lægger vi utrolig meget vægt på."
(Margit Nsofot, TeleDanmark Butik)

"...og lige så vel som jeg skal forberede mig på samtalen ved at læse ansøgningen grundigt igennem, så skal ansøger også forberede sig på hvad det er for en organisation man egentlig har søgt ind til. Er der et eller andet specielt ved den her organisation, og det kan man jo let finde ud af fx ved at holde øje med hvad de skriver i aviserne om netop den virksomhed lige for tiden, så man på den måde kan signalere at man interesserer sig."
(Marie-Louise Trojel, Jyske Bank)

"...fx kan man bare kigge på hjemmesiden, og ved at se på hvordan hjemmesiden ser ud, og hvad der står øverst på siden, kan man danne sig et godt indtryk af hvad det er der prioriteres højt hos os."
(Marie-Louise Trojel, Jyske Bank)

"Det er meget vigtigt at man går ind på vores hjemmeside og finder ud af hvad Post Danmark er for en virksomhed, at man kender lidt til vores værdier, og hvad vi står for. Man må også meget gerne forberede nogle spørgsmål; vi ser det som noget meget positivt når ansøger stiller spørgsmål, enten til Post Danmark eller til jobbet, og det er egentlig ligegyldigt, hvad det er for et spørgsmål. Det signalerer at man har tænkt lidt over det og har gjort sig nogle tanker om hvad det er for et job man søger."
(Birgit Lassen, jobcenterchef, Post Danmark)

"...og så er det i øvrigt meget vigtigt at man lige sætter sig ind i hvad det er for en virksomhed man skal til samtale hos; at man ved, hvad det er vi laver her hos Steff-Houlberg. Det er der faktisk mange ansøgere, der slet ikke er klar over. Det ser vi tit."
(Erik Førster, Steff-Houlberg)


Copyright © 2002 af Jobsamtalen.dk
Kopiering kun med tilladelse fra Jobsamtalen.dk

Publiceret 2009-07-08


Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.