Øvrigt

Derfor er it-chefen aldrig bedre end di­rek­tø­rens pc

ComputerViews: Det er ikke raket-videnskab at få succes som it-chef. Start med at få styr på det mest banale, for ellers bliver du aldrig andet end en upopulær it-pedel i virksomheden.

"Jeg vil ikke have en 150 siders tekst-tung strategi, så jeg har forsøgt at lave en 15-18 illustrationer og nogle gode punchlines."

Sådan lyder budskabet fra it-chef Christian Maarssø fra Delta, der arbejder med højteknologisk produktudvikling. Kommentaren i artiklen er interessant på flere måder.

For det første fordi der i mange organisationer traditionelt har været en opfattelse af, at strategier per definition skal være noget stort og forkromet.

For det andet fordi it-chefen forklarer, at ingen alligevel gider læse de mange sider, og at en it-strategi trods alt er til for sikre, at it-afdelingen kan støtte op om forretningen.

Det er der en god portion sandhed i. En strategi er ikke målet i sig selv. Du kan nemlig skrive (eller tegne) nok så mange kloge, indsigtsfulde, visionære og innovative planer ned på papir, men det er i sidste ende ikke det, der afgør, om du som it-chef er en succes (og dermed bevarer jobbet).

Alt dette er dit problem

Vores kolleger på CIO.com har en interessant artikel om en undersøgelse, hvor 300 virksomhedsledere har deltaget.

48 procent svarer, at de dagligt oplever problemer med it-performance, og 75 procent af virksomhedslederne svarer, at frekvensen og graden ikke bliver bedre.

Hvis det billede er bare nogenlunde sigende for situationen her i Danmark også, har it-chefer som faggruppe et alvorligt problem. For selv om moderne it-chefer skal kunne meget andet end at sikre den daglige drift (eksempelvis innovative it-tiltag), begynder og slutter det hele alligevel med det mest banale:

Virker it ude hos brugerne i organisationen?

Hvis ikke, kan det være lidt ligegyldigt med alt det andet, for du vil et langt stykke hen ad vejen blive bedømt på, om din it-afdeling har sikret, at de mest banale ting fungerer.

  • Kan direktøren ikke få sin pc (eller iPad) til at fungere med Exchange, har du et problem.
  • Kan medarbejderne ikke finde ud af at bruge det der nye IP-telefoni-system, har du et problem.
  • Du har også et problem, hvis internettet virker langsomt (også selv om det er operatørens skyld).
  • Og du er altid den, man bebrejder, når Microsoft, Adobe og Oracle igen udsender læssevis af sikkerhedsopdateringer, eller Symantec scanner for virus, så alle pc'erne hakker og sveder.

Det her gælder helt sikkert ikke for dig

Sådan er vilkårene - også - i år 2014. Også selv om der i de senere år er kommet et betydeligt fokus på, at it-chefen og CIO'en skal være en aktiv del af det at skabe og understøtte nye forretningsmuligheder.

Det endelige dom vil i sidste ende altid falde med udgangspunkt i det mest banale - eksempelvis direktørens nye iPad, der ikke fungerer, som han/hun ønsker det.

Og nu sidder du måske der på dit kontor og tænker, at det er der måske nok noget om - men at det ikke er så aktuelt for dig og din it-afdeling, for hos jer spiller it-løsningerne grundlæggende ret godt, og medarbejderne i virksomheden sætter pris på jeres arbejde.

Måske er du den opløftende undtagelse fra reglen. Eller måske er det bare noget, du tror, du er?

Medarbejderne er utilfredse

Vi har tidligere skrevet om en undersøgelse, hvor Forrester spurgte flere tusinde medarbejdere fra organisationer i USA, England, Tyskland og Frankrig: "Hvor tilfreds er du med it-afdelingens evne til at skaffe dig de værktøjer, du har behov for til dit arbejde?"

I Tyskland svarede eksempelvis kun 39 procent af 766 personer, at de var enten "tilfredse" eller "ekstremt tilfredse" - så 61 procent var med andre ord at finde i den for it-cheferne knap så heldige side af spektret.

Heldigvis er det alt sammen noget, der finder sted dernede i Tyskland, for Danmark er nok en helt anden historie?